Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Bijbel heeft gelijk.

• theo

> Dat is je eigen gelijk willen halen dmv misbruik

> van bijbelteksten.

>

> Je kent de geschiedenis ook niet trouwens want

> spotters zijn er altijd geweet.

• Leo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Homo-erotiek weet wat.

>

> Dus je klampt je vast aan de Bijbel omdat je bang

> bent voor je eigen homo-erotische gevoelens? Maar

> even tussen ons, al ben ik honderd procent

> heteroseksueel, er is niets mis met

> homoseksualiteit op zich. Voor mij word je er niet

> minder om als je gehoor geeft aan je eigen

> homo-erotische gevoelens. En jij wordt er zelf

> beter van als jij je eigen gevoelens niet meer

> onderdrukt.

Beste Frederik.

Homofilie is één van de dingen die God als zonde heeft bestempeld.

Ik persoonlijk haat ik deze zonde niet meer of minder andere zonden.

Het kwam zo ter sprake in de discussie over de uitspraken van de Paus.

Jij beet je er in vast terwijl dit maar 1 ding was die de Paus genoemd had.

Maar er is 1 zonde die ik persoonlijk het meeste haat.

Als vader van 2 doodgeboren kinderen haat ik de moord op het ongeboren leven het meest.

Zeker als ik (het zal ongeveer 20 jaar geleden zijn) een TV reportage zie waarin er een stel bij een abortuskliniek komt met de mededeling;

Wij hebben over 6 maanden een vakantie gepland, dus het kind komt ons even niet goed uit.

De arts die van onze regering een zorgvuldige afweging moest maken voor de noodzaak tot abortus, zag zijn “klanten” aan en besloot om ze te helpen.

Zo dacht hij vast weer 280 gulden binnen.

Hoe ik mij dan voel is met geen pen te beschrijven.

Dus nu weet je welke zonde mij het meeste raakt en dat is dus niet de zonde van de homofilie.

• Leo

Amen.

Dat het hierbij om maatschappelijk opgedrongen homofilie (zij waren in principe biseksueel) ging wist ik.

Maar dat wil niet zeggen dat God de “gewone” aangeboren homofilie goedkeurt.

Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.

Verontreinigt u niet met enige van deze; want de heidenen, die Ik van uw aangezicht uitwerpe, zijn met alle deze verontreinigd;

Zodat het land onrein is, en Ik over hetzelve zijn ongerechtigheid bezoeke, en het land zijn inwoners uitspuwt.

Maar gij zult Mijn inzettingen en Mijn rechten onderhouden, en van al die gruwelen niets doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.

Groeten Leo.

• Leo

Sfred+ Schreef:

——————————————————-

> Weet jij waar jij je bijbel kan plaatsen? in dat

> donkere roomse holletje tussen je benen. Het vrije

> woord daar hebben bepaalde gelovig het niet zo op.

Bedankt voor het bevestigen van mijn stelling.

Dit bevestigt weer dat de Bijbel gelijk heeft.

Leo.

• Leo

Boris Schreef:

——————————————————-

> Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Of je doet je best om de stelling te bevestigen, of ik moet dit cryptisch lezen.

Ik doe het laatste.

Ja wij verlosten adviseren ook jou de verlosser.

Het zou erg zijn dat je in de eeuwigheid een eeuwigheid zou moeten terugdenken aan al die mensen die je dit hebben aangeraden, en je hebt het niet gedaan.

Dat gun ik niemand.

• Leo

Chris Schreef:

——————————————————-

> Verdienen ze de dood volgens jou ?

Ik ben God niet.

Ik ben de schepper van het leven niet.

Ik heb het recht niet om te oordelen over leven en dood

Veel mensen eigenen zich dat recht toe, zichzelf tot een soort god makend en verheffen zich daarbij tegen God.

God heeft deze woorden gesproken en Paulus heeft ze hier nog eens uitgesproken en opgeschreven.

Job 9:

Wie zal tot Hem zeggen: Wat doet Gij?

God zal Zijn toorn niet afkeren; onder Hem worden gebogen de hovaardige helpers.

Hoeveel te min zal ik Hem antwoorden, en mijn woorden uitkiezen tegen Hem?

Leo.

• M*j*r**

Leo Schreef:

——————————————————-

> Frederik D voeg mij eens:

>

> En als de Bijbel er naast zit?

>

> Nee de Bijbel zit er niet naast, de Bijbel heeft

> gelijk!

Want? Omdat het in de bijbel staat? Dat is natuurlijk geen bewijs.

Er zijn boeken waarin staat dat God niet bestaat. Zitten die boeken er naast? Ga je dan ook zeggen “Nee, die boeken zitten er niet naast, die boeken waarin staat dat God niet bestaat, hebben gelijk?” Het staat tenslotte in die boeken.

> Maar dit is natuurlijk maar een bijkomstige zaak

> als het gaat over de betrouwbaarheid van de

> Bijbel.

> Het versterkt de bewijzen alleen maar.

>

> De boeken en brieven uit het nieuwe testament zijn

> in een tijd geschreven en verschenen dat een

> aantal mensen die deze boeken lazen er zelf bij

> waren geweest.

> Daarom noemt Lukas vaak namen van dorpen en namen

> van personen.

> Hij geeft de ontvanger van zijn schrijven de

> gelegenheid om zijn vaak fantastische verhalen na

> te trekken.

> Zo noemt hij Bartimeüs de zoon van Timeüs

> waarbij de mogelijkheid werd gegeven om deze

> Bartimeüs op te zoeken en aan hem na te vragen of

> deze zaken inderdaad zo gebeurd zijn.

> Er worden dorpen en steden genoemd waar er

> tientallen mensen getuige waren van lammen die

> liepen, doven die hoorden, blinden weer zagen en

> zelfs doden weer levend werden.

> Dit hebben Lukas en de andere evangelisten

> Mattheüs, Markus en Johannes met opzet gedaan om

> de lezers die er niet bij zijn geweest de

> gelegenheid te geven naar die dorpen en steden te

> gaan om bij de dorpelingen of stedelingen na te

> gaan of deze verhalen klopten.

De evangeliën zijn helemaal niet door Matteus, Marcus, Lucas en Johannes geschreven.

Ze heten niet voor niets "het evangelie naar Matteus" etc. (En niet door )

Zomaar een greep:

De auteurs van de evangeliën

De vier evangeliën zijn toegeschreven aan personen afkomstig uit de vroegste kring van de christenen: Matteüs en Johannes waren discipelen van Jezus; Lucas was een medewerker van Paulus; en Marcus zou een medewerker van Petrus zijn geweest. Vanaf de tweede eeuw na Christus werden de evangeliën aan deze vier personen toegeschreven en werden hun namen in de handschriften genoteerd. Toch is het erg onzeker of de vier evangeliën ook echt door deze personen geschreven zijn. Beter is het om te zeggen dat we niet weten wie de auteurs zijn van de evangeliën, maar dat ze al vroeg op naam gesteld werden van de personen naar wie ze nu nog steeds genoemd worden. Zie voor meer informatie over deze kwestie: De traditionele auteurs en Geen zekerheid.

De tweebronnenhypothese

Het evangelie volgens Marcus is waarschijnlijk het oudste evangelie (zie Relatie tussen de synoptische evangeliën). De auteurs van het Mattëusevangelie en het Lucasevangelie maakten gebruik van het evangelie volgens Marcus. Daarnaast gebruikten zij een tweede, schriftelijke bron Q (zie De veronderstelde bron Q), die voornamelijk bestond uit woorden van Jezus, en die niet gebruikt is door de auteur van het Marcusevangelie. Dit wordt de tweebronnenhypothese genoemd. Volgens deze hypothese gebruikten de auteurs van het Matteüsevangelie en het Lucasevangelie beiden dezelfde twee schriftelijke bronnen: Marcus en Q.

Het ontstaan van de boeken van het Nieuwe Testament

Het Nieuwe Testament bevat 27 geschriften, geschreven door zo’n vijftien verschillende auteurs in de periode tussen 50 n.Chr. en 120 n.Chr. In de meeste gevallen schreven de auteurs voor een bepaalde christelijke gemeenschap ergens in het Romeinse rijk. Bovendien zijn de geschriften veelal toegespitst op de situatie van de specifieke gemeenschap waarvoor ze geschreven zijn. Het is duidelijk dat de verschillende auteurs van de nieuwtestamentische boeken uiteenlopende visies hebben op Jezus en op de christelijke beweging. Toch was de diversiteit in geloofsopvattingen onder de christenen in de eerste en tweede eeuw nog veel groter dan de boeken van het Nieuwe Testament suggereren. Immers, het Nieuwe Testament is slechts een selectie uit een veel grotere hoeveelheid teksten die gelezen werden door de christelijke gemeenschappen in de eerste en tweede eeuw. Om te begrijpen hoe het Nieuwe Testament is ontstaan, moeten we in de geschiedenis van die periode duiken.

http://www.rondomdebijbel.nl

Kritische exegeten verwerpen deze traditionele identificatie en houden het eerder bij een anonieme christen. In elk geval was de auteur van het Marcusevangelie zelf geen ooggetuige van de verhaalde gebeurtenissen, maar baseerde hij zich op overlevering.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Marcus

etc.

Het maakt mijn geloof in God er niet minder om.

Bij jou wel?

• theo

Dit is voor veel medechristenen pure ketterij.

Helaas en jammer maar zo ervaren ze het wel.

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Dit is voor veel medechristenen pure ketterij.

O, dat geloof ik graag dat dat zo is.

Ontkennen en net doen alsof het niet bestaat en nooit onderzocht is.

Dat is zoiets als mensen die een enveloppe met een rekening op deurmat krijgen en die enveloppe niet openen. Als ik die enveloppe niet open, bestaat die rekening ook niet. Totdat ze met een torenhoge schuld te maken krijgen.

> Helaas en jammer maar zo ervaren ze het wel.

Gelukkig niet alle christenen. Er zijn ook christenen die dit weten en begrijpen en gewoon nog in Jezus en God geloven.

• Frederik D

Zo eenvoudig is dat. Sancta Simplicitas.