Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

EN??

• LeSage2

Jazeker.

Ik had er 2 die elkaar met de lego te lijf wilden gaan.

Die kinderen waren echter niet egoistisc bezig. Ze waren in een fase waarin ze ontdekken waar hun ik-je ophoudt en dat van broertje of zusje begint en wat er dan al experimenterend gebeurt.

Egoist ben je, als je weloverwogen jouw belang boven dat van de ander plaatst.

Jezus had gelijk toen hij zei “Wordt als de kinderen, want voor wie als kinderen zijn is het Koninkrijk van God”

• theo

Ja en?/

Wat is je conclusie??

Dat alle/de meeste mensen neigen naar het goede?

• Douce.

Deze reactie n.a.v. wat ik zei, snap ik niet.

Douce

• LeSage2

Ook ik kan kennelijk onduidelijk zijn - dacht het nog wel zo mooi te hebben verwoord in 1e instantie.

Ja, mensen zijn geneigd om van elkaar te houden.

Doen/ kunnen ze dat niet dan komt dat omdat ze zelf op die gebieden teweinig liefde hebben ervaren.

• theo

Ik begreep je wel maar jij geeft geen antwoord.

Alle mensen die egoistisch leven ( wat volgens jou ten ten diepste niet in de mens zit) komt door een liefdeloze jeugd.

• LeSage2

Als je het zo bondig wilt stellen, okay dan ga ik daarin mee.

Alle mensen die egoistisch leven ( wat volgens mij ten ten diepste niet in de mens zit) komt door een liefdeloze jeugd.

Maar zijn er echt volledig egoisten?

Maar als je scherper naar mensen kijkt, dan zie je heel vaak de nuances komen.

mensen die zich op het ene vlak heel egoistisch opstellen (zakenmensen bijvoorbeeld) kunnen op het andere vlak juist erg altruistisch uit de hoek komen.

Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die 100% egoistisch is. Als er zulke mensen bestaan, dan vermoed ik dat er toch iets erg traumatisch of een andere soort psychische storing aan de hand is.

En van de andere kant: ouders, hoe liefdevol soms ook, blijven toch onvolmaakt, en kunnen onbedoeld hun kinderen tekort doen.

maar nu van jou Theo: denk jij dat jezus vergeten was dat kinderen elkaar soms de harsens in deigen te slaan als je niet oplet?

• CU

LeSage2 Schreef:

——————————————————-

>

> Jezus had gelijk toen hij zei "Wordt als de

> kinderen, want voor wie als kinderen zijn is het

> Koninkrijk van God"

Dat zei Hij tegen volwassenen, dus bekeren en dopen is er niet bij om in het Koninkrijk te komen.

• David

theo Schreef:

——————————————————-

> Druk ik net de tv aan— nederland 1 -

> naastenliefde – Schone schijn.

Je vroeg wat we gedaan hadden met de kerst.

En dart wilde ik met jullie delen en niet omdat ik behoefte heb om van jullie een schouderklopje te krijgen.

En ik had zeker niet van jou verwacht dat er meteen maar een link naar schone schijn moet worden gelegd.

Het is niet zomaar je rijkgevulde knip opentrekken maar de kerk is inmiddels al uitgegroeid tot een tweede baan voor mij.

En bij het organiseren van zoiets komt een hoop tegenslag en stress om de hoek kijken.

Geld inzamelen door o.a.een braderie te houden.

De kerk vragen elke week producten mee te nemen

Mensen motiveren en dat os best iets wat je moet leren als het niet in je zit.

Contacten leggen met stichtingen voor maatschappelijke dienstverlening voor namen van mensen die ze uiteraard niet zomaar geven.

Maar ook mensen die ineens afhaken of helemaal niet doen wat ze beloofd hebben.

Of een sterfgeval in de familie waardoor er ineens 3 sleutelfiguren afhaken.

Opgeven maar dan toch weer in korte tijd de zaak omgooien en anderen inschakelen.

Maar als ik dan als resultaat zie dat we voor deze mensen iets moois hebben gegeven dan maakt dat alle stress weer goed.

En dat is niet alleen het eten en kerstpakketten maar vooral de aandacht die ze krijgen en dat blijven we ook in de toekomst doen.

Gelukkig is dat voor die mensen geen schone schijn maar een gevoel dat er mensen zijn die naar hun omkijken.terwijl ze dat gevoel al min of meer waren kwijtgeraakt.

David :)

• David

perihelium Schreef:

> Met Kerst doe je niet zoveel zeg je en dan noem je

> heel veel op wat je met Kerst hebt gedaan. Dat

> begrijp ik net zomin als die vegetarische reerug..

> Hoop wel dat iedereen het naar z'n zin had en dat

> het Kerstverhaal een beetje tot je is

> doorgedrongen ipv Kerst te blijven afkraken.

Het kerstverhaal is voor mij de komst van jet Licht in de duisternis.

En dan haal ik Johannes aan waar het Licht naar deze aarde kwam en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. En van dat voorrecht is niemand uitgezonderd/

Maar er werd ook het verhaal van de stal de herders en de wijzen of astrologen verteld

Dus van afkraken is geen sprake. Maar je moet je wel beseffen dat kerst een feest van vrede is en geen feest van vreten.

En je moet altijd in je achterhoofd houden dat er nergens in de bijbel een oproep wordt gedaan om de geboorte van Jezus te vieren maar dat de oorsprong in het heidendom ligt.

Maar vooral ook de verering van Maria met het kindeke Jezus! Ishtar Tammuz verering

• theo

Dan had ik het niet goed gelezen/begrepen.

Nu ik het bericht van Douce herlees begrijp ik dat het speciaal op jou gericht was.

Ik had en heb niet de indruk dat jij erop uit was/bent om jezelf even te profileren wat een geweldige weldoener je bent.

Discussie voor mij gesloten