Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

zondagsrust

• keessie

Waakzaam blijven Theo, je niet alles op de mouw laten spelden

• Leo

Dan heb je het niet goed gelezen.

Bovendien dienen de heidenen zich wel te houden aan de inzettingen en geboden die God aan Adam en aan Noach heeft gegeven.

Maar ik vond dit te ver gaan om daar op in te gaan.

Leo.

• theo

Zo is dat keessie.

Dit was tenminste een stevige reactie op mijn vraag met een zeer gegronde uitmuntende argumentatie.

• theo

Dus selectief begrijp ik.

• Leo

Nee maar dat werd niet gevraagd.

Het wordt voor de vraagsteller ingewikkeld als ik buiten het antwoord op zijn vraag een hele verhandeling over andere onderwerpen ga houden.

• ¥ Lotje ­­¥

De Sabbat werd zo maar niet gemaakt – had niet alleen een Maker – maar werd ook voor iemand gemaakt. De algemeen heersende opinie schijnt heden ten dage te zijn dat de Sabbat “voor de Joden” gemaakt werd. Maar wat heeft Christus zelf gezegd? Hij zei dat hij “om de mens” gemaakt was!

Als die dag ten behoeve van de mensheid gemaakt werd, zouden we kunnen veronderstellen dat dit gebeurde zodra de mens geschapen werd. Maar we moeten niet ‘veronderstellen’. Wij moeten hiervoor BIJBELS GEZAG hebben!

Laten we eens teruggaan naar de beschrijving van de tijd toen de MENS gemaakt werd.

Genesis 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis… 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

Wanneer gebeurde dit? Vers 31 vertelt ons dat dit op de zesde dag van de scheppingsweek gebeurde. Verder was de mens het allerlaatste ding of wezen dat op die dag geschapen werd. De mens werd dus waarschijnlijk laat in de namiddag van de zesde dag in het leven geroepen.

Laten we verder gaan: Genesis 2:2 Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

LET NU op! Toen God zei: Laat Ons mensen maken, wie voerde toen het woord? Het oorspronkelijke Hebreeuwse woord dat hier door “God” vertaald werd is Elohim. Dit Hebreeuwse woord voor God is een unipluraal (enkel-meervoudig) woord – het betekent meer dan één Persoon, maar slechts één GOD. God is een GEZIN, bestaande uit de Vader en Jezus de ZOON. Christus is ook het WOORD – dat wil zeggen de WOORDVOERDER. Hij spreekt alleen zoals de Vader het wil. God schiep alle dingen door Jezus Christus. Het was daarom Jezus Christus die SPRAK! Het was Jezus die zei: Laat ons mensen maken. Het was Jezus die het WERK van de schepping verrichtte, zoals Hem door de Vader opgedragen was!

LET NOG EENS op! Heeft Jezus het SCHEPPEN voltooid op de zesde dag? Staat er dat God de zevende dag ophield te SCHEPPEN? Helemaal niet! Let nog eens goed op: Toen God op de zevende dag het werk voltooid had – wat had Hij voltooid? Niet de schepping! Hij voltooide al het werk, dat Hij gemaakt had. Er waren ZEVEN VOLLE SCHEPPINGSDAGEN! Niet zes – maar ZEVEN! Op de zevende dag MAAKTE HIJ DE SABBAT! Maar de Sabbat werd niet door WERK gemaakt, maar door RUST. Wat Hij op de zevende dag beëindigde was het WERK van de schepping – datgene wat door werk geschapen was! Op de zevende dag rustte Hij! Hij schiep de Sabbat door te rusten.

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van.god/sabbat.html

• theo

Aha, de vraagsteller kan jouw niefoo niet bevatten..

Ja ja ..

• Frederik D

Johannes bedoelde met de dag des Heeren de sabbat.

En Openbaring is niet op één dag geschreven maar het visioen viel Johannes op een sabbat te beurt. Althans als je hem geloven moet.

Ik hoop dat hiermee een deel van je inlegkunde is weerlegd.

• Frederik D

En wat denk jij zelf als je tenminste iets denkt?

• Leo

Dat zeg ik niet en dat weet je.

Ik beantwoord de vraag en begin geen nieuw onderwerp.

Jij mag in een nieuwe discussie natuurlijk ieder (ander) onderwerp bevragen wat je wilt.

Leo.