De Heliand: aangepast evangelie
De Germanen hebben zich geërgerd aan de zwakheid van God in Christus.
Omstreeks het jaar 830 doet men een poging de Saksen te bereiken met het Evangelie, en wel door van de vier Evangeliën één verhaal te maken en meteen ook enkele aanpassingen te verrichten.
Het resultaat is de Heliand.
In de Heliand wordt de bijbelse boodschap niet bruut vervormd;de veranderingen zijn ogenschijnlijk betrekkelijk klein.
Zo wordt verzwegen dat Jezus besneden is, als zoon van Israël.
Men kon het niet gebruiken. De Saksische Germaan houdt van kracht, en daarom bewaken de herders in de geboortegeschiedenis van Christus dan ook geen schapen, maar paarden.
Christus trekt Jeruzalem ook niet binnen op een ezel, maar weer op een paard.
Een nieuw element is ook dat Christus ontsnapt aan hen, die Hem gevangen genomen hadden.
Maar liefst twaalf keer horen we over de ‘runen’, het goddelijk schrift volgens de Germaanse mythologische voorstellingen.
En ook het Lot speelt een grote rol. ‘De schrijver van de Heliand wil aantonen, dat Christus van hogere goddelijke status is dan Wodan en dat Hij de genadeloze beslissingen van het Lot kan veranderen.
Wodan wordt verslonden door de wolf Fenrir, Thor verliest het gevecht met de wereldslang, maar Christus is superieur aan de wolf en de slang, zoals blijkt uit Zijn wandelen op de zee en Zijn opstanding.’
De dood van Christus wordt getekend als de ontsnapping van een krijgsgevangene uit de greep van zijn gevangenbewaarders en Zijn opstanding als de terugkeer van de Leidsman tot Zijn volk.
Van de opgestane Christus wordt een beeld geschetst dat hoop biedt op een Saksische opstanding.’
De Heliand stelt de Saksen dus in staat om nog iets van de oude identiteit het heidendom te zoeken.
Het Evangelie is aangepast De Germaan in ons heeft het niet kunnen verkroppen dat het zwakke van God sterker is dan de mensen (1 Kor. 1,25).
Saksen
De Saksen waren een losse federatie van stammen tussen de IJssel en de Elbe. Aan de noordkant werden ze begrensd door de Friezen en aan de zuidkant door de Franken.
De Franken hadden een enorme expansiedrang.
Ze waren al vroeg christen geworden. Voor de Saksen en de Friezen was Christus de god van hun vijand.
Karel de Grote zette de fries Liudger in om de Saksen te bekeren. Hij werd de eerste bisschop van Munster. Zendelingen probeerden altijd eerst toegang te verkrijgen tot de hoogste kringen
http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/H/Heliand%20Saksen/304/