Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Veralgemenisering

• Sietse 45

Veralgemenisering

Er vindt vandaag een veralgemenisering van de godsdienst plaats.

Wij zijn algemeen religieus geworden.

Je mag niet meer fanatiek zijn, want het gaat om het algemeen religieuze. Wat voor iedereen acceptabel is. Het gaat echter om het bijzondere. Voor de gelovige schuilt het heilige in de Naam van God.

De moslims, de roomskatholieken en de orthodoxe christenen hebben gemeenschappelijk dat zij de vrouw geen volwaardige plek geven in de samenleving.

Alle drie stromingen hebben een totalitair karakter en zijn tegen homosexulaliteit. Het is volkomen onjuist publiekelijk te zeggen dat godsdienst lucht en leegte is.

De ander respecteren.

We moeten het heilige bij de ander erkennen. maar nemen we zelf het heilige nog wel serieus ? Kunnen wij God in verband brengen met het kwaad ????

Nemen we het heilige zelf nog wel serieus.

Gestolde lava?

Is godsdienst en kerkgang soms ‘gestolde lava’ geworden. Het heilige vuur is verdwenen.We moeten het heilige vuur bij de moslim ook erkennen. We moeten een modus vivendi vinden om in vrede met elkaar te leven.

Laat uw naam geheiligd worden Lc 11,2 Mt.6:9 . De naam van God is niet identiek met God. Het gaat niet om een echte naam. Het gaat hier niet om de vraag hoe God eigenlijk heet. Maar hier is bedoeld : God voorzover die zich aan mensen doet kennen. Gods openbaring

Het woord ‘god’ is een soortnaam.

De reddende, bevrijdende kracht van God in zijn beschermende tegenwoordigheid. God heeft náám gemaakt in Jezus Christus. Mensen van naam worden groot genoemd; Karel de Grote,. Die kracht moet geheiligd worden= geëerbiedigd. Geheiligd betekent de heiligheid van God ten volle recht doen.

Laat aan de heiligheid van uw naam ten volle recht gedaan worden doordat zij door mensen erkend en geëerbiedigd wordt.

O Here, onze Here, hoe heerlijk is uw naam op de hele aarde. Jezus zei Vader Ik heb uw naam doen kennen= voorzover Hij zich heeft laten kennen.

Dit heiligen gebeurt primair door God zelf, maar moet door ons praktisch gerealiseerd worden. Het werkwoord ‘heiligen’ (hagiazo)betekent heiligmaken en de heiligheid van iemand tot zijn recht laten komen.

De naam van God wordt alleen gebruikt in het doopbevel en in Luc. 1:49, waar Maria het uitroept: Grote dingen heeft de Machtige aan mij gedaan.

http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/H/Heiliging%20van%20de%20Naam/101/

Inhoudskopierechten worden uitgegeven door Ds. van den Berg of Stichting Reformatica

• theo

Dat is dan jammer voor mij. Ik respecteer echt niet alle geloofsovertuigingen en geloofsuitingen.

• Sietse 45

Maar je hebt wel een algemene kennis van zaken over,

Geloof Hoop & Liefde?

• LeSage

Wat ik hoop dat er echt aan de gang is, is een herwaardering van de mens.

En ja - dat gaat ten koste van religie..

Laten we niet vergeten wat de oorspronkeleijk betekenis is van het woord ‘religie’ opnieuw binden, goed binden. En je voelt het al aan komen: een stukje vrijheid wordt de mens ontnomen door vaste regels op te leggen als het gaat om het denken over ovenverklaarbare dingen.

gestolde lava is in dit verband een mooi beeld.

Lava is afkomstig uit de vulkaan, een stukje aarde dat zich niet laat temmen en zichzelf uitbraakt. Daarin is het ontembaar en gevaarlijk door de onvoorspelbaarheid, (onlangs hebben italiaanse wetenschappers daar nog onprettige ervaringen mee op gedaan), de hitte, de giftige gassen en de oeverloze stroom. maar eenmaal afgekoeld is de lava juist de grond bevruchtend.

In dit verband staat de lava van de vulkaan voor het gevaarlijke van menselijke vrijheid, die soms gepaard kan gaan met allerlei misstanden, maar uiteindelijk toch een bevruchtende werking kan hebben op de menselijke samenleving.

Maar is het zich binden dan alleen maar slecht?

Dat geloof ik nou ook weer niet. In het duits is er dit spreekwoord: ‘in der Beschränkung zeigt sich der Meister’, vertaald: in (of ‘door’) de beperking bewijst zich de Meester. Juist door jezelf te beperken, kun je jezelf disciplineren en op die manier tot excellente uitingen komen.

Denk bijvoorbeeld aan wat het genie Bach deed met muziek.

Niet altijd is religie dus slecht. het gaat er alleen om wat je wilt bereiken met godsdienst en waarom je dat wilt.

• Frederik D

Het is nog maar de vraag of religie oorspronkelijk herverbinding betekende. En wat dan nog?

• Frederik D

Bij Romeinse auteurs treft men de volgende etymologieën van het woord religio aan.

Cicero leidt het woord af van relegere (herlezen, overdoen, nauwgezet in acht nemen) en typeert daarmee het begrip religie als het voortdurend en ijverig in acht nemen van alles wat op de verering van de goden betrekking heeft (vergelijk De natura deorum II, 28 en De inventione II, 22 en 53).

Lactantius verklaart religie uit religare (opnieuw binden, goed binden) en verstaat onder religie de band (liga) tussen God en de mens (Divinae Institutiones IV, 28).

Aulus Gellius leidt het begrip af van relinquere (achterlaten) en geeft daarmee aan dat alles wat tot de religie behoort van het profane is afgezonderd (Noctes Atticae IV, 9).

Augustinus brengt het woord in verband met re-eligere (opnieuw verkiezen): in de religie kiest de mens God, die hij door de zonde had verloren, weer als bron van zijn zaligheid (De civitate Dei X, 4).

Antieke theorieën over woordafleiding (etymologie) zijn echter zelden betrouwbaar. De moderne taalwetenschap leidt ‘religio’ af van een (niet overgeleverd) werkwoord ‘religere’, dat zoiets als ‘verplichten’ moet hebben betekend. Dat is ook in overeenstemming met de oudst vastgestelde betekenis van ‘religio’: (het naleven van een) religieuze plicht. De foutieve etymologie van Lactantius als zou ‘religie’ eigenlijk verwijzen naar een ‘verbinding’ tussen god(en) en mensen geniet in sommige religieuze kringen nog steeds een - begrijpelijke - populariteit. Voor een dergelijk type verbinding reserveert het Latijn echter het woord coniunctio.

———————–

Bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie

• theo

Sietse 45 Schreef:

——————————————————-

> Maar je hebt wel een algemene kennis van zaken

> over,

> Geloof Hoop & Liefde?

Kenis van zaken?

Natuurlijk niet.

Ik heb daar wel een mening over, een persoonlijke mening, ook een mening op grond van de bijbel, ook een mening op grond van mijn geloofsovertuiging …maar kennis van zaken ??

• Sietse 45

Dan laat ik zaken vallen veranderd dat in je hebt er een mening over toch.

• theo

Maar natuurlijk heb ik er een mening over, net als jij en Peri en Samuel en Johanan en Frederik en de paus en etc. etc.

• LeSage

Dat probeerde ik nu juist uit te leggen ……8-)