Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wanneer zijn we verlicht ?

• samuel

6 wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden. Gal.2

• Stefan

.

• Stefan

.

• samuel

10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. 11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven. 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof. Gal. 3

• Stefan

.

• samuel

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16139464/16144331/re-wanneer-zijn-we-verlicht-#msg-16144331

• Stefan

.

• samuel

3 Nu raakt het mij zeer weinig, of ik al door u of door enig menselijk gericht beoordeeld word. Ja, ook mijzelf beoordeel ik niet. 4 Want ik ben mij van niets bewust, maar daardoor ben ik niet gerechtvaardigd; Hij, die mij beoordeelt is de Here. 1 Kor.4

• voorbijganger

Frans Schreef:

——————————————————-

> Hebr. 6

>

> 1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande

> Christus laten rusten en ons richten op het

> volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen

> van bekering van dode werken en van geloof in God,

> 2 van een leer van dopen en van oplegging der

> handen, van opstanding der doden en van een eeuwig

> oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het

> vergunt.

> 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens

> verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten

> hebben en deel gekregen hebben aan de heilige

> Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten

> der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna

> afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te

> brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God

> opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken. 7

> Want de grond, die de regen, welke er telkens op

> valt, indrinkt en gewas voortbrengt, geschikt voor

> hen, ter wille van wie hij ook bewerkt wordt,

> ontvangt zegen van God; 8 doch als hij doornen en

> distelen draagt, is hij ondeugdelijk en niet ver

> van de vervloeking, die uitloopt op verbranding.

>

> Niet simpel om te bevatten vind ik.

Misschien komt dat doordat je de passage nog steeds leest door een kerkelijke bril die hierin een absolute verdoemenis van de ‘afvallige’ meent te zien?

Om deze passage goed te begrijpen zul je een gedegen studie moeten doen naar wat het betekent , het ‘afvallen’. Zowel oude (vergelijk septuagint) als nieuwe testament spreken hierover en de Bijbelse betekenis ervan zal menige kerkchristen verbazen. Laat de Bijbel zijn eigen termen uitleggen. Paulus wijst in deze passage op een bepaalde -onmogelijkheid-. Niets meer, niets minder. Neem het niet persoonlijk maar probeer te doorgronden waar hij hierbij op doelt. Wie deze passage in het juiste licht beschouwt, zal hierin juist enorme kracht en hoop putten. Het is een aanmoediging om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar te vervolgen op de weg van het geloof dat eenmaal de heiligen is overgeleverd. Om voort te bouwen op het fundament dat eenmaal is gelegd in Jezus Christus.

• Stefan

.