Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus’ getuigenis van Zichzelf

• Anna Lieze

Jammer dat niemand dat wil toegeven of verdedigen….

• Anna Lieze

Daar is het een discussiebord voor

• Frans

Chris Schreef:

——————————————————-

> Flauwekul

Wat een ongelofelijk sterk argument. B)

• LiaDonkers

Jezus was eigenlijk best wel een opschepper, zo blijkt uit deze tekst.

Persoonlijk vind ik Jezus, zeker zoals hij in het Johannes-evangelie wordt gepresenteerd, onuitstaanbaar.

Ik begrijp dan ook niet goed de bewondering van de christenen voor hem, laat staan dat ik snap dat zij in hem een zoon van een veronderstelde liefdevolle en rechtvaardige god zien.

• Sietse 45

Dat het een en al een hele grote fabel is.

• samuel

De woorden van Mozes in Deuteronomium 18:15-19 wijzen op Jezus Christus, want Mozes voorspelt daar de komst van Jezus.

15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren. 16 Juist zoals gij van de HERE, uw God, gevraagd hebt op Horeb, op de dag der samenkomst, toen gij zeidet: Ik wil niet langer de stem van de HERE, mijn God, horen en dit grote vuur niet langer zien, opdat ik niet sterve. 17 Toen zeide de HERE tot mij: Het is goed, wat zij gesproken hebben; 18 een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied. 19 De man, die niet luistert naar de woorden welke hij in mijn naam spreken zal, van die zal Ik rekenschap vragen.

In Lucas 24:27 maakt Jezus duidelijk dat Mozes op Hem wees.

Jezus de profeet Luc. 7 : 16 En vrees beving hen allen en zij verheerlijkten God, zeggende: Een groot profeet is onder ons opgestaan, en: God heeft naar zijn volk omgezien.

Joh. 6 : 14 Toen dan de mensen zagen, welk teken Hij verricht had, zeiden zij: Deze is waarlijk de profeet, die in de wereld komen zou.

Nu heb je antwoord.

• Anna Lieze

Ik zal je maar uit de droom helpen, Jezus komt niet voor in het OT.

• M*j*r**

samuel Schreef:

——————————————————-

> De woorden van Mozes in Deuteronomium 18:15-19

> wijzen op Jezus Christus, want Mozes voorspelt

> daar de komst van Jezus.

> 15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen,

> zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken;

> naar hem zult gij luisteren. 16 Juist zoals gij

> van de HERE, uw God, gevraagd hebt op Horeb, op de

> dag der samenkomst, toen gij zeidet: Ik wil niet

> langer de stem van de HERE, mijn God, horen en dit

> grote vuur niet langer zien, opdat ik niet sterve.

> 17 Toen zeide de HERE tot mij: Het is goed, wat

> zij gesproken hebben; 18 een profeet zal Ik hun

> verwekken uit het midden van hun broederen, zoals

> gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen,

> en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem

> gebied. 19 De man, die niet luistert naar de

> woorden welke hij in mijn naam spreken zal, van

> die zal Ik rekenschap vragen.

>

> In Lucas 24:27 maakt Jezus duidelijk dat Mozes op

> Hem wees.

>

> Jezus de profeet Luc. 7 : 16 En vrees beving hen

> allen en zij verheerlijkten God, zeggende: Een

> groot profeet is onder ons opgestaan, en: God

> heeft naar zijn volk omgezien.

>

> Joh. 6 : 14 Toen dan de mensen zagen, welk teken

> Hij verricht had, zeiden zij: Deze is waarlijk de

> profeet, die in de wereld komen zou.

>

> Nu heb je antwoord.

O, dat is dan duidelijk. Jezus is dus een profeet. Wie heeft dat “Zoon” van God dan verzonnen? God zelf rept er niet over blijkbaar.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> De woorden van Mozes in Deuteronomium 18:15-19

> wijzen op Jezus Christus, want Mozes voorspelt

> daar de komst van Jezus.

> 15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen,

> zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken;

> naar hem zult gij luisteren. 16 Juist zoals gij

> van de HERE, uw God, gevraagd hebt op Horeb, op de

> dag der samenkomst, toen gij zeidet: Ik wil niet

> langer de stem van de HERE, mijn God, horen en dit

> grote vuur niet langer zien, opdat ik niet sterve.

> 17 Toen zeide de HERE tot mij: Het is goed, wat

> zij gesproken hebben; 18 een profeet zal Ik hun

> verwekken uit het midden van hun broederen, zoals

> gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen,

> en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem

> gebied. 19 De man, die niet luistert naar de

> woorden welke hij in mijn naam spreken zal, van

> die zal Ik rekenschap vragen.

>

> In Lucas 24:27 maakt Jezus duidelijk dat Mozes op

> Hem wees.

>

> Jezus de profeet Luc. 7 : 16 En vrees beving hen

> allen en zij verheerlijkten God, zeggende: Een

> groot profeet is onder ons opgestaan, en: God

> heeft naar zijn volk omgezien.

>

> Joh. 6 : 14 Toen dan de mensen zagen, welk teken

> Hij verricht had, zeiden zij: Deze is waarlijk de

> profeet, die in de wereld komen zou.

Bs'd

God zou een profeet sturen “zoals gij zijt”, zoals Mozes was.

Mozes was een mens, JC volgens de christenen was God.

Dus JC was niet een profeet als Mozes.

Dus JC was niet de voorspelde profeet.

Hier zijn wat profeten die wel aan de beschrijving voldoen:

Jesaja

Jeremia

Klaagliederen

Ezechiël

Daniël

Hosea

Joël

Amos

Obadja

Jona

Micha

Nahum

Habakuk

Sefanja

Haggai

Zacharia

Maleachi

Dus het gaat niet over JC, de valse profeet, en de afgod.

• samuel

Jezus en zijn vaderstad

53 En het geschiedde, toen Jezus deze gelijkenissen ten einde gebracht had, dat Hij vandaar wegging. 54 En in zijn vaderstad gekomen, leerde Hij hen in hun synagoge, zodat zij versteld stonden en zeiden: Vanwaar heeft Hij die wijsheid en die krachten? 55 Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Maria en zijn broeders Jakobus en Jozef en Simon en Judas? 56 En behoren zijn zusters niet allen bij ons? Vanwaar heeft Hij dan dit alles? 57 En zij namen aanstoot aan Hem. Maar Jezus zeide tot hen: Een profeet is alleen in zijn vaderstad en in zijn huis ongeëerd. 58 En Hij deed daar niet vele krachten wegens hun ongeloof. Mat.13

8 En het merendeel der schare spreidde hun klederen op de weg, anderen sloegen takken van de bomen en spreidden die op de weg. 9 En de scharen, die vóór Hem uit gingen en die volgden, riepen, zeggende:

Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; Hosanna in de hoogste hemelen!

10 En toen Hij Jeruzalem binnenging, kwam de gehele stad in rep en roer en zeide: Wie is dit? 11 En de scharen zeiden: Dit is de profeet, Jezus, van Nazaret in Galilea.

Mat. 21

Jezus moet sterven te Jeruzalem

31 Terzelfder tijd kwamen enige Farizeeën en zeiden tot Hem: Ga heen en vertrek vanhier, want Herodes wil U doden. 32 En Hij zeide tot hen: Gaat heen en zegt die vos: Zie, Ik drijf boze geesten uit en volbreng genezingen, heden en morgen, en op de derde dag ben Ik gereed. 33 Doch Ik moet heden en morgen en de volgende dag reizen, want het gaat niet aan, dat een profeet buiten Jeruzalem omkomt. 34 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels, en gij hebt niet gewild. 35 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. Maar Ik zeg u, gij zult Mij niet meer zien tot het ogenblik komt, dat gij zegt:

Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Luc.13

19 De vrouw zeide tot Hem: Here, ik zie, dat Gij een profeet zijt. 20 Onze vaderen hebben op deze berg aangebeden en gijlieden zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden. 21 Jezus zeide tot haar: Geloof Mij, vrouw, de ure komt, dat gij noch op deze berg, noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden. 22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden; 23 maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; 24 God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. 25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het. Joh.4

De toespraak van Petrus

11 En toen hij Petrus en Johannes vasthield, liep al het volk rondom hen te hoop in de zogenaamde zuilengang van Salomo, vol verbazing. 12 En Petrus zag het en antwoordde het volk: Mannen van Israël, wat verwondert gij u hierover, of wat staart gij ons aan, alsof wij door eigen kracht of godsvrucht deze hadden doen lopen? 13 De God van Abraham en Isaak en Jakob, de God onzer vaderen, heeft zijn knecht Jezus verheerlijkt, die gij hebt overgeleverd en verloochend ten overstaan van Pilatus, ofschoon deze oordeelde, dat men Hem moest loslaten. 14 Doch gij hebt de Heilige en Rechtvaardige verloochend en begeerd, dat u een man, die een moordenaar was, geschonken zou worden; 15 en de Leidsman ten leven hebt gij gedood, maar God heeft Hem opgewekt uit de doden, waarvan wij getuigen zijn. 16 En op het geloof in zijn naam heeft zijn naam deze, die gij ziet en kent, sterk gemaakt; en het geloof door Hem heeft hem dit volkomen herstel gegeven in u aller tegenwoordigheid. 17 En nu, broeders, ik weet, dat gij uit onkunde hebt gehandeld, gelijk ook uw oversten; 18 maar zo heeft God in vervulling doen gaan wat Hij bij monde van alle profeten tevoren geboodschapt had, dat zijn Christus moest lijden. 19 Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren, 20 en Hij de Christus, die voor u tevoren bestemd was, Jezus, zende; 21 Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen, waarvan God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten, van oudsher. 22 Mozes toch heeft gezegd: De Here God zal u een profeet doen opstaan uit uw broeders, gelijk mij: naar hem zult gij horen in alles wat hij tot u spreken zal; 23 en het zal geschieden, dat alle ziel, die naar deze profeet niet hoort, uit het volk zal worden uitgeroeid. 24 En al de profeten, van Samuël af en vervolgens, zovelen er hebben gesproken, hebben ook deze dagen aangekondigd. 25 Gij zijt de zonen van de profeten en van het verbond, dat God met uw vaderen gemaakt heeft, toen Hij tot Abraham zeide: En in uw nageslacht zullen alle stammen der aarde gezegend worden. 26 God heeft in de eerste plaats voor u zijn Knecht doen opstaan en Hem tot u gezonden, om u te zegenen, door een ieder uwer af te brengen van zijn boosheden. Handelingen 3