Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Adam, Eva en de levensboom

• LiaDonkers

David Schreef:

> Genesis 3:22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de

> mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis

> van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook

> vruchten van de levensboom plukt, want als hij die

> zou eten, zou hij eeuwig leven.

>

> Als de mens van de levensboom zou blijven eten zou

> hij eeuwig leven maar dan zou ook de zonde eeuwig

> blijven bestaan!

Ik heb niet de indruk dat zij al eerder van de levensboom hadden gegeten.

Jij citeert: “Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.”

Die zin wekt de indruk dat eten van de levensboom iets nieuws zou zijn.

• LiaDonkers

De psychiatrie zou aan bijbelfiguren een hoop werk hebben gehad.

• LiaDonkers

Helemaal lekker zit het niet. Je zou verwachten dat de Here Adam en Eva meteen na de zondeval had gedood.

Dan zou zijn schepping zonder mensen zijn geweest. Dan hadden uit chimpansees, kraaien of dolfijnen andere zeer intelligente en misschien ook wel minder “zondige” wezens kunnen evolueren.

Tegen de door jou gesignaleerde tegenstrijdigheid zullen christenen wellicht inbrengen dat Adam en Eva wel moesten sterven, maar met uitstel van executie.

930 jaar leven is lang, maar Adam ging uiteindelijk wel dood.

• LiaDonkers

Vooralsnog moet ik uit de bovenstaande discussie concluderen dat de levensboom volstrekt nutteloos was.

Voor de zondeval waren Adam en Eva al onsterfelijk, dus had het eten van die boom geen nut.

Na de zondeval móchten ze er niet van eten en moesten ze er van worden weggehouden.

God had die boom dus helemaal niet in het paradijs neer hoeven zetten. Waarom deed hij het dan toch?

• Johanan

Maak je maar geen zorgen, maar voel soms heel moe,je weet dat vorig jaar om deze tijd mijn vrouw Anneke

dood,in de keuken neerviel.Terwijl ik het verlies van m'n dochter Miranda,nog aan het verwerwerken ben.

Verdriet en harte-pijn is iets waar niemand op zit te wachten.

T is voor mij dus niet de makkelijkste tijd,maar heeft niks met,,ik geef het op te maken hoor.

Heb nog genoeg energie om door te gaan met redeneren over welk bijbels punt maar ook.

Johanan.

• Frederik D

Geachte mevrouw Donkers

Bedankt voor uw zeer interessante bijbelstudie.

Ik heb er niet aan meegedaan omdat ik over dat onderwerp weinig wist. Maar ik las met interesse andermans bijdragen, met name die van u.

Ik hoop oprecht (schijnt nu hier een beetje een modewoord te zijn geworden) dat u nog eens met zo'n bijbelstudie aankomt.

• Frederik D

Drie is een magisch getal.

• theo

http://www.ecclesiadei.nl/docs/ploeg0018.html

• samuel

En hoe hoog moet die berg dan zijn?

• samuel

LiaDonkers Schreef:

——————————————————-

> Vooralsnog moet ik uit de bovenstaande discussie

> concluderen dat de levensboom volstrekt nutteloos

> was.

Niet echt, maar dat de mens er niet meer van mocht eten is de conclusie.

>

> Voor de zondeval waren Adam en Eva al

> onsterfelijk, dus had het eten van die boom geen

> nut.

Staat er ook niet de mens heeft lucht nodig om te ademen en hij moest eten, onsterfelijkheid zou dit overbodig maken, je kan immers niet sterven.

>

> Na de zondeval móchten ze er niet van eten en

> moesten ze er van worden weggehouden.

Precies, want anders zouden ze dus eeuwig kunnen leven, let wel eeuwig kunnen leven er staat niet onsterfelijk zijn.

>

> God had die boom dus helemaal niet in het paradijs

> neer hoeven zetten. Waarom deed hij het dan toch?

Dat is je nu toch wel duidelijk geworden, omdat Hij God is! Omdat vlees en bloed de boom des levens nodig hebben om eeuwig te leven!

Wederom niet om onsterfelijk te zijn.

God had jou ook niet geboren te hoeven laten worden, waarom deed Hij dat wel?