Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De laatste opdracht en woorden van Jezus op aarde?

• LeSage

Marcus 16

14 Ten slotte verscheen hij aan de elf terwijl ze aan het eten waren, en hij verweet hun hun ongeloof en halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die hem hadden gezien nadat hij uit de dood was opgewekt. 15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God.

Vraag: wat betekenen deze woorden voor jou als christen? Mag/moet je dit letterlijk nemen, of just niet en hoe dan wel?

Kanttekening:

Deze passage in marcus 16 komt niet in de oudste handschriften voor. Je moet er dus vanuit gaan dat een vriendelijk iemand deze passage er voor alle duidelijkheid later bij heeft gezet.

• Ellen-Josee

Je mag het letterlijk nemen maar niet in de zin van een rondreizend circustheater.

Overigens heeft Lucas de laatste woorden van Jezus Christus vastgelegd als volgt:

Handelingen 1: 8 'Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’ 9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen.

Ellen

• Stefan

.

• LeSage

Laten we even terug gaan naar de opbouw van het verhaal van de opwekking van Lazarus. Je ziet dat Jezus gemeld wordt dat lazarus ernstig ziek is. Jezus maakt echter geen aanstalten om zijn goede vriend op te zoeken en te genezen. Pas als duidelijk wordt dat Lazarus inderdaad dood is, gaat Jezus serieus aan de gang. Ook verricht Jezus het wonder pas als er vele getuigen van zijn.

Ik beschrijf het nu in redelijke en terughoudende bewoordingen, maar was het niet toch óók een beetje bedoeld als show?

En wat is er eigenlijk tegen op show - als het erom gaat het evangelie te verspreiden?

Jij bent gelovig - als jij de handen op zieken legt worden ze dan ook genezen, of waarom niet?

• LeSage

Bij deze tekst heb ik dezelfde vragen.

• LiaDonkers

Als een goede vriend van jou verongelukt en je zelf bij de begrafenis was van zijn zwaar verminkte lichaam, geloof jij het dan als een buurvrouw je een paar dagen later komt vertellen dat ze je vriend levend heeft gezien?

Ben jij dan ook zo'n halsstarrige ongelovige?

• LeSage

ja.

Maar het gaat mij vooral om de vraag of je van een gelovige mag verwachten dat hij/zij zieken de handen oplegt en dat ze dan genezen.

• Sfred+

Zullen zij met ernstig ziek bedoelen zo bezopen als een Tempelier.

• LeSage

ik zou het niet weten

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Laten we even terug gaan naar de opbouw van het

> verhaal van de opwekking van Lazarus. Je ziet dat

> Jezus gemeld wordt dat lazarus ernstig ziek is.

> Jezus maakt echter geen aanstalten om zijn goede

> vriend op te zoeken en te genezen. Pas als

> duidelijk wordt dat Lazarus inderdaad dood is,

> gaat Jezus serieus aan de gang. Ook verricht Jezus

> het wonder pas als er vele getuigen van zijn.

> Ik beschrijf het nu in redelijke en terughoudende

> bewoordingen, maar was het niet toch óók een

> beetje bedoeld als show?

>

> En wat is er eigenlijk tegen op show - als het

> erom gaat het evangelie te verspreiden?

Als je serieus kijkt naar het vers dat ik gaf dan zie je dagt het hier gaat om het evangelie verspreiden: 8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.

Toch?

> Jij bent gelovig - als jij de handen op zieken

> legt worden ze dan ook genezen, of waarom niet?

Als ik de handen op zieken leg, dan genezen er wel eens mensen door de kracht van de heilige Geest.

Ze genezen ook wel eens niet, of een beetje, of langzamerhand.

Hoe dat komt? Moet je aan God vragen. Ik ga daar namelijk niet over. Want ‘ik’ ben dat namelijk niet die het doet.

Ellen