Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

zondagsrust

• erik7

Hallo,

Zijn er bijbelse redenen om de zondag als (christelijke) rustdag te houden?

Ik vind alleen het gebod om de sabbat(rust) te onderhouden en ook in het NT wordt dit op verschillende plaatsen herhaald.

Er staat niets over het onderhouden van een opstandingsdag (ook niet dat Jezus OP de eerste dag IS opgestaan, maar dat Hij toen WAS opgestaan).

Dat men een keer op de eerste dag bijeenvergaderd was, is meer een bevestiging van de sabbatrust (Paulus ging zo lang door dat het bij zonsondergang al de volgende dag was geworden; de eerste dag der week).

Maakt het uit welke dag je houdt, dan?

Gezien het feit dat de sabbat in de 10 geboden staat, geeft wel aan dat het voor God blijkbaar wel van belang is (om Hem als Schepper te eren).

Vast geen nieuw onderwerp voor de ‘prikkers’, maar ik ben benieuwd of jullie dit anders zien (en kunnen onderbouwen).

Alvast bedankt voor je reactie!

Groet,

Erik

• Douce.

Wat vind je er zelf van en waarom?

Douce

• Frederik D

Sabbat of zondag. Wat maakt het uit? Ken je de uitdrukking “zeuren om het zeuren”?

• Douce.

:)

Douce

• Sietse 45

Dat laatste daar is de zondag speciaal voor.“zeuren om het zeuren”?

• perihelium

Efeziërs 4:17-18

Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben.

• Boris

• Frans

Er is geen grond voor zondagsrust bijbels gezien. Hoe je de Sabbat ziet kan je denk ik het duidelijkst zien als je de 9 andere geboden mee eens bent, waarom zou die ene dan niet tellen ?

Maar volg je hart eerder dan onze (zwaar variërende) uitleg.

• LiaDonkers

Ik heb veel liever de woensdag als rustdag.

Midden in de week een rustdag om je op te laden voor de rest van de week.

• Sietse 45

Gelukkig kun je er zelf een invulling aangeven,

waar jezelf persoonlijk het prettigst bij voelt.