Interessant en prikkelend boek dat ik van 't weekend gelezen heb: Nailed - onderbouwt de stelling dat Jezus nooit daadwerkelijk bestaan heeft en geeft verder een heleboel inhoudelijke achtergronden bij het Nieuwe Testament. Ik vond met name interessant te lezen hoe de verschillende auteurs van de boeken uit het N.T. een eigen idee hadden over Jezus en hoe de evangelieschrijvers telkens het verhaal herschreven hebben, gecorrigeerd als het ware voor hun eigen ideeën (Matteüs corrigeerde Marcus, Lucas paste Matteüs weer aan, en Johannes schreef een volstrekt ander verhaal, maar was duidelijk wel bekend met de vertelling van Marcus). Het laat zien dat de Christus die Paulus leerde een spirituele figuur was, die niet op aarde rondliep, en dat Paulus ook niet bekend was met de verhalen die in Marcus, Matteüs, Lucas en Johannes staan.
Eerder stond op dit prikbord al het boek The Bible Unearthed dat wat mij betreft duidelijk aantoont dat het O.T. een verzameling mythologische verhalen, legendes en geschiedenissen is, aangepast voor een duidelijk theologisch-politiek doel in de 7e eeuw BCE, en aangepast in de eeuwen daarna aan de nieuwe omstandigheden. Ik vind het boek Nailed een uitstekende aanvulling en een manier om het ontstaan van het Nieuwe Testament beter te begrijpen.