Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wanneer zijn we verlicht ?

• Frans

Hebr. 6

1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.

4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken. 7 Want de grond, die de regen, welke er telkens op valt, indrinkt en gewas voortbrengt, geschikt voor hen, ter wille van wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God; 8 doch als hij doornen en distelen draagt, is hij ondeugdelijk en niet ver van de vervloeking, die uitloopt op verbranding.

Niet simpel om te bevatten vind ik.

• Douce.

Dus de zoon had beter niet terug kunnen gaan naar zijn vader, of bedoel je iets anders?

Douce

• Frans

Dit moet je even uitleggen, ik begrijp je niet.

• Douce.

De gelijkenis van “de verloren zoon” bedoel ik.

Als je een kind van je Vader bent….mag je toch altijd terugkomen? Volgens mij ben je anders als vader geen knip voor je neus waard.

Douce

• Frans

Douce Schreef:

——————————————————-

> De gelijkenis van “de verloren zoon” bedoel ik. Als je een kind van je Vader bent….mag je toch altijd terugkomen? Volgens mij ben je anders als vader geen knip voor je neus waard.

>

> Douce

Mooi voorbeeld. Natuurlijk mag je terug komen, ik zou zelf ook verloren zijn als dat niet het geval was. Het verschil is dat geloof kan verwateren ondanks je geloofservaringen, of door het feit dat bepaalde momenten in ons leven te zwaar voelen en we de kracht dachten bij ons zelf te vinden.

Verloren zijn we echter als we ons tegen Hem keren terwijl we goed genoeg weten dat Hij het was die ons gered heeft maar vinden dat ‘vrijheid’ makkelijker is.

Anders gezegd: Zijn liefde stopte niet maar die van ons wel, het ego/vlees/kwaad overwon.

Alleen God en wijzelf weten hoe het diep in ons hart ging op die momenten.

• Douce.

Maar hoe plaats jij dan zelf de topictekst? Want die schijnt daar dan toch haaks op te staan?

Douce

• BJE

Frans, je citeert uit Hebreeën:

“1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, …”

En:

“4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, …”

Je zegt dan: Niet simpel om te vatten.

Mijn vraag : Wat vind je niet simpel?

Gaat het b.v. om:

1. Wat is dat volkomene? Is het fundament niet voldoende?

Of gaat het om:

4. Dat je niet opnieuw tot bekering kan komen? Of wat daarmee bedoeld zou zijn?

Of gaat het om nog iets anders?

BJE

• keessie

Dan heeft CU pech mijn inziens.

• Douce.

Volgens mij is Hebreeën een nogal mystieke brief…hij wordt aan Paulus toegeschreven, maar dat is zeer de vraag.

Douce

• Douce.

He ho keessie, waar is CU te bekennen?

Wel in de juiste routing blijven he.

Douce