Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Ook op Turkse scholen haten ze de Joden

• Eliyahu

Bs'd

Ook op Turkse scholen haten ze de Joden

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ook_op_turkse_scholen_haten_ze_de_joden_1_702045

IZMIR – Antisemitisme wordt in Turkije steeds meer geaccepteerd. Dat is de ervaring van de 18-jarige Turkse Jood Ege Berg Korkut, die via blogs en tweets over zijn ervaringen bericht. „De leraar zegt voor de klas dat Israël op een dag zal worden vernietigd.”

Jaren achtereen had Israël goede betrekkingen met Turkije. Maar nadat Israël in mei 2010 een Gazavloot enterde en er bij die actie negen Turken om het leven kwamen, is er eerder sprake van een Koude Oorlog tussen de twee landen. De Turkse republiek eist dat Israël excuses aanbiedt, maar daar wil de Joodse staat niet van weten.

De gymnasiast Ege Berg Korkut ervaart de veranderde houding bijna dagelijks. „Ook in het tolerante Izmir, waar ik woon, wordt de stemming als het over Israël gaat steeds grimmiger.” De jongeman vraagt zich af wat hiervan terecht moet komen. „Waar zal dit toe leiden?”

Afkeer tegen Joden bemerkt Ege Berg Korkut overal, in de bus op weg naar school, maar ook bij het bezoek aan een populair fastfoodrestaurant. Veel Turken zijn gecharmeerd van Hitler. „Had hij maar zijn missie volbracht en was hij niet bij 6 miljoen vermoorde Joden gestopt.”

Hoewel het de 18-jarige tegen de borst stuit, staat hij er machteloos tegenover. „Ik behoor tot een minderheid in dit land en weet dat de staat mijn rechten niet wil en ook niet zal beschermen. Daarom is het geen goed idee daarop te reageren.”

Ook op school ervaart de jongeman dat de sfeer is veranderd. De leraar godsdienst, „toch een ontwikkelde man”, begon in november tijdens de les over de Israëlische operatie tegen Hamas in de Gazastrook. „Enkele scholieren begonnen Israël uit te schelden. Ze wonden zich steeds meer op en de leraar, een ambtenaar van de Turkse staat, meende: „Maak jullie geen zorgen, Israël zal op een dag worden vernietigd, en deze dag is nabij. Alle Joden zullen boeten!” Daarop begonnen enkele klasgenoten Hitler te prijzen, anderen zeiden dat ze de Israëliërs in zee zullen drijven.”

Ege Berg Korkut verwacht niet dat de haat tegen de Joden in Turkije zal afnemen. „Integendeel, het wordt iedere dag erger. Dat is ook geen verrassing. De media zijn vooringenomen, politici verspreiden deze retoriek en de schoolboeken die door de Turkse staat worden uitgegeven, lopen over van Jodenhaat.”

• Frederik D

Er was al een onderwerp over Turkije.

• CU

……daarom gaat NL de Turken een handje helpen met schijnveiligheid door het installeren van Patriots zodat de Islamitische groeperingen vrij spel hebben in Syrië.

• BJE

Slot van het artikel dat Eliyahu doorgeeft:

'Ege Berg Korkut verwacht niet dat de haat tegen de Joden in Turkije zal afnemen. „Integendeel, het wordt iedere dag erger. Dat is ook geen verrassing. De media zijn vooringenomen, politici verspreiden deze retoriek en de schoolboeken die door de Turkse staat worden uitgegeven, lopen over van Jodenhaat.”'

Het is treurig dat het zover komt, tot Jodenhaat - en zo makkelijk. Aan de andere kant is het bijna niet anders te verwachten als je het boek van Dr. Hans Jansen gelezen hebt “Van Jodenhaat naar Zelfmoordterrorisme” (2006), een opsomming van meer dan 1000 pagina's met recente antisemitistische uitingen vanuit het Midden-Oosten, geïnspireerd vanuit de islam.

Maar er moet mij wel één ding van het hart, Eliyahu. Ik weet niet wat ik van het volgende moet denken. Hoe komt het dat Israël wel altijd een veldslag weet te winnen tegen zijn buurlanden, maar vrijwel nooit de publike opinie daarover. Heb jij daar een verklaring voor? Hoe zie je dat?

BJE

• Scarlett 2de

Triest dat Turkse joden worden aangesproken en/of verantwoordelijk worden gehouden voor Israëls daden. Discriminatie van joden lijkt er dreigende vormen aan te nemen (en dat al in Izmir ,een welvarend westerse stad naar onze begrippen), ben er niet zo gerust op ondanks het feit dat klein azie met rijke culturele tradities volwassen oogt.

• CU

Dat komt mede door de Israëlische massamoord op het schip op ongewapende Turkse ingezetenen.

• perihelium

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> Triest dat Turkse joden worden aangesproken en/of

> verantwoordelijk worden gehouden voor Israëls

> daden. Discriminatie van joden lijkt er dreigende

> vormen aan te nemen (en dat al in Izmir ,een

> welvarend westerse stad naar onze begrippen), ben

> er niet zo gerust op ondanks het feit dat klein

> azie met rijke culturele tradities volwassen oogt.

Helaas kunnen omstandigheden en gebeurtenissen ook op een manier uitgelegd en als excuus gebruikt worden om vooroordelen en haat naar boven te brengen die al aanwezig was.

• ¥ Lotje ­­¥

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> Triest dat Turkse joden worden aangesproken en/of

> verantwoordelijk worden gehouden voor Israëls

> dadenja dat is . Als een cultuur iemand iets doet word de hele bevolking er op aangekeken Zo ook Nada over de turken terwijl ze zelf Marokkaanse is :S. En hier ook woont . Er zijn zoveel Nederlanders die ook over de wereld wonen . Als die Nederlander ook eens aangesproken , niet al te netjes , en je doe niks, wordt . Verschrik je en je bent misschien wel bang..Je krijgt een negatief beeld . Daar staan vele niet bij stil . De wereld is om op te wonen . waar blijft gelijk.Is mijn motto.. Discriminatie van joden lijkt er dreigende

> vormen aan te nemen (en dat al in Izmir ,een

> welvarend westerse stad naar onze begrippen), ben

> er niet zo gerust op ondanks het feit dat klein

> azie met rijke culturele tradities volwassen oogt.

En nee Scarlet ik ben niet eenzaam ;)ik heb mijn liefelijk mensen om me heen, ben heel druk in alles wat verenigingen aan gaat .en nog het een en ander……… ik ben een persoon die het recht voor de raap zegt een echte zuiderling letterlijk en figuurlijk :)

Dus niet iets gaan roepen waar je geen weet van heb ;)

• Douce.

Snap niet wat je met je reactie t.o.v. Scarlett bedoelt. Kun je dat uitleggen?

Douce

• Boris

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Scarlett 2de Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Triest dat Turkse joden worden aangesproken

> en/of

> > verantwoordelijk worden gehouden voor Israëls

> > dadenja dat is . Als een cultuur iemand iets

> doet word de hele bevolking er op aangekeken Zo

> ook Nada over de turken terwijl ze zelf

> Marokkaanse is :S. En hier ook woont . Er zijn

> zoveel Nederlanders die ook over de wereld wonen .

> Als die Nederlander ook eens aangesproken , niet

> al te netjes , en je doe niks, wordt . Verschrik

> je en je bent misschien wel bang..Je krijgt een

> negatief beeld . Daar staan vele niet bij stil .

> De wereld is om op te wonen . waar blijft

> gelijk.Is mijn motto..

Discriminatie van joden

> lijkt er dreigende

> > vormen aan te nemen (en dat al in Izmir ,een

> > welvarend westerse stad naar onze begrippen),

> ben

> > er niet zo gerust op ondanks het feit dat klein

> > azie met rijke culturele tradities volwassen

> oogt.

>

> En nee Scarlet ik ben niet eenzaam ;)ik heb mijn