Goede avond LeSage,
Als jij een religie beschouwt kijk je blijkbaar naar de daden van hen die die religie zeggen te onderschrijven. Dan kun je inderdaad zeggen dat een moordpartij als in Beziers tegen de katharen onderdeel uitmaakt van het christendom . Dan kun je inderdaad zeggen dat de kruistochten christelijk waren. En dan kun je heden ten dage ook kindermisbruik als een christelijke praktijk gaan beschouwen.
Dan kun ondertussen ook zeggen dat het met bemande vliegtuigen een wolkenkrabber binnenvliegen met het doel om zo veel mogelijk slachtoffers te maken onderdeel uitmaakt van de islam.
Ridicuul natuurlijk. Dat heeft niets te maken met een vluchtweg voor gelovigen die de gevolgen van hun religie niet onder ogen durven te zien. Ik durf alles onder ogen te zien. Ik kwam niet voor niets zelf met het voorbeeld van Beziers. Ik had er tientallen anderen kunnen noemen in totaal andere tijden. Maar van een vluchtweg zou sprake zijn als de religie deze daden niet alleen rechtvaardigt maar ook opdraagt. Het zou totaal anders zijn als Jezus in de bijbel Zijn volgelingen oproept om ten strijde te trekken tegen ongelovigen en hen te doden waar men kan Dat in de bijbel een rechtvaardigingsgrond is te vinden voor het misbruiken van kinderen. Maar dat doet Jezus nergens. Jezus zegt juist dat het de mens verboden is om een andere mens te doden en dat het belangrijkste gebod voor de mens is om God lief te hebben boven alles en de medemens als zichzelf. Een slachtpartij is geen uitwerking van dat gebod maar een flagrante overtreding van dat gebod. Jezus misbruikt geen kinderen. Hij zegent kinderen.
Laten we de zaken derhalve niet om gaan draaien en de overtredingen van mensen van wezenlijke geboden in een godsdienst gaan zien als uitoefening van een godsdienst.
Christenen hebben vaak de woorden van Jezus met voeten getreden. Niemand die dat ontkent. Het verandert echter niets aan die woorden van Jezus. De bergrede wordt er niet door veranderd. De boodschap van het evangelie ook niet. De persoon van Jezus Christus en het wezen van Jezus ook niet.
Verder nog een opmerking:
Als jij geen verschil ziet tussen christendom en islam geef ik jou de volgende overweging mee. Een islamiet stelt Mohammed boven Jezus Christus en zegt dat Mohammed de meest verheven mens is die ooit op aarde heeft geleefd en daarom in zijn doen en laten door gelovigen navolging verdient. Mijn overweging is dan om eens te bezien in welk opzicht Mohammed in zijn doen en laten tijdens zijn leven boven Jezus gesteld kan worden. Jezus en Mohammed waren nml in vele opzichten totaal verschillende personen met totaal verschillende zienswijzen. Het beste voorbeeld daarvan zien we als beiden in hun leven de overspelige vrouw tegenkomen. Kijk maar eens wat er met beide overspelige vrouwen gebeurt bij Jezus en bij Mohammed.
Tot slot - jouw eigen woorden:
Werkelijke liefde komt niet tot uiting in mooie woorden (jouw citaat van Jezus) maar in moeilijke en zware omstandigheden
Mijn woorden:
Dat klopt. En Jezus liet het niet bij mooie woorden. Hij liet door zijn lijden en sterven (behoorlijk moeilijke en zware omstandigheden zou ik zeggen) werkelijke liefde tot een hoogtepunt komen. Hij gaf zichzelf. Voor jou en voor mij. Voor ons allebei. En dat is christendom. En niet die moordpartij in Beziers of het kindermisbruik in de RK.
Met een groet,
Michiel…