Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Veroordeelt God geld?

• ¥ Lotje ­­¥

Heeft u het woord ‘geld’ wel eens opgezocht in een woordenboek? Het komt in feite van het woord betaling (Middelnederlands: ghelt; Oudsaksisch: geld; Oudfries: jeld) en is iets dat algemeen wordt geaccepteerd als ruilmiddel of als middel van betaling.

In Nederland was de gulden de vertegenwoordiger van geld – oorspronkelijk gulthina wat ‘van goud’ of ‘gouden munt’ betekent. Zodra een Nederlander vóór 2002 over de grens ging, kreeg hij te maken met franken, marken, ponden, kronen, schillingen, peseta's, enz., afhankelijk van waar hij heen ging. Ieder land op deze aardbol heeft naar het schijnt een andere benaming voor zijn eigen betaalmiddel: dollar, lire, bolivar, roebel, yen, enz.

Misverstanden over geld

In weerwil van een onjuiste, zogenaamde aan de bijbel ontleende, aanhaling dat geld de wortel is van alle kwaad, willen we hier meteen op ondubbelzinnige wijze vaststellen dat noch God zelf, noch Zijn Woord geld veroordeelt. Er is niets onchristelijks of inherent kwaads aan enig ruilmiddel.

Wat de bijbel wel zegt, is dit:

1 Timotheus 6:10 Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord (Steeds NBG-vertaling, tenzij anders aangegeven).

God is niet tegen geld op zich. Abraham, de vader der gelovigen en de vriend van God, was een zeer rijk man die wist om te gaan met geld. David verzamelde tijdens zijn leven tonnen goud en zilver en bovendien kostbare edelstenen en dure juwelen. God heeft vele rijke mensen in dienst van Zijn Werk gebruikt.

Het probleem van hoe christen zijn te verenigen is met rijk zijn, lost God op door eenvoudig tot de rijke te zeggen:

1 Timotheus 6:17 Hun, die rijk zijn in de tegenwoordige wereld, moet gij bevelen niet hooghartig te zijn, en hun hoop gevestigd te houden niet op onzekere rijkdom, doch op God, die ons alles rijkelijk ten gebruike geeft.

De brief van Jakobus bevat misschien wel het krachtigste en scherpste hoofdstuk in heel de bijbel over het misbruiken van rijkdom. Het vijfde hoofdstuk begint met een heel ernstige afkeuring en waarschuwing aan het adres van allen die rijk zijn of rijk willen worden – níet een uitspraak tegen het rijk zijn op zichzelf, maar een strenge berisping over het verkeerde gebruik van rijkdom.

Jakobus zegt:

Jakobus 5:1-3 Welaan dan, gij rijken, weent en maakt misbaar over de rampen, die u zullen overkomen. Uw rijkdom is verrot, uw klederen zijn door de mot aangevreten, uw goud en zilver is verroest, en het roest ervan zal tegen u getuigen en uw vlees verteren als vuur …

Goud en zilver roesten normaal niet, maar Jakobus schrijft in geestelijke zin over de corruptie van rijkdom tot zelfs na de dood – en wat voor invloed zij heeft op iemand die zijn hart erop zet uit een geheel egoïstisch oogpunt.

Het oude gezegde dat ‘je het niet kunt meenemen’ is beslist in overeenstemming met de bijbel, maar het heeft de mensen er niet van weerhouden het toch te proberen. Enige van de grootste monumenten op aarde getuigen van het ontzettend grote verlangen van beroemde en rijke mensen om hun rijkdom met zich mee te nemen. De ingewikkelde methoden waarmee de farao's in hun graftomben verzegeld werden, waren niet zo zeer in gebruik om het lichaam van deze Egyptische heersers te beschermen, maar meer bedoeld als beveiliging en bescherming van al de stoffelijke rijkdom die zij hoopten mee te nemen naar het leven dat naar zij meenden na de dood wachtte.

De bron van rijkdom

We moeten in de eerste plaats weten vanwaar rijkdom komt. Behalve de Schepper van hemel en aarde is de eeuwige God ook de Bezitter van hemel en aarde. Hij is het die de aarde bewoonbaar maakte. Onze liefhebbende Schepper voorzag de miljoenen vierkante kilometers van het aardoppervlak van onvoorstelbare rijkdommen, bestaande uit niet-vernieuwbare natuurlijke rijkdommen die wij niet alleen zorgeloos en verkwistend voor lief nemen, maar ook nog hebzuchtig verbruiken zonder erg bezorgd te zijn voor toekomstige generaties.

Onze hemelse Vader is een multimiljonair. Hij is de Bezitter van alles, met inbegrip van het ganse heelal en al het vasteland en de oceanen.

Haggaï 2:9 Van Mij is het zilver en van Mij is het goud, luidt het woord van de Heer der heerscharen.

Gods Woord veroordeelt rijkdom als zodanig niet. De apostel Jakobus zet echter uiteen wat er veroordeeld wordt betreffende rijkdom:

Jakobus 5:4 Zie, het loon, dat door u is ingehouden van de arbeiders, die uw landen hebben gemaaid, schreeuwt, en het geroep van hen, die uw oogst hebben binnengehaald, is doorgedrongen tot de oren van de Here Sebaot.

Het Hebreeuwse woord Sebaot(h) betekent ‘heerscharen’.

Deze rijke mensen deden iets dat in Gods ogen helemaal niet te rechtvaardigen was. Zij verzaakten de verantwoordelijkheid die rijkdom automatisch met zich meebrengt. Het fundamentele gebod tegen stelen (Exodus 20:15) werd overduidelijk overtreden. De arbeiders werden óf bedrogen met hun loon óf de lonen waren zo bedroevend laag, dat het nagenoeg onmogelijk was de eindjes aan elkaar te knopen.

Verzen 5 en 6 Gij hebt op aarde weelderig geleefd en u te goed gedaan , gij hebt uw hart vetgemest in de slachttijd. Gij hebt de rechtvaardige veroordeeld, ja vermoord; er is geen verweer tegen u.

Het is dus niet rijkdom die wordt veroordeeld; maar de onrechtvaardige en onethische methoden waarmee zij wordt vergaard, die zijn af te keuren. Overvloed en rijkdom verkregen door de zegeningen en gunsten afkomstig van God zijn rechtvaardig en goed. Er zijn vele teksten die deze bijbelse waarheid bevestigen.

De aarde is Gods eigendom

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van.god/uwbesteinvestering.html

Hoe komt het dat mensen vaak vast zitten aan hun bezittingen? Welke angst speelt hier

wellicht een rol?

• LiaDonkers

Toen ik vroeger wel eens in de kerk kwam, toen kwamen er steeds collectezakjes voorbij. Daar moest geld in.

• ¥ Lotje ­­¥

moeten niet hoor . Als je niks gaf gingen ze gewoon verder.Je werd wel aangekeken omdat je niks gaf . En daarom gooide vast en zeker de mensen geld er in . Schaamte vermoed ik .

• LiaDonkers

Waar het om gaat is dat God niet vies is van geld.

Jezus ook niet, want hij wilde toch maar wat graag dat penninkske van de weduwe incasseren.

Dat hij omging met tollenaars heb ik ook altijd verdacht gevonden.

• Sfred+

Dus afpersing door middel van intimidatie.

• Sfred+

Hij veroordeeld het heel erg. Als jij je geld nu op mijn rekeningnummer stort zal ik zorgen dat het zondige geld verdwijnt. :D:D:D

• Ellen-Josee

LiaDonkers Schreef:

——————————————————-

> Waar het om gaat is dat God niet vies is van

> geld.

>

> Jezus ook niet, want hij wilde toch maar wat graag

> dat penninkske van de weduwe incasseren.

Je kunt natuurlijk ook alles negatief uitleggen.

> Dat hij omging met tollenaars heb ik ook altijd

> verdacht gevonden.

Ik krijg een hele rare indruk van jou.

Ellen

• Sietse 45

Je kon ook lenen hoor,

haalde je er wat uit.

• ¥ Lotje ­­¥

Dat waren centenzakken . tjonge zeg dat ze daar toen nog wat mee konden doen .

De zakken…… ik ken ze nog met de lange stokken die ze dan voor je langs gingen

http://www.elim-kerk.nl/collectezakken/pages/collectezakken/voorbeelden.php

• ¥ Lotje ­­¥

ben jij ook een keer positief???