Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoera, een wonder!

• Frederik D

Zarah Leander was toch een beetje fout in de oorlog?

—————-

Gedurende de Tweede Wereldoorlog was ze zeer populair, vooral in Duitsland, waar ze voor de Duitse filmindustrie (UFA) werkte en tot eind 1942 woonde. Haar rol gedurende deze periode was niet onomstreden. Na aanvankelijke problemen, kon ze echter na de oorlog haar carrière vanuit Zweden voortzetten.

—————-

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zarah_Leander

• Otis

Zo is dat Gonnie, helemaal met je eens.

• LiaDonkers

Ja, en het wonderlijke voor gelovigen is misschien ook wel dat het niet eens altijd gelovige mensen zijn die zulke wonderen verrichten.

Oneens ben ik het met je op het puntje ontkerkelijking.

Je schrijft: “Dat ondanks de ontkerkelijking in o.a. Nederland er mensen zijn en blijven die hun geloof in God en vertrouwen op God niet loslaten ondanks hatelijke en/of schampere opmerkingen van een aantal nietgelovigen.”

Is dit een wonder? Of stijfkoppigheid? Of is het een wonder dat die mensen zo stijfkoppig zijn?

Wel is het zo dat het vroeger vooral de christenen waren die schampere opmerkingen maakten over ongelovigen en andersdenkenden. Komt nog steeds volop voor, trouwens.

Omgekeerd gebeurde dat veel minder, want het leidde nogal eens tot brandstapels.

De bijbel staat er ook vol mee. In hoeveel verzen wordt er niet geschamperd over goden van hout en steen?

En wat krijgen wij ongelovigen straks niet allemaal te verduren in de Armageddon? (misschien nog wel te beginnen vandaag)

Gelovigen moeten er maar aan wennen dat anderen nu ook eens onbevangen wat kunnen terugzeggen.

• theo

Goeie reactie.

Wij christenen zijn een minderheid geworden en dat zijn we niet gewend maar is best goed voor ons.

We kunnen de wet(ten) niet meer voorschrijven, wij kunnen niet meer bepalen hoe anderen moeten leven en denken hoewel er altijd medechristenen zullen blijven die hun medechristenen verplichten om op dezelfde manier te moeten geloven als hunnie zelf.

Intern, binnen strenge geloofsgroeperingen en sectes is het de volgelingen verboden op er andere geloofsvisies op na te houden dan die geloofsgemeenschap voorschrijft, kritiek verboden.

Nu we in de maatschappij een minderheid zijn geworden moeten we noodgedwongen leren onze betweterigheden en vaak arrogante houding tegen atheisten en andersgelovigen te beteugelen.

Overigens geldt dat natuurlijk eveneens voor de werkvloer en in de politiek .

Een meerderheid is zomaar zelfgenoegzaam en arrogant, die meerderheid kan immers de minderheid “”onderdrukken“” en in sommige gevallen is dat onderdrukken letterlijk aan de orde.

Echter, ook nietgelovigen kunnen gelovigen de wet voorschrijven: Een geloofsgemeenschap moet , als er klachten komen het gebouw beter isoleren vanwege het naar buiten dringende geluid van muziek en zang van een aantal liederen één dienst op een zondag ( is geen grapje)— mogen geen klokken luiden als er klachten komen.

Christenen die bezwaar hebben om op zondag te werken krijgen steeds meer problemen daarmee vanwege de 24 uurs economie maar veelal hebben ze geen keus.

Jongeren worden vaak uitgelachen of schapmer aangekeken als ze zeggen dat ze gelovig zijn en naar de kerk gaan.

Zijdelings:

Op geloofsgebied: Een nietgelovige kan veel betere/diepere/ktitischer vragen stellen dan gemiddeld genomen bij gelovigen het geval is.

Kritische vragen verplicht tot nadenken ( of de ogen sluiten natuurlijk) en tot antwoorden ( of net doen alsof die kritische vragen er niet zijn natuurlijk)..

• Boris

Dat wist ik niet.

• LiaDonkers

Lijkt me dat die kerkklokken echt niet te harden zijn als je er pal naast woont en op zondagmorgen wilt uitslapen. Gelukkig woon ik wat verder van de dichtstbijzijnde kerk.

En wat die isolatie betreft, misschien dezelfde regels hanteren als voor discotheken? Al zal dat bij kerken niet altijd praktisch uitvoerbaar zijn. Nou ja, daar zal ik dan niet moeilijk over doen. Ik ben voor ieder zijn meug en geven en nemen.

Eerlijk gezegd ben ik ook geen fan van de 24-uurs economie. Als het gaat om winkelen op zondag dan steun ik de kleine winkeliers die een dag rust willen. Heb ik hier al eerder geschreven.

>Jongeren worden vaak uitgelachen of schapmer aangekeken als ze zeggen dat ze gelovig zijn en naar de kerk gaan.

Gelovigen hebben nu eenmaal niet zo'n heel best imago. Dat ligt vooral aan henzelf, aan hun gebrek aan respect voor anderen, hun opdringerigheid, hun bekeringsijver, hun gekonkel om creationisme op scholen onderwezen te krijgen, maar ook aan zaken als de dominees die na een ramp telkens weer vertellen dat het betreffende onheil een straf is van God en andere benepenheden.

Ongelovigen hebben op zich veelal geen moeite met mensen die geloven. Er zijn genoeg aanknopingspunten om van het christendom iets respectabels te maken. Er zou geen Dawkins hoeven zijn, geen Harris en geen Hitchens. Maar al die poeha en dat gedoe dragen daar niet aan bij. Christenen moeten het ook zelf willen.

• theo

Veel ongelovigen hebben m.i. nogal eens de neiging om een handjevol fanatieke gelovigen als norm te nemen voor alle gelovigen.

Over wat fanatiek nou precies is moet en ieder maar voor zichzelf uitmaken en hoe groot het percantahe van fanatieke gelovigen is t.o.v. “'redelijke”" gelovigen weet ik ook niet maar het is wel een minderheid.

De fanatisten staan echter meer in de belangstelling en uiten zich meer.

• LiaDonkers

theo Schreef:

——————————————————-

> Veel ongelovigen hebben m.i. nogal eens de neiging

> om een handjevol fanatieke gelovigen als norm te

> nemen voor alle gelovigen.

Nou, neem nu de paus. Die is de leider van de katholieken, de grootste groep christenen.

Die zegt vaak kwalijke dingen. Vandaag ook weer.

Nu kun je zeggen: veel gelovigen luisteren niet naar hem.

Maar toch, kennelijk heeft hij nog wel zoveel steun, dat de gelovigen hem niet ontslaan.

En Plaisier van de PKN zegt ook wel eens rare dingen.

Kijk eens naar dat recente rare gedoe met het (niet) afschaffen van de hel. De kerk zit totaal verstrikt in benepenheid en dogmatiek.

En de PKN geldt dan nog als een van grootste en minder “zware” kerken in Nederland.

En kijk eens naar Amerika. Het zou mij niet verbazen als het daar ooit nog eens een christelijk Iran wordt.