Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Dit doet er toe.

• Nada

Zonder liefde voor je medemens en iets voor ze doen zonder in je valse geweten je af te vragen “ maar ik had dit al voor hem of haar gedaan en nu doen ze niets terug”.

Is er geen leven. Ook niet voor jezelf.

• Nada

Was een beetje dom dit topic maar al die mensen hier die zichzelf zo op de borst kloppen als zijne uitverkorene, en toen deed ik dit. Want ieder mens doet er toe vind ik :)

• Frans

Nada Schreef:

——————————————————-

> Zonder liefde voor je medemens en iets voor ze doen zonder in je valse geweten je af te vragen “ maar ik had dit al voor hem of haar gedaan en nu doen ze niets terug”.

Dit begrijp ik.

>

> Is er geen leven. Ook niet voor jezelf.

Dit niet. Wil je het even toelichten ?

Overigens ben ik het met je eens dat geen namen hoeven genoemd te worden in het vorige draadje, het was wel een juiste tekst.

• Nada

Ik heb het topic al gewijzigd, ik was een beetje te recalcitrant bezig op de ego's op dit prikbord, de mijne incluis.

Als je zelf iets goeds doet voor een ander, wat best een opoffering is dan moet je je afvragen of je dat echt voor die ander doet of alleen maar om je zelf beter te voelen. Maar dit zei ik al eens.

• Frans

Je bent goed bezig. Komt helemaal goed ;)

• Anna Lieze

Jij bent in ieder geval 1 van de vriendelijkste prikkers :)

• theo

Zo is dat.

Ik ben niet zo'n tekstensmijter maar nu deze toch maar ter ondersteuning;

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, 45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?

48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is

• Nada

Mee eens. En als je al eens goed doet dan moet je je afvragen doe je dat omdat je je dan zelf beter voelt als in: kijk ik deed iets voor mijn medemens. Of doe je dat echt oprecht zonder dat gevoel?

• theo

Iets goed doen om er zelf (uiteindelijk) beter van te worden , met voorbedachte rade dus dat is geen goed doen.

Iets goed doen uit gewetenswroeging is wel goed doen.

“”Gewoon“” iets goed doen als “”heilige plicht“” zonder wat voor bijbedoelingen dan ook is vanzelfsprekend het ultieme goed doen.

• Nada

Jawel, ik snap dat ook. Maar als jij een tas met boodschappen brengt bij iemand die het nodig heeft. Heb jij dan achteraf dat blije gevoel van: ik heb goed gedaan? Dat is eigenlijk fout toch? Gedachten kunnen ook zondig zijn dan.

Als echte gelovige heb je die achterafgedachte niet lijkt me.