Voorganger Jan Wolsheimer, die vluchtelingen helpt in de ‘Vluchtkerk’, is hevig teleurgesteld in de SGP en het CDA. “Hoe bestaat het dat ‘christelijke’ partijen als het CDA en de SGP de ogen sluiten voor het leed van de niet-uitzetbare migranten? Ik mis de daden die horen bij de identiteit van het CDA en de SGP. Ik streep twee partijen van mijn christelijke lijstje. De ene stond er eigenlijk niet eens op, maar die andere verrast me,” schrijft hij op zijn weblog.
In de inmiddels beroemde Vluchtkerk in Amsterdam voeren asielzoekers actie omdat ze geen kant op kunnen. Aan de ene kant moeten ze worden uitgezet, al kan dat niet, omdat hun land niet meewerkt, of omdat het te gevaarlijk is in hun thuisland. Aan de andere kant mogen ze niet werken van de Nederlandse regering. Bovendien zet de Nederlandse overheid hen op straat. De situatie van deze mensen is uitzichtloos. Verschillende christenen zoals Jan Wolsheimer nemen het voor hen op en proberen hen te helpen. Vorige week werd een motie van de ChristenUnie om de tijdelijke opvang van de asielzoekers te regelen, verworpen.
Ook CDA en SGP steunden de motie niet. Wolsheimer: “Ik weet niet goed of ik boos of heel erg verdrietig moet worden. Ik denk aan Abraham, Isaäk en Jakob die allen in een fase van hun leven vluchteling waren als gevolg van een hongersnood. Vandaag de dag zouden zij gezien worden als economische vluchtelingen of gelukszoekers. Mozes en David waren politieke vluchtelingen. Ik denk aan Jezus die op jonge leeftijd naar Egypte moest vluchten. Jezus vertelt zelf ook over vreemdeling zijn. Het goede dat je voor je naaste doet ziet Jezus alsof het voor Hemzelf gedaan is. Hierbij hoort ook het onderdak verlenen aan de vreemdeling (Mat. 25:25-36).”
Hij citeert de Bijbeltekst ‘En hij zal hun antwoorden: ’Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.' Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven' (Mat. 25:45-46). Over de SGP voegt Wolsheimer toe: “Het verschil wat men op zondag hoort in de kerk en het stemgedrag in de Kamer laat zien dat er scheiding aangebracht dient te worden tussen de dagen van de week. Dat is wel zo veilig. Stel je voor dat Jezus woorden ook op maandag gelden…”
Lees hier de volledige blog van Jan Wolsheimer.
Lees hier het artikel Aanbidden met je handen van Jan Wolsheimer.
Lees hier het bericht Kamer verwerpt tijdelijke opvang vluchtkerk.