Bs'd
Ook op Turkse scholen haten ze de Joden
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ook_op_turkse_scholen_haten_ze_de_joden_1_702045
IZMIR – Antisemitisme wordt in Turkije steeds meer geaccepteerd. Dat is de ervaring van de 18-jarige Turkse Jood Ege Berg Korkut, die via blogs en tweets over zijn ervaringen bericht. „De leraar zegt voor de klas dat Israël op een dag zal worden vernietigd.”
Jaren achtereen had Israël goede betrekkingen met Turkije. Maar nadat Israël in mei 2010 een Gazavloot enterde en er bij die actie negen Turken om het leven kwamen, is er eerder sprake van een Koude Oorlog tussen de twee landen. De Turkse republiek eist dat Israël excuses aanbiedt, maar daar wil de Joodse staat niet van weten.
De gymnasiast Ege Berg Korkut ervaart de veranderde houding bijna dagelijks. „Ook in het tolerante Izmir, waar ik woon, wordt de stemming als het over Israël gaat steeds grimmiger.” De jongeman vraagt zich af wat hiervan terecht moet komen. „Waar zal dit toe leiden?”
Afkeer tegen Joden bemerkt Ege Berg Korkut overal, in de bus op weg naar school, maar ook bij het bezoek aan een populair fastfoodrestaurant. Veel Turken zijn gecharmeerd van Hitler. „Had hij maar zijn missie volbracht en was hij niet bij 6 miljoen vermoorde Joden gestopt.”
Hoewel het de 18-jarige tegen de borst stuit, staat hij er machteloos tegenover. „Ik behoor tot een minderheid in dit land en weet dat de staat mijn rechten niet wil en ook niet zal beschermen. Daarom is het geen goed idee daarop te reageren.”
Ook op school ervaart de jongeman dat de sfeer is veranderd. De leraar godsdienst, „toch een ontwikkelde man”, begon in november tijdens de les over de Israëlische operatie tegen Hamas in de Gazastrook. „Enkele scholieren begonnen Israël uit te schelden. Ze wonden zich steeds meer op en de leraar, een ambtenaar van de Turkse staat, meende: „Maak jullie geen zorgen, Israël zal op een dag worden vernietigd, en deze dag is nabij. Alle Joden zullen boeten!” Daarop begonnen enkele klasgenoten Hitler te prijzen, anderen zeiden dat ze de Israëliërs in zee zullen drijven.”
Ege Berg Korkut verwacht niet dat de haat tegen de Joden in Turkije zal afnemen. „Integendeel, het wordt iedere dag erger. Dat is ook geen verrassing. De media zijn vooringenomen, politici verspreiden deze retoriek en de schoolboeken die door de Turkse staat worden uitgegeven, lopen over van Jodenhaat.”