Je bent een lieverd, Daantje!
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlBulgarije is een Balkan land en heeft een hele oude geschiedenis, en de invloed van het Ottomaanse rijk Turks is dan ook nog wel te horen in de muziek, en zeker in het zuidelijke gedeelte in het land, maar ook de oude Thracië zing stijl bestaat nog. Het is een land van veel cultuur.
Weet je de doedelzak is niet alleen typisch voor de Schotten, maar zeer typisch voor de Bulgaren.
Heeee, Menachem, dat is lang geleden! Hoe gaat het me je?
Het Bulaarse liedje is inmiddels vermeld: Zvezda Grjena.
En het Franse liedje is: Entre le boeuf et l'ane gris. Hier heb ik wel opnamen van kunnen vinden, verscheidene zelfs. Ik plaats deze omdat het zo prachtig gezongen is, hoewel mhet filmpje natuurlijk wel melig is.
De doedelzak komt in nog veel meer landen voor, bijvoorbeeld ook in Spanje en Portugal. Ook landen die een smeltkroes van culturen zijn.
Wat niet-westerse muziek - zoals dat tegenwoordig genoemd wordt - ben ik op het ogenblik erg in de ban en bezig met oude muziek uit Iran. De dames van het Mehr-ensemble bijvoorbeeld.
Hoi Channa,
Ja, een aantal jaren geleden al weer: het gaat wel goed, dank je.
Hoe is het met jou?
Ik heb je ook niet vaak meer hier gezien.
Die Bulgaarse titel heb ik over het hoofd gezien: zag wel net die van Samuël (Радо, мари Радо, бела Радо).
Bedankt voor de links.
Sterkte met herinneren - een goede zaak!
MchM
Ja mooi ook de klederdracht, en de instrumenten, die nog steeds gebruikt worden in de hele Arabische wereld, ik ben een aantal malen in Marokko geweest.
Ik zal nog een clipje plaatsen, dit is de gangbare folklore muziek die nog steeds populair is, je hoort het Turkse trommeltje en de typische Bulgaarse stemmen.
Zeker ken ik Oum Kalthoum, al zo'n 30 jaar. Ik heb twee jaar lessen gevolgd in de (gesproken) Egyptische taal, en daarna een poging gedaan om het Modern Standaard Arabisch onder de knie te krijgen. Het leuke is dat als je je ergens in verdiept - in mijn geval dus in taal - je direct andere dingen ontdekt. Daar kwam Oum dus aangevlogen.
Hoi Menachem,
Je schrijft: het gaat wel goed. Niet fantastisch dus? Dat kan natuurlijk ook niet altijd. Maar als er iemand is die ik een evenwichtig en gelukkig leven wens ben jij het wel. Nou ja, dat wens ik natuurlijk iedereen, maar tegen jou wil ik dat speciaal zeggen.
Met mij gaat het goed, hoewel het een heftig jaar was, waarin een aantal dierbaren mij is ontvallen, waarvan een op een verschrikkelijke manier. Maar het is heerlijk om niet meer te hoeven werken, hoewel ik mijn freelance werk nog wel doe, ook al ben ik nu een ouwe taart. Daarvoor was ik onlangs overigens 2 x in het Joods Historisch Museum. Geen straf, fantastische tentoonstelling van het werk van Sal Meijer, en een nieuwe tentoonstelling ‘Lekker Joods’ over eten. Zie www.jhm.nl
O jee, ik dwaal weer af. Nu ja, mot kenne.
Groet, Channah
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?