theo Schreef:
——————————————————-
> Prachtig.
>
> >
> Hoe dan… felicitaties alvast.
Dank je wel, Theo.
Door advent nu te linken aan het andere verwachten hier, is de discussie wel een zijspoortje opgegaan.
Terug inhoudelijk nu.
Advent werpt mij altijd terug naar het verleden.
Het verre verleden, de omstandigheden van de geboorte van Jezus, de bedoeling van zijn komst, wat heeft het teweeggebracht.
Maar, ik heb tijdens die advent een heel ander gevoel dan bij de aanlooptijd naar Pasen (de veertigdagentijd)
Ook dan is er de terugblik naar het verleden, het proberen inleven in de omstandigheden, maar anders.
Hoe anders?? Wel daar kan ik niet precies de vinger op leggen.
Ik bedenk me net: eigenlijk is het ook anders, qua seizoen.
De aanlooptijd naar kerst valt in een periode van kortere dagen, en langere donkere nachten
De aanlooptijd naar pasen valt dan weer in een periode dat de dagen winst maken op de nacht
Licht en donker
Blij verwachten en bezorgd verwachten.
Terwijl we in de advent toeleven naar een geboorte, sterft de natuur.
Is het daarom dat we zo graag licht toevoegen, en gulzig grijpen naar lichtjes, en kaarsjes??
En in de lente, als de natuur weer knopt en bloesemt en groent… dan moeten we eerst door die donkere goede vrijdag met die akelige dood… en daarna pas naar het licht
Eigenlijk is de aanlooptijd naar die speciale vieringen en herdenkingen voor mij toch telkens weer een periode waarin ik veel denk en me bezin.