Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

God is É ÉN!!

• Eliyahu

Bs'd

Het was ook de RK kerk die de drie-eenheid ingevoerd heeft, die lijnrecht in gaat tegen het bijbelse gegeven dat God ÉÉN is:

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4

"Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!" Herziene Staten Vertaling

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." English Standard Version

"Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD is one!" New American Standard Bible

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." New International Version

"En een der schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander redetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods." Mark 12:28-34 NBG '51.

"hoor, Israël, de Heer is onze God, de Heer is één; " Markus 12:29 Naardense Vertaling.

"En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. ….. En de schriftgeleerde zei tegen Hem: Juist, Meester, U hebt naar waarheid gezegd dat God één is, en er is geen ander dan Hij." Herziene Staten Vertaling.

" De schriftgeleerde zei tot hem: „Leraar, gij hebt in overeenstemming met de waarheid goed gezegd: ’Hij is Eén, en er is geen ander dan Hij’;" Nieuwe Wereld Vertaling.

"En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 NBG '51

"En de Middelaar is niet van een, maar God is één." Staten Vertaling

"Een tussenpersoon nu komt niet voor een persoon op, en God is Eén" Leidse Vertaling

"Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is één" Willibrord Vertaling

"Maar de middelaar vertegenwoordigt altijd meer dan één persoon; God echter is één." Naardense Vertaling.

"En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is één." Herziene Staten Vertaling.

"Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één." Nieuwe Wereld Vertaling.

"Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl" Jac 2:19 NBG '51

"Je gelooft dat God één is? daar doe je goed aan" Naardense Vertaling

"U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan." Herziene Staten Vertaling.

Het moge duidelijk zijn dat de bijbel leert dat God één is.

"En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9 Staten Vertaling

"En de Heer zal koning zijn over alle landen; in dien tijd zal de Heer één zijn en zijn naam één." Lutherse Vertaling.

"En J-e-h-o-v-a-h moet koning worden over de gehele aarde. Op die dag zal J-e-h-o-v-a-h één blijken te zijn, en zijn naam één." Nieuwe Wereld Vertaling.

• erik7

Je maakt je punt luid en duidelijk.

Hoe zie je de profetieën over de komende Messias?

Is hij een normaal menselijk koning of wijzen de Schriften op een speciale ‘status’?

Wat is vanuit het OT de toekomstverwachting qua hiernamaals/nieuwe aarde?

Een hersteld Israël tot in eeuwigheid? Met tempeldienst etc. zoals eerder?

Gr.

Erik

• CU

Dat is wel erg makkelijk gezegd dat er maar één God is.

Om dat dan maar tegen te spreken als een grote dwaling is het voldoende om Ex. 29:16-18 op te slaan en te lezen, en vervolgens Jeremia 7:22 op te zoeken en te lezen.

Je kan dan niet anders concluderen dat het over twee goden gaat, de ene God die voorschrijft hoe je zijn bbq moet bereiden, en de andere God die dat gewoon ontkent.

Ik zet ze hier maar even neer (uit de NBV)

Exodus 29:16-18

16 Slacht het dier en giet het bloed tegen de zijkanten van het altaar. 17 Snijd de ram in stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze bij de stukken vlees en de kop. 18 Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt.

Jeremia 7:22

22 Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde, heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven over brand- en vredeoffers.

• Eliyahu

erik7 Schreef:

——————————————————-

> Je maakt je punt luid en duidelijk.

>

> Hoe zie je de profetieën over de komende

> Messias?

Bs'd

Ik zie dat die overduidelijk nog niet vervuld zijn. Zeker niet door JC.

> Is hij een normaal menselijk koning of wijzen de

> Schriften op een speciale ‘status’?

De messias zal volledig 100% mens zijn, en niet God, niet goddelijk, niet de zoon van God, maar helemaal mens. Hij zal niet geboren worden uit een maagd, maar uit de gewone vereniging van man en vrouw.

Hij zal een profeet zijn, God zal hem extra krachten geven, net zoals al de profeten wonderen konden doen, maar hij is en blijft mens.

> Wat is vanuit het OT de toekomstverwachting qua

> hiernamaals/nieuwe aarde?

> Een hersteld Israël tot in eeuwigheid? Met

> tempeldienst etc. zoals eerder?

Het OT zegt daar niet zo veel over, de Talmoed en kabbalah gaan daar dieper op in, maar ik weet daar niet zo veel van af.

• erik7

serieus?

Ik neem aan van niet, want het verband is vrij duidelijk als je beide gedeeltes leest.

God gaf in eerste instantie de opdracht om Hem te gehoorzamen, wat in Jer.7 wordt herhaald en dat Israël daarin tekort schoot.

Ook dat dit belangrijker voor God is dan de offerdienst (komt ook in andere teksten duidelijk naar voren).

In Exodus geeft God in de loop van de woestijnreis via Mozes Zijn wetten aan Israël, waaronder de offerdienst.

In de statenvertaling staat ook in Jer.7:22 “niet” i.p.v. “nooit”. M.a.w. Hij gaf die geboden niet ‘in eerste instantie’ en zijn voor Hem ondergeschikt aan het (algemene) gebod om Hem te gehoorzamen.

Als dit al wordt gezien als in tegenspraak met elkaar dan kun je ongetwijfeld erg veel voorbeelden vinden waar de bijbel zichzelf tegenspreekt.

• erik7

okee.

Ik zal hier meer op letten als ik het OT lees; wat daar staat zonder gelijk de link met het NT te leggen.

Schiet me net nog een tekst te binnen:

Zach. 12:10 wat betekent dit, wie is diegene die doorstoken is, en door het huis van David wordt aanschouwd en over hem gerouwklaagd?

Je weet ongetwijfeld wat de christelijke visie hierop is, dus ik ben benieuwd wat dit betekent als het NT niet ‘geldt’.