Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Brede en smalle weg

• theo

Zie ik elders weer de brede en smalle weg ``voorbijkomen``

N.av. van Mattheus 7 wat ik hieronder heb geplaatst.

De beroemde prent van een smal weggetje met oerdegelijke mensen en een brede weg met allemaal losbollen daarop, aan het einde van die wegen zien we de hemel en de hel.

Die prent is denk ik mede aanleiding van de foute uitleg dat de smalle weg een weg vol fatsoen is en de brede weg lang leve de lol.

Ik heb het hier wel eerder geplaatst dat de brede weg NIET de weg der losbollen is maar de weg van Gods geboden en inzettingen, lees psalm 119 er maar op na.

Waar gaat Jezus DUS tegenin…. tegen het wettisch opvolgen van Gods ge-verboden zoals de schriftgeleerden en Farizeeen dat doen en prediken.

DIE weg leidt tot verderf.

Matheus 7 begint met de beroemde balk en splinter. De Farizeeën die eerlijk oprecht en gelovig nauwgezet de wet volgden en andermans-vrouws splinter wel zagen maar hun eigen balk niet.

Overigens is Matheus 7 natuurlijk een vervolg op de voorafgaande hoofdstukken en ZEKER in dat verband blijkt wel dat de smalle weg NIET voor degelijke saaie mensen is en de brede weg voor de losbollen en lang leve de lol.

Ingaan in het Koninkrijk der hemelen

Mattheus 7.

13 Gaat in door de enge poort, want wijd is en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.

15 Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

• Frans

Klopt een beetje met mijn eenvoudige reactie daar, niet?

• theo

Frans Schreef:

——————————————————-

> Klopt een beetje met mijn eenvoudige reactie daar,

> niet?

Wel.

• Frederik D

Je bedoelt het volgend plaatje:

http://1.bp.blogspot.com/-RSv_la9a_No/UJ1vOfsi4aI/AAAAAAAACDM/Od1Bo5oHx-Y/s1600/brede-smalle-weg.jpg

Zie vooral ook de link:

http://www.creatie.info/component/content/article/28-2006-nieuwsbrieven/531-de-nieuwe-brede-en-smalle-weg-leeuwarder-courant.html

Maar de volgende is fraaier:

http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:AHM01:A_50546&role=image&size=variable

Titel: De smalle weg en de brede weg

Maker:

Luyken, Jan (1649-1712)

Trefwoord:

Verv.jaar: 1712

Techniek:

papier

Object:

prent

Afmeting: hoogte: 11 cm; breedte: 14,55 cm

Bron: A50546 (prent, papier), Boekillustratoren Jan en Casper Luyken, Amsterdam Museum

Copyright: voor informatie: Amsterdam Museum

Het copyright is nonsense. Want het is openbaar kunstbezit. De idioten.

• theo

Juistum.

• Frederik D

Dit lijkt mij meer een WTG-plaatje:

http://www.verhoevenmarc.be/2wegen.jpg

• Nada

Ik dacht altijd dat op het smalle pad die mensen gaan die veel verdriet hebben of erge problemen met hun gezondheid en toch blijven geloven. En dat het brede pad was voor diegenen die geluk hadden en eigenlijk gewoon door konden lopen en nog maar een beetje geloven omdat ze geen reden hadden om heel erg te geloven.

• theo

Ik kende deze niet maar lijkt inderdaad van WTG afkomstig.

JOHANAN !! ??

• theo

Die uitleg kende ik niet .

Hoe kom je daar op ? Waar heb je dat vandaan? Enig idee?

• Nada

Van mijn ouders, dat het makkelijk is om te geloven als het je goed gaat maar je geloof niet diep is. Gaat het je niet goed en je blijft toch geloven dan is dat geloof echter.

Dat je op dat brede pad dus niet goed bezig bent omdat je er geen reden toe ziet en gelooft omdat het zo hoort maar niet zo erg meer met je hart want het gaat je immers goed.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, het is moeilijk om dingen uit te leggen die je echt voelt.