Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbels monotheïsme

• Frederik D

In die bijbeltekst lees ik niets over de uiteindelijke eenwording. Maar ik doe dan ook niet aan inlegkunde.

• Stefan

.

• Frans

Het is echt geen rommeltje. er is één God en al de rest is ondergeschikt, satan, Jezus, afgoden, relikwieën enz… Jezus is apart omdat Hij voor het goede koos, als de rest neigt naar of is kwaad.

• Stefan

.

• theo

Ik geloof in in één God die zich op drie manieren manifesteert.

Verder niks.

Er zijn wel talloze afgoden zoals daar kunnen zijn: Egoisme van het hebben- drank, nicotine en drugs - zucht nar macht- om maar wat te noemen.

• Scarlett 2de

Toen de romeinen in de derde eeuw gingen begrijpen dat hun geloof in de goddelijke roeping van Rome veel gemeen had met het hemelse jerusalem van het bijbelse messianisme, leek het hun verstandiger de verouderde polytheïstische façade van hun geloof te vernieuwen in een vereenvoudigd monotheïsme. Het bloedoffer stond daarbij centraal,daarom offerden de soldaten hun bloed op voorhand in een sacramentum-gelofte tot de keizer en ze hoopten zo na hun onafwendbaar lot deel uit te maken van het goddelijke (net zoals een martelaar van Allah).

Een vernieuwingsoperatie dat ze al geprobeerd hadden door buitenlandse godsdiensten of filosofieën in te burgeren aan hun eigen overtuigingen (mazdeisme, isismystiek, alexandrijns neoplatonisme, joods stoïcisme, grieks epicurisme).

Het christendom bleek een betere basis te verlenen en de veelgoderij werd samengesmeden tot een enkelgoddelijkheid.

De latijnen hebben de christelijke boodschap helemaal naar eigen mentaliteit, woorden en concepten omgezet.

In de eerste pinkstervergadering van de volgelingen van Jezus was al immers besproken dat de geest alle talen sprak:

Maar een woord is nooit precies te vertalen en het is niet uit te sluiten dat de denknormen van de latijnen verschillden met bij voorbeeld de denkwijze van de grieken. Maar ook de geest van de oudste kerkgemeenschappen uit het oosten verenigen met doopsels en oliewijdingen, licht en duisterdynamiek, alexandrijns neoplatonisme, en met zijn arameese contractuele vervoeging die niet bestaat in de indo-europese talen.

De betekenis van de leer wordt dan omgebogen tot een uiterlijke harmonie waarin een ieder zich kan verstaan. bij voorbeeld inj Het Onze Vader:

Abbunan, Yetkadashemak - onze vader ( houding tegenover ons ) die het heelal beleeft ( houding tegenover Hem)

Tete malkutak tete sibionak (verbondenzijnondertekening)

U manifesteert uw oppermacht (naam) voor zover wij ons verbinden alles te doen om uw rijk te doen opkomen. tete..

Uw universele (hemelen) wil zal geschieden in die mate wij er hier op aarde (concreet) alles voor doen om die wil te verwezenlijken.

U zult ons iedere dag te eten geven als wij ons (=gezamenlijk) voor inspannen.

U vereffend onze schulden voor zover wij in staat zijn ook de anderen hun schulden te kwijten.

U verlost ons van het kwade maar wij moeten ook de gevaarlijke situaties vermeiden.

In het kort : help jezelf en de hemel zal je helpen.

De grieken hebben die betekenis gekortwikt door er een povere A Men = “zo zij het”aan te knopen, waar wij weer “amen en uit”van hebben gemaakt.

Zo werd een heel levensvoornemen achter een gebedsformule weggemoffeld.

• Stefan

.

• Frederik D

Ik zie nog steeds niet waarop jij je wensfilosofie stoelt.

En laat mij eens denken. Als alles ooit één wordt, was dan in het beginne niet alles één? Zo ja, waarom werd die eenheid dan versplinterd?

Overigens denk ik dat niet eenheid maar veelheid het wezen is van de wereld. Stel dat eenheid het wezen is van de wereld. Dan was er geen enkele veelheid want eenheid en veelheid sluiten elkaar uit. Als alles één is, dan was alles zo één dat alleen het minieme Ene bestaat dat de combinatie is van net nog iets en heel veel niets. Zo'n combinatie is quatsch. Dus het Ene is quatsch. Dus het tegendeel is waar. Het vele is bestaand en wezenlijk.

• Frederik D

Ik lees nog steeds niets over de uiteindelijke eenwording.

• Frederik D

Dus je bent een polytheïst? En geen monotheïst?