Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

zondagsrust

• Eliyahu

Frans Schreef:

——————————————————-

> CU Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Maakt het je wat uit welke van de geboden je

> overtreed?

> >

> > De doodstraf heb je toch al vanwege Adam en Eva

> en kan je dus niet ontlopen.

>

> Dat heb je dan verkeerd begrepen, elke zonde leidt

> tot de dood.

Bs'd

En dat heb jij dan weer verkeerd begrepen. Maar dat krijg je als je je verlaat op het NT.

Als iemand een brood steelt, staat daar de doodstraf op? NEE, natuurlijk niet!

Volgens Gods wet, als iemand een brood steelt, moet hij twee broden terugbetalen, en daarmee is de zaak afgedaan.

Niks doodstraf.

Doe toch effe gewoon!

• Eliyahu

David Schreef:

——————————————————-

> erik7 Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >

> > Maakt het uit welke dag je houdt, dan?

>

> Het grootste deel van de christenen vieren de

> zondag met als argument dat het niet uitmaakt.

>

> Helaas beseffen ze niet dat de zondag de dag van

> de aanbidding van de zon is en niet de aanbidding

> van God.

> Afgoden aanbidding dus. Dus niet alleen het 4e

> gebod maar ook het tweede gebod wordt overtreden

> God heeft de sabbat ingesteld , en iedereen die de

> wet verandert en zo leert zal klein heten in Gods

> koninkrijk

>

> En voor degene die nu gaan beweren dat ik naar de

> letter van de Wet leef , nee.

Bs'd

Wat is er mis met het “naar de letter der wet leven”?

Denk je dat God die wet gegeven heeft om er maar niet naar te leven??

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Douce Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ook ik heb daar moeite mee.

> > Wat ik trouwens elders al zei, als je 1 gebod

> > overtreedt, maak je je schuldig aan de gehele

> wet

> > - d.w.z. het overtreden ervan.

>

> Ook dat.

Bs'd

Niet “ook dat”, maar “Dat ook niet”.

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Is een reactie maar geen antwoord.

Bs'd

Ja en? Geef jij altijd antwoord dan? Want dan staan er nog wel wat vraagjes open….

• Eliyahu

Leo Schreef:

——————————————————-

> Dan heb je het niet goed gelezen.

>

> Bovendien dienen de heidenen zich wel te houden

> aan de inzettingen en geboden die God aan Adam en

> aan Noach heeft gegeven.

> Maar ik vond dit te ver gaan om daar op in te

> gaan.

Bs'd

Ik zal ze even geven voor de mensen hier:

Noach was geen jood, maar ondanks dat staat er over hem geschreven in Genesis 6:9: “Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man.” En wat was zijn beloning? “Noach wandelde met God.”

Hetzelfde gold voor Job. Hij was ook geen jood. “…, en die man was vroom en oprecht, God vrezend en wijkende van het kwaad.” Job 1:1. Dus u hoeft niet joods te zijn om een God vrezend en rechtvaardig mens te zijn. Het joodse volk heeft een andere opdracht in het leven: “En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.” Exodus 19:6. Om die reden moet het joodse volk leven volgens 613 geboden. Voor de noachiet (niet-jood), is het leven een stuk makkelijker, hij heeft veel minder geboden. Zeven daarvan zijn extra opvallend, omdat als hij deze overtreedt, hij gestraft zal worden door een menselijk gerechtshof. Dit zijn:

1) Stel rechters aan.

2) Niet moorden.

3) Geen afgodendienst.

4) Niet vloeken.

5) Niet stelen.

6) Geen overspel.

7) Geen vlees eten dat van een nog levend dier is afgesneden.

Deze zeven zijn het minimum die een noachiet moet vervullen. Alles bij elkaar zijn er zo'n 30 geboden waar een noachiet zich aan dient houden. Hij is verplicht om te handelen naar zijn geweten, maar als hij dat niet doet zal hij niet door een menselijk gerechtshof worden veroordeeld. Als u zich verder wil verdiepen in deze wetten worden de volgende boeken aangeraden:

The Seven Laws of Noah, door Jacob Joseph, School Press. 1981 New York.

The Path of the Righteous Gentile, Targum Press, Southfield 1987.

De International Lubavitch Organization, gevestigd in Brooklyn, New York, is ook actief in het informeren van niet-joden over de door God gegeven wetten. Er bestaat ook een kans dat er in uw omgeving een B'nai No'ach (Zonen van Noach) beweging is.

In de tijden van de Tempel was het niet-joden die in Israel leefden en deze zeven universele wetten in acht namen, toegestaan om offers te brengen in de Tempel. Vanwege de constante vervolging van de joden sinds de verwoesting van de Tempel, was het niet mogelijk om de wereld deze wetten te leren. Maar nu brengt God het joodse volk thuis, en het joodse volk kan nu opnieuw alle natien van de wereld bereiken om het God's wetten te leren.

• Eliyahu

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> LET NU op! Toen God zei: Laat Ons mensen maken,

Bs'd

Genesis 1:26; “Laat ons mensen maken.” Uit dit vers leert het christendom dat God niet één is maar drie.

Als iemand in een willekeurige tekst het woord “ons” tegenkomt, is er dan ook maar één weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje ‘ons’ betrekking heeft op één enkel persoon met een multiple personality disorder?

Maar waarom, als het christendom het woordje ‘ons’ ziet in de bijbel denkt men dat dan wel? Heel eenvoudig. Het christendom heeft twee of drie goden, en die moeten ze op de één of andere manier toch weer zien te reduceren tot één, want zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus daarom probeert men drie goden in één god te proppen. Waardoor men zegt dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.

En de volledig normale uitleg dat bijvoorbeeld God tegen de engelen sprak, daar gaat men aan voorbij. Of de mogelijkheid dat er sprake is van een majesteitsmeervoud.

Sommige christenen proberen de simpele traditioneel joodse verklaring dat God tot de engelen sprak onderuit te halen door te zeggen dat de engelen niet deelnamen aan het scheppingsproces.. Zij wijzen naar Genesis 1:1 en zeggen: “God was de schepper, en niet de engelen.” Maar het is een gegeven feit in het jodendom dat een boodschapper gelijk is aan degene die hem gezonden heeft. Bijvoorbeeld, wanneer iemand met een vrouw trouwt door middel van een boodschapper, dan is het legale effect hetzelfde als wanneer hij haar persoonlijk getrouwd zou hebben.

Een goed bijbels voorbeeld van “een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender” is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: “want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten.” Hierna zie Lot tegen zijn schoonzoons: “Staat op, verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad verwoesten.” Lot zei niet: “De engelen gaan de stad verwoesten”, Hij zei: “de HERE (J-H-W-H in de hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten.” En in vers 29 staat: “Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham,” Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maarde bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft. En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor de schepping?

Maar hoe dan ook, de mens is niet geschapen door een meervoud. Kijk in Genesis 5:1; “Ten dage, dat God Adam schiep”. Hier is het werkwoord “schiep”, “bara” in het hebreeuws, in het enkelvoud. Dit geeft duidelijk aan dat de God die Adam schiep een enkelvoud is, want het werkwoord volgt het onderwerp: Onderwerp meervoud, werkwoord meervoud. Onderwerp enkelvoud, werkwoord enkelvoud. Hetzelfde geldt voor het allereerste vers van de bijbel: “In den beginne schiep God de hemel en de aarde.” Het woord “schiep”, is geschreven in het enkelvoud: “bara”. Als God een meervoud was, dan had het “baroe” moeten zijn.

> wie voerde toen het woord? Het oorspronkelijke

> Hebreeuwse woord dat hier door “God” vertaald werd

> is Elohim. Dit Hebreeuwse woord voor God is een

> unipluraal (enkel-meervoudig) woord –

“Elohiem” is een meervoudsvorm, maar het wordt heel vaak gebruikt voor enkele personen of goden. Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was.

Ook afgoden, zoals de philistijnse afgod Dagon, wordt aangeduid met “elohiem” in I Sam 5:7, en Chemosh, de god van Ammon en Moab in Richteren 11:24, I Kon 11:33, en Ashtarte, de afgod van de Sidoniers, zie I Kon11:33, en Milcom, een andere afgod van Ammonieten in I Kon 11:33.

En ook in het gebed van Ezra in Nehemia 9:18 wordt het woord “elohiem” gebruikt om een enkel gouden kalf aan te duiden. Zie ook Ex 32:4.

Dus het woord “Elohiem”, ook al heeft het een meervoudsuitgang, wordt geacht enkelvoudig te zijn, tenzij de context duidelijk aangeeft dat het meervoud moet zijn.

Er zijn nog veel meer woorden in het hebreeuws waarvan de enkelvoudsvorm uitgedrukt wordt met de mannelijke meervoudsuitgang “iem”. Voorbeelden hiervan zijn “gezicht”: Paniem, “water”, Majiem, “hemel”, shamajiem”, en nog vele anderen.

Ook het woord “Heer”, wordt soms in de meervoudsvorm gebruikt voor enkelvoudige personen zoals bijvoorbeeld Abraham in Gen. 24:9-10, Voor Josef in Gen. 42:30+33, de farao van Egypte in Gen. 40:1, en een “hardvochtige heer”, in Jes 19:4.

Dus het woord “Elohiem” is totaal geen indicatie voor een meervoud. Temeer daar de werkwoorden verbonden aan het woord elohiem vrijwel altijd in het enkelvoud staan.

Wat wel vreemd is is dat ondanks het feit dat de bijbel zeer duidelijk stelt dat God 1 is, het christendom blijft stellen dat God 3 is, en dat terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.

Er is in het OT noch in het NT een tekst te vinden die zegt dat God een drie-eenheid is.

> het

> betekent meer dan één Persoon, maar slechts

> één GOD. God is een GEZIN, bestaande uit de

> Vader en Jezus de ZOON.

Meerdere goddelijke personen aanbidden, of een hele goddelijke familie aanbidden = polytheïsme = veelgodendienst = AFGODENDIENST!!!

Er is maar ÉÉN God die ÉÉN is, en dat is J-H-W-H, en BUITEN HEM IS ER GEEN GOD!!

Dus geen “zoon van God”, geen “vader van God”, geen “broer van God”, NIKS, NIEMAND.

Iemand die wat anders beweert is bezig met afgoderij.

• Douce.

Er is ook geen meerwaarde, hooguit, omdat Jezus dat in het NT zo benadrukt, het eerste gebod en…daaruit volgt de rest.

Ik beweer al diverse keren dat als je 1 gebod overtreedt, ze allemaal hebt overtreden. Daaruit blijkt dat het niet uitmaakt.

Voor mij geldt dat Jezus de wet heeft vervuld. Ieder ander mens is daartoe niet in staat, alle serieuze pogingen ten spijt.

Zelfs de gedachte aan iets wordt Bijbels gezien al als zonde gekwalificeerd. Dus als ik denk: die of gene kan ik de nek wel draaien…vul de rest zelf maar in.:)

Overigens zijn er weinig objectieve gelovigen (men leze dit prikbord…), maar dat terzijde.

Muggenzifters zijn er echter genoeg (men leze dit prikbord…), gelovig of niet:D

Douce

• Douce.

Krankzinnig inderdaad, jij zegt het. Gelukkig ben jij niet maatgevend m.b.t. krankzinnige ideeën.

Zou dat wel zo zijn, was je hier allang van het prikbord geband. Ik kom n.l. dingen tegen van je, dat als ik ze heb gelezen, mijn haar met een rotje lijkt te zijn gekamd.

Je hebt geen kennis van het NT, anders zou je weten waar bepaald dingen vandaan komen.

Ik ben niet zo dogmatisch, dus ik ga mensen de maat niet nemen op het gebied van regeltjes.

Was het maar vast 27 december.:D

Douce

• Eliyahu

Douce Schreef:

——————————————————-

> Er is ook geen meerwaarde, hooguit, omdat Jezus

> dat in het NT zo benadrukt, het eerste gebod

> en…daaruit volgt de rest.

> Ik beweer al diverse keren dat als je 1 gebod

> overtreedt, ze allemaal hebt overtreden. Daaruit

> blijkt dat het niet uitmaakt.

Bs'd

Denk je dat als jij iets beweert, dat het dan een feit is?

> Voor mij geldt dat Jezus de wet heeft vervuld.

Dat heeft hij niet gedaan, hij heeft de wet op verschillende punten overtreden:

Wie was Jezus?

Een artikel van http://www.noahide.com/yeshu.htm

De bijbel waarschuwt ons voor een gevaarlijke valse profeet die zal opstaan om ons geloof in God te beproeven. In Deuteronomium 13 beschrijft God deze profeet als een onderdaan van het joodse volk die ware profetieen zou verkondigen en het vermogen zou hebben om wonderen te doen. God zelf geeft die valse profeet de kracht om wonderen te doen en te profeteren, maar de valse profeet zou proberen om het volk af te trekken van Gods wet en af te leiden naar vreemde goden, voorheen onbekend aan het jodendom. Het doel hiervan zou zijn om te testen of we werkelijk bereid zijn om onder de wet te leven, of dat ons al snel een rad voor de ogen gedraaid wordt en we een vals pad naar redding opgaan. (vers 3-6, 7-8, 11)

In dit bijbelgedeelte gebiedt God herhaaldelijk om de valse profeet terecht te stellen, zodat het kwaad zich niet kan verspreiden en vele zielen verdoemen.

Om geaccepteerd te worden door het volk, zou de valse profeet zich soms voordoen als een rechtvaardige jood die de wet onderhoudt, maar op cruciale momenten zou hij zich tegen een bepaald gedeelte van de wet keren teneinde de breuk te bewerkstelligen. (vers 6 + 7) Dit is de reden van het gebod om niets toe te voegen aan de wet, en er niets van af te doen, en vers 5 waarschuwt ons om standvastig te blijven in alle tradities van de wet.

In Deuteronomium 17 wordt deze valse profeet beschreven als iemand die zal rebelleren tegen de authoriteit van de rechters van het joodse volk, en die terecht gesteld zal worden vanwege zijn rebelleren. (vers 8-13, vooral vers 12) Wie zijn de rechters? Het hoogste gerechtshof in Israel was het Sanhedrin, dat ingesteld was door Mozes, (Ex 18:13-26; Num 11:16-29) en wat meer dan 15 eeuwen heeft bestaan. De leden van het Sanhedrin waren de rabbijnen bekend als “Farizeeërs”. (van het woord “pirushim”, “zij met een verklaring”. God gaf permanente authoriteit aan deze rechters om de wet van God te interpreteren, en het is een gebod om hun beslissingen na te volgen, zonder daarvan ook maar in het minst naar links of naar rechts af te wijken. (Deut 17:11)

Maar de valse profeet zou de authoriteit van het Sanhedrin te discussie stellen, en daarmede zichzelf te openbaren als een kwaadaardig persoon.

In het boek van de profeet Daniel, wordt deze valse profeet beschreven als een koning, (de elfde hoorn op een vreselijk beest) die oorlog zou voeren tegen de joden (“de heiligen”, zie Deut 14:2 waar het joodse volk zo genoemd wordt) en hij zou de wet, inclusief de kalender en de feestdagen, veranderen. (Daniel 7:8, 20-25)

Op andere plaatsen wordt deze valse profeet beschreven als een koning die de God van zijn vaderen opzij zou schuiven, en zichzelf als een god zou verheffen, en eer zou bewijzen aan zijn eigen godheid. (Daniel 11:36-39)

De persoon hede ten dage bekend als “Jezus” vervulde al deze profetieën. Hij werd een “koning”, (over de christelijke kerk) die de oorspronkelijke wet veranderde, de joodse kalender afschafte, en de bijbelse feestdagen (joods nieuwjaar, grote verzoendag, loofhuttenfeest, bijbels paasfeest, enz) afschafte.

Hij schoof de enige oneindige God van de hebreeuwse bijbel opzij en stelde daar een drie-éénheid voor in de plaats waar hij zelf bij inbegrepen was. En hij overtrad regelmatig regelmatig de wet door vreselijk te zondigen, terwijl hij openlijk de door God gegeven authoriteit van de rabbijnen van het Sanhedrin ter discussie stelde.

Natuurlijk deed JC soms alsof hij de wet respecteerde, maar zo gauw als hij dacht dat hij het ongestraft kon doen, ging hij er dwars tegen in en brak diezelfde wet. In Matt 5:17-19 verklaart hij dat hij gekomen was om de wet te vervullen, en in Matt 23:1-3 verdedigt hij het gezag van de rabbijnen. Maar de rest van de tijd rebelleerde hij tegen de wet, daarmee te kennen gevend dat zijn sporadische vrome woorden alleen bedoeld waren om zijn kwaadaardige bedoelingen te verbergen.

De volgende zonden van JC zijn vermeld in het “nieuwe testament”:

1. JC schoof de spijswetten terzijde. (Markus 7:18-19) Vergelijk dit met de strikte navolging van de spijswetten van de profeet Daniel in Daniel 1.

2. Hij schoof de wetten inzake het eren van de ouders ter zijde, en riep zijn volgelingen op om hun ouders te haten. Hij gaf ook geen respect aan zijn eigen moeder. (Matt 10:34-36, 12:46-50, Lukas 14:26)

3. Hij schond de sabbath door het plukken van graan, en zette zijn discipelen er toe aan hetzelfde te doen.

4. Hij schond de sabbath nogmaals door een man zijn arm te genezen, wat geen kwestie was van leven of dood, en hij ging openlijk tegen de rabbijnen in door de sabbaths wetgeving overboord te gooien. (Matt 12:9-13, Markus 3:1-5)

5. JC verwierp en schond op een brutale manier de authoiteit van de rabbijnen van het Sanhedrin. (dit is beschreven in vele plaatsen in het NT, maar kijk vooral in Matt 23:12-39, en Joh 8:44-45)

De Babylonische Talmud beschrijft andere zonden van "Jezus de Nazareër:

1. Hij en zijn discipelen praktizeerden tovenarij, zwarte magie, deden joden afdwalen naar afgodendienst, en werden gefinancieerd door vreemde niet-joodse machten ten einde de joodse aanbidding te onderdrukken. (Sanhedrin 43a)

2. Hij was seksueel immoreel, aanbad stenen beelden, (een baksteen wordt vermeld) hij was uitgestoten van het joodse volk vanwege zijn slechtheid, en weigerde om zich te bekeren. (Sanhedrin 107b, Sotah 47a)

3. Hij leerde tovenarij in Egypte, en, om wonderen te verrichten, gebruikte procedures waarbij hij in zijn eigen vlees moest snijden, iets wat uitdrukkelijk verboden is in de Torah. (Shabbos 104b)

De valse, opstandig boodschap van JC is totaal afgewezen door de overgrote meerderheid van het joodse volk, zoals God geboden heeft. Maar jammergenoeg heeft deze boodschap een vreselijk duisternis over de wereld gebracht; vandaag de dag geloven 1,5 miljard niet-joden in JC. Deze verloren zielen denken foutief dat zij verlossing gevonden hebben in JC. Tragisch genoeg staat hun een onaangename verassing te wachten. Waarheid en eeuwig leven worden direkt van God verkregen, door het onderhouden van zijn geboden. Elke “tussenpersoon” doet niets anders dan een scheiding aanbrengen tussen de mens en God:

1. “God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben ….. Want er is geen bezwering in Jacob, geen tovenarij in Israel.” Num 23:21+23

2. Profeterend over de christelijke kerk sprak Mozes: “Want hun rots is niet als onze Rots; ….. Waar zijn hun goden, – de rots, waarbij zij schuilden?” Deut 32:31+37

3. "Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen God, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees,

en niemand is er die redt uit mijn macht. …… Jubelt, gij natiën, om zijn volk, want Hij wreekt het bloed van zijn knechten, Hij oefent wraak aan zijn tegenstanders en verzoent zijn land, zijn volk." Deut 32:39+43

4. “Ik, Ik ben J-H-W-H, en buiten Mij is er geen Verlosser.” Jes 43:11

5. “Zo zegt J-H-W-H, de Koning en Verlosser van Israël, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God. ….. Is er een God buiten Mij? Er is geen andere Rots, Ik ken er geen.” Jes 44:6+8

6. "Israël wordt door J-H-W-H verlost met een eeuwige verlossing; …. Vergadert u en komt, nadert tezamen, gij die uit de volken ontkomen zijt. Zij hebben geen begrip, die hun houten beeld dragen en bidden tot een god die niet verlossen kan. Verkondigt en voert gronden aan. Ja, laten zij tezamen beraadslagen. Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, de HERE? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet. Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer. Want Ik heb gezworen bij Mij zelf, waarheid is uit mijn mond uitgegaan, een woord dat niet zal worden herroepen: dat voor Mij elke knie zich zal buigen, dat bij Mij elke tong zal zweren. Alleen bij J-H-W-H, zal men van Mij zeggen, is gerechtigheid en sterkte, tot Hem zal men komen; maar beschaamd zullen staan allen die tegen Hem in woede ontstoken zijn; in J-H-W-H wordt het gehele nakroost van Israël gerechtvaardigd en zal het zich beroemen.

Wat is de ware sleutel tot redding? Zij die terugkeren naar de wet, (de zeven Noachidische geboden voor de nakomelingen van Noach, volgens het eeuwige verbond dat God met Noach gemaakt heeft in Genesis 9) en de joden helpen, (Jesaja 60, 61, 66) zullen gered worden en zullen deel hebben aan de wonderen en openbaringen, inclusief Jeremiah 16:19-21 en Zacheriah 8:20-23, al de heidense religies zullen verdwijnen, en hun volgelingen zullen zich keren tot de joden voor geestelijke leiding. Tot die tijd zijn christenen geestelijk blind, en kunnen zij Gods wijsheid in de bijbel niet begrijpen.

> Ieder ander mens is daartoe niet in staat, alle

> serieuze pogingen ten spijt.

Dat is wederom jouw opvatting, God denkt daar anders over:

"Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied J-H-W-H, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en J-H-W-H, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen." Deut 30

• Frans

Douce Schreef:

——————————————————-

> Overigens zijn er weinig objectieve gelovigen (men leze dit prikbord…), maar dat terzijde.

> Muggenzifters zijn er echter genoeg (men leze dit prikbord…), gelovig of niet:D

>

> Douce

Dat kan ik niet ontkennen. :D