Hups, ga zeuren bij je rabbi's.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlEliyahu Schreef:
——————————————————-
> BJE Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Eliyahu schreef:
> > "Dat het NT aanzet tot afgodendienst is
> algemeen
> > bekend."
> >
> > Waarom neem je je toevlucht tot de
> generalisatie
> > “wat algemeen bekend is”? Daarmee heeft nog
> nooit
> > iemand mij kunnen overtuigen. Waarschijnlijk
> weet
> > je het zelf ook even niet meer. Ik neem het je
> > niet kwalijk.
>
> Bs'd
>
> Laat ik het zo zeggen: Het is algemeen bekend dat
> 1 + 1 = 2. En niet 1.
>
> Dat ben je wel met me eens, toch?
>
> En kan je misschien de rest van mijn vragen
> beantwoorden?
>
>
> Bij voorbaat dank.
Hallo Eliyahu,
Eerst iets over je eis die je stelt, dat ik jouw vragen moet beantwoorden. Kort en goed: Dat bepaal ik zelf wel op welke vragen van je ik reageer en op welke niet.
Dan iets anders. Ik wil hier mijn laatste opmerking maken over de Drieëenheid. Niet omdat ik denk je te overtuigen. Niet omdat ik denk dat je open bent voor welk gezichtspunt dan ook. Maar om mijn gedachten hierover ook voor anderen die de discussie volgen te verduidelijken.
1. Alles in deze wereld is samengesteld. Planten, dieren, mensen: in één levend wezen zijn allerlei soorten cellen, die allerlei biologische structuren vormen en die tezamen een eenheid vormen: één plant, één dier, één mens. Al die samenstellende delen zijn beperkt, want elk levend organisme is beperkt.
Als God de Schepper nu alle dingen zo geschapen heeft, dan staat het voor mij vast dat ook God samengesteld is, alleen niet in de beperking van de zichtbare wereld. In de geestelijke wereld van God ligt daar een groot verschil.
2. Een onderdeel van God is zijn Geest. “En de Geest Gods zweefde boven de wateren” Zweefde God daar? Of was het zijn Geest? De Bijbel zegt: zijn Geest. Oh, maar je kan dat vertalen met “Wind”, de wind van God. Nou, dan naar Nehemia 9:20 “En Gij hebt hun (Israël) uw goede Geest gegeven om hen te onderrichten, …” Of: Haggaï 2:6 “… toen gij Israël) uit Egypte uittoogt en mijn Geest in uw midden stond, …” Duidelijk, de Geest is een onderdeel van God. Dus de God van de Hebreeuwse Bijbel kan zonder zijn Geest niet bestaan. Zijn Geest onderwees zijn volk.
3. God onderwijst niet door mensen te informeren hoe hij het hebben wil en hen dan aan hun lot over te laten. Nee, dan kan de mens nooit Gods wil volbrengen. Daarom, Gods Geest was heel nabij voor ieder die God wilde kennen. Door Gods Geest kon men een relatie aangaan met God. Maar dan moet die Geest wel God zijn anders kan dat niet, anders staat de mens zonder God.
4. De structuur van God is dus niet wiskundig: 1+1=2. De structuur van God is samengesteld. De onderdelen zijn niet stukjes die bij elkaar opgeteld God opleveren. Zo van, de Schepper en de Geest zijn bij elkaar opgeteld God. Dan zou God gedeeld zijn in twee delen. Het lijkt erop dat jij je zo de God van Oud-Israël voorstelt, want dan heb je tenminste één God, zo lijkt het. Maar dat is nu juist wat ik met volle overtuiging verwerp. Dan heb je juist geen God meer. God is samengesteld: Schepper en Geest, maar zij kunnen alleen een eenheid zijn als zij beide God zijn.
Als één van hen God is en de ander niet, is één van hen overbodig. Als ze beide een stukje God zouden zijn, zijn ze beperkt en is helemaal geen sprake meer van God, want God is onbeperkt en die samenstellende delen ook.
5. Het sprekende woord van God dat uiting geeft aan het hart van God is een al even essentieel onderdeel van God. Zo kan God zich uiten. In het Oude Testament wordt dat niet zo duidelijk hoe essentieel het Woord is in de structuur van God. In het Nieuwe Testament wordt dat geopenbaard: Het sprekende Woord van God is ook God (Jezus Christus Johannes 1:1-18). Net zoals dat is met de Geest in het Oude Testament. God is niet gedeeld, maar wel samengesteld.
6. De structuur van God is niet dat de samenstellende delen God als resultante hebben, want dan bestaat God niet. Wie dat denkt is een verkapte atheïst.
De structuur van God is dat de samenstellende delen God(delijk) zijn. Alleen daardoor kan er sprake zijn van GOD.
Nu hoor ik jou al roepen. Waar haal jij die theorieën vandaan? En: wat is dat nu voor ongehoorde waanzin. Nou ja, jij bent nu eenmaal een christen die niet kan tellen, want 1+1+1=3, enzovoort, enzovoort. Christenen stellen geen andere goden NAAST God, zij hebben een diepe overtuiging hoe het IN God is. Natuurlijk claimen we niet alles te weten wat er in God is, maar wel dat er een Geest in God is en ook het Woord.
Vriendelijke groet,
BJE
BJE Schreef:
——————————————————-
> 1. Alles in deze wereld is samengesteld. Planten,
> dieren, mensen: in één levend wezen zijn
> allerlei soorten cellen, die allerlei biologische
> structuren vormen en die tezamen een eenheid
> vormen: één plant, één dier, één mens. Al
> die samenstellende delen zijn beperkt, want elk
> levend organisme is beperkt.
> Als God de Schepper nu alle dingen zo geschapen
> heeft, dan staat het voor mij vast dat ook God
> samengesteld is, alleen niet in de beperking van
> de zichtbare wereld. In de geestelijke wereld van
> God ligt daar een groot verschil.
Bs'd
Het is natuurlijk onzin om te gaan denken dat God net zo in elkaar zit als Zijn schepping.
Te meer daar Hij heel helder en duidelijk zegt in de bijbel dat Hij ÉÉN is.
> 2. Een onderdeel van God is zijn Geest. "En de
> Geest Gods zweefde boven de wateren" Zweefde God
> daar? Of was het zijn Geest? De Bijbel zegt: zijn
> Geest. Oh, maar je kan dat vertalen met “Wind”, de
> wind van God. Nou, dan naar Nehemia 9:20 "En Gij
> hebt hun (Israël) uw goede Geest gegeven om hen
> te onderrichten, …“ Of: Haggaï 2:6 ”… toen
> gij Israël) uit Egypte uittoogt en mijn Geest in
> uw midden stond, …" Duidelijk, de Geest is een
> onderdeel van God. Dus de God van de Hebreeuwse
> Bijbel kan zonder zijn Geest niet bestaan. Zijn
> Geest onderwees zijn volk.
God is niet fysiek, God is geest. Dus God heeft geen geest, maar is geest.
De uitdrukking “de geest van God” wordt ook gebruikt voor Zijn werkzame kracht, die bijvoorbeeld over profeten uitgestord wordt.
> 3. God onderwijst niet door mensen te informeren
> hoe hij het hebben wil en hen dan aan hun lot over
> te laten. Nee, dan kan de mens nooit Gods wil
> volbrengen. Daarom, Gods Geest was heel nabij voor
> ieder die God wilde kennen. Door Gods Geest kon
> men een relatie aangaan met God. Maar dan moet die
> Geest wel God zijn anders kan dat niet, anders
> staat de mens zonder God.
Waar staat in de bijbel dat de mens “een relatie moet aangaan met God”?
> 4. De structuur van God is dus niet wiskundig:
> 1+1=2. De structuur van God is samengesteld.
Hier is de structuur van God:
"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4
"Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!" Herziene Staten Vertaling
"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." English Standard Version
"Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD is one!" New American Standard Bible
"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." New International Version
"En een der schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander redetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods." Mark 12:28-34 NBG '51.
"hoor, Israël, de Heer is onze God, de Heer is één; " Markus 12:29 Naardense Vertaling.
"En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. ….. En de schriftgeleerde zei tegen Hem: Juist, Meester, U hebt naar waarheid gezegd dat God één is, en er is geen ander dan Hij." Herziene Staten Vertaling.
" De schriftgeleerde zei tot hem: „Leraar, gij hebt in overeenstemming met de waarheid goed gezegd: ’Hij is Eén, en er is geen ander dan Hij’;" Nieuwe Wereld Vertaling.
"En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 NBG '51
"En de Middelaar is niet van een, maar God is één." Staten Vertaling
"Een tussenpersoon nu komt niet voor een persoon op, en God is Eén" Leidse Vertaling
"Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is één" Willibrord Vertaling
"Maar de middelaar vertegenwoordigt altijd meer dan één persoon; God echter is één." Naardense Vertaling.
"En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is één." Herziene Staten Vertaling.
"Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één." Nieuwe Wereld Vertaling.
"Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl" Jac 2:19 NBG '51
"Je gelooft dat God één is? daar doe je goed aan" Naardense Vertaling
"U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan." Herziene Staten Vertaling.
Het moge duidelijk zijn dat de bijbel leert dat God één is.
"En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9 Staten Vertaling
"En de Heer zal koning zijn over alle landen; in dien tijd zal de Heer één zijn en zijn naam één." Lutherse Vertaling.
"En J-e-h-o-v-a-h moet koning worden over de gehele aarde. Op die dag zal J-e-h-o-v-a-h één blijken te zijn, en zijn naam één." Nieuwe Wereld Vertaling.
> De
> onderdelen zijn niet stukjes die bij elkaar
> opgeteld God opleveren.
God bestaat niet uit onderdelen, God is één.
> Zo van, de Schepper en de
> Geest zijn bij elkaar opgeteld God. Dan zou God
> gedeeld zijn in twee delen. Het lijkt erop dat jij
> je zo de God van Oud-Israël voorstelt, want dan
> heb je tenminste één God, zo lijkt het. Maar dat
> is nu juist wat ik met volle overtuiging verwerp.
> Dan heb je juist geen God meer. God is
> samengesteld: Schepper en Geest, maar zij kunnen
> alleen een eenheid zijn als zij beide God zijn.
God is geen eenheid, God is ÉÉN.
> Nu hoor ik jou al roepen. Waar haal jij die
> theorieën vandaan? En: wat is dat nu voor
> ongehoorde waanzin. Nou ja, jij bent nu eenmaal
> een christen die niet kan tellen, want 1+1+1=3,
> enzovoort, enzovoort.
Exact.
> Christenen stellen geen
> andere goden NAAST God, zij hebben een diepe
> overtuiging hoe het IN God is.
En die overtuiging is FOUT, want God is ÉÉN, en niet drie.
Er is maar één God die één is, en dat is J-H-W-H.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?