Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Zo bekeken

• theo

De onderliggende gedachte is natuurlijk dat je aardse zaken los durft te laten, dat je je ego een stapje achteruit moet, dat je de vleespotten van Egypte los durft te laten, dat je net als Abraham het vertrouwde los durft te laten.

De onzekerheid van de toekomst maar WEL met oog voor de naaste.

Als iemand zich gaat verslingeren een het oude vertrouwde en het hebben en de macht en de (namaak)zekerheden van het heden dan ga je de naaste niet tegemoet met open handen om te willen/kunnen geven , dan zie je de ander niet open in het gelaat maar dan blijft je eigen egoistisch hebben en het eigen gelijk tussen jezelf en de naaste instaan.

• M*j*r**

Frans Schreef:

——————————————————-

> LiaDonkers Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Dat van dat huis op dat fundament is propaganda,

> Frans.

> > Want als je op reis gaat, dan moet je daarvoor

> voorbereidingen treffen.

> > Maar dat hoeft van Jezus nou net weer niet.

>

> Het fundament gaat over vaststaan in het je

> geloof.

Hoe vast staan christenen eigenlijk in hun geloof? En geloven ze nou in God of geloven ze meer in de bijbel?

Ik neem een klein voorbeeldje. Er was eens een prikker (ik weet niet meer wie) die zei dat als bv Maria gewoon op de “normale” manier zwanger is geworden dat het geloof dan nergens meer op gebaseerd is. Naar mijn mening geloof je dan in de “verhalen” die in de bijbel staan en is er geen fundament mbt het geloof in God.

Het grootste gedeelte van het NT is helemaal niet op historische feiten gebaseerd. (Maria is gewoon op de normale manier zwanger geworden. Jezus liep helemaal niet op het water etc. ) Mijn geloof in God en Jezus wordt er niet minder door, maar het geloof van vele christenen hangt wel af van de bijbel.

Je zegt “het fundament gaat over vaststaan in je geloof” . Welk geloof dan? De bijbel of God en Christus?

> Tot God roepen en bidden in Jezus naam en

> dan niet gehoorzamen is geen fundament maar

> schijn.

Dat ben ik met je eens.

• Frans

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

Mijn geloof in

God en Jezus wordt er niet minder door, maar het geloof van vele christenen hangt wel af van de bijbel.

Daar is niks mis met jouw geloof, het is niet de letter van de bijbel maar het geestelijk begrijpen, geloof in enkel de letter daar zegt de bijbel zelf al over dat die ons niet kan redden, alleen bewust maken.

> Je zegt “het fundament gaat over vaststaan in je geloof” . Welk geloof dan? De bijbel of God en Christus?

Ik denk dat dit allemaal bij elkaar hoort, het is hoe we het kunnen/willen begrijpen. Dus logischerwijs gaat het over het ontvangen van de Geest, maar dan zonder inbeelding.

• Frans

LiaDonkers Schreef:

——————————————————-

> Apostelen hoeven huizen niet te bouwen op een stevig argument?

> Die hoeven zich niet goed voor te bereiden als ze op reis gaan?

Ik denk dat Theo het goed uitgelegd heeft Lia.

• LiaDonkers

Ik blijf toch een tegenstrijdigheid proeven in beide uitspraken van Jezus.

Je naaste heeft er ook niets aan als je onderweg in de problemen komt vanwege een slechte voorbereiding.

Als jij met de auto op weg gaat om iemand te helpen, laat je dan je reserveband thuis?

• theo

Dan heb ik het niet goed uitgelegd of heb jij de beeldspraak niet begrepen.

• LiaDonkers

Kennelijk begrijp ik jou niet of begrijpen we de beeldspraak verschillend of hebben we een enigszins verschillend beeld van God en Jezus.