Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbels monotheïsme

• Frederik D

Men heeft het wel eens over de drie monotheïstische religies:

- christendom

- islam

- jodendom.

Monotheïsme is het geloof dat er maar één godheid bestaat. Heus, wie monotheïsme anders definieert, zit zeer fout.

Maar hier op dit prikbord lees ik dat nogal wat christenen helemaal geen monotheïst zijn maar polytheïst. Ze geloven dat Jezus wel een godheid is maar niet identiek is aan God de Vader. Dus deze christenen geloven in twee godheden, namelijk Jezus en God de Vader.

Hier op dit prikbord spreekt men smalend over het kerstfeest omdat het een heidens feest is. Maar echt heidendom is het polytheïsme, het geloof dat er meerdere godheden bestaan.

Maar ook nogal wat joden zijn helemaal geen monotheïst maar polytheïst. Zo gelooft onze zeer gewaardeerde Eliyahu dat de Duivel bestaat. De Duivel echter is een godheid, een slechte godheid.

De Bijbel is soms duidelijk: gij zult geen andere godheden voor mijn aangezicht hebben. Dus als je in God de Vader (bijgenaamd Jahweh of Jehova) gelooft, dan mag je dus niet geloven dat er nog meer godheden bestaan. Dus het WTG zit er lelijk naast want het maakt van Jezus een aparte godheid naast God de Vader. De verdediging van het WTG is inhoudsloze sofisterij en snijdt dus geen hout.

Maar hoeveel godheden bestaan er nou in het christendom en in het jodendom?

En is de Bijbel wel duidelijk wat betreft het monotheïsme?

Snapt men eigenlijk wel wat monotheïsme is?

• Stefan

.

• Frederik D

Hoeveel godheden bestaan er volgens jou?

• Stefan

.

• Frederik D

Aan jou hebben we ook niets.

• Stefan

.

• Frederik D

En hoe weet je dat die boom één zal worden? Via je nogal opgezwollen duim, uit een foldertje van Intratuin, via diep rationeel peinzen en piekeren of wat? Of is het gewoon een subjectief verlangen van jou om een innerlijke leegte op te vullen?

Ik neem aan dat dat van die boom nogal metaforisch is. Je zou ook de metafoor van een rivier kunnen nemen waarin andere riviertjes uitmonden en die tenslotte zelf uitmondt in de wereldzee.

• theo

Het blijkt toch niet zo eenvoudig te zijn dus.

• Stefan

.

• Frederik D

Nee, blijkbaar lopen diverse ideeën door elkaar.

Maar in hoeveel godheden geloof jij? Denk jij dat Baäl een echte godheid was/is? Denk jij dat Satan, de slechte godheid, bestaat? Denk jij dat Jezus en God de Vader niet in wezen identiek zijn? Geloof jij in demonen? En denk je dat Wodan, Donar, Zeus, Hera en dergelijke godheden nog ergens existeren?

De combinatie van monotheïsme en polytheïsme komt mij als een augiasstal over. Een theologisch rommeltje. Ik hou van orde. Ook van orde bij mijn opponenten. Zowel bij hun thuis als in hun hoofd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Augias

http://blog.thestowcompany.com/Portals/53726/images/Messiest-Mess.jpg

(Een komma toegevoegd.)