Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Nailed - over de (m.n. historische) betrouwbaarheid van het NT

• Trolando

Interessant en prikkelend boek dat ik van 't weekend gelezen heb: Nailed - onderbouwt de stelling dat Jezus nooit daadwerkelijk bestaan heeft en geeft verder een heleboel inhoudelijke achtergronden bij het Nieuwe Testament. Ik vond met name interessant te lezen hoe de verschillende auteurs van de boeken uit het N.T. een eigen idee hadden over Jezus en hoe de evangelieschrijvers telkens het verhaal herschreven hebben, gecorrigeerd als het ware voor hun eigen ideeën (Matteüs corrigeerde Marcus, Lucas paste Matteüs weer aan, en Johannes schreef een volstrekt ander verhaal, maar was duidelijk wel bekend met de vertelling van Marcus). Het laat zien dat de Christus die Paulus leerde een spirituele figuur was, die niet op aarde rondliep, en dat Paulus ook niet bekend was met de verhalen die in Marcus, Matteüs, Lucas en Johannes staan.

Eerder stond op dit prikbord al het boek The Bible Unearthed dat wat mij betreft duidelijk aantoont dat het O.T. een verzameling mythologische verhalen, legendes en geschiedenissen is, aangepast voor een duidelijk theologisch-politiek doel in de 7e eeuw BCE, en aangepast in de eeuwen daarna aan de nieuwe omstandigheden. Ik vind het boek Nailed een uitstekende aanvulling en een manier om het ontstaan van het Nieuwe Testament beter te begrijpen.

• Stefan

.

• Frans

Hoort dit soort zaken niet op het sceptisch prikbord ?

Dit soort ongeloof prediken en het niet bestaan van Jezus bevestigd mij eerder in geloof.

• Trolando

De thread of “The Bible Unearthed” toch ook niet? Het boek bevat een schat aan achtergrondinformatie over het Nieuwe Testament.

Bovendien gaat het niet over de vraag of je zou moeten geloven. Het boek gaat over een aantal christelijke mythen en over de vraag of Jezus ooit bestaan heeft, niet over de vraag of God bestaat, of spiritualiteit zin heeft, enzovoorts. Dat jij het niet-bestaan van Jezus en een analyse van het Nieuwe Testament ziet als “ongeloof” zegt meer over jou dan over mij. Misschien zou je juist dit boek moeten lezen.

• Nicole

Jezus IS God en er zijn heel veel bewijzen dat Hij wel degelijk heeft bestaan.

Jouw verhalen sterken mij alleen maar meer in mijn geloof in mijn Hemelse Vader

Zoals Frans al zei, bijbelsceptisch-verhaal, jammer voor alle sceptici dat dat bord niet meer bestaat

• Sfred+

Want stel je voor dat een ander een ander mening heeft, dat mag niet verteld worden.

• Nicole

4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

1 Johannes 4

• Sfred+

Nu wordt het mij een stuk duidelijk. ;)

• Trolando

> Jezus IS God en er zijn heel veel bewijzen dat Hij wel degelijk heeft bestaan.

Dat is dus precies wat dit boek bestrijdt, en wat mij betreft met overtuigende argumenten. Ik kan dus wel het hele boek gaan citeren in antwoord op jouw suggestie. Laat ik het heel kort beschrijven. Er is geen bewijs. Het enige ‘bewijs’ voor een persoon Jezus zoals in de evangeliën is: de evangeliën. Echter, had Jezus daadwerkelijk bestaan, dan zouden de brieven van Paulus er anders uitzien, dan zouden allerlei discussies die de vroeg-christelijke kerk voerde simpel opgelost zijn door Jezus te citeren, dan zouden er talloze buitenbijbelse teksten gevonden zijn die verwijzen naar Jezus. De eerste eeuw is grondig gedocumenteerd, en met name de geschiedenis in Judea. De enige buitenbijbelse tekst die in de buurt komt is van Flavius Josephus en die is aantoonbaar vervalst door Eusebius in de vierde eeuw.

> Jouw verhalen sterken mij alleen maar meer in mijn geloof in mijn Hemelse Vader.

Wat dit verhaal met jouw geloof doet, is voor mij niet relevant, en dat jij mijn verhaal blijkbaar ziet als een aanval, is enkel jouw perceptie. Toch wil ik er wel even op reageren. Jouw uitspraak komt op mij over als een teken dat je niet bereid bent om kritisch te zijn en na te denken of je eigen standpunten wel kloppen. Als je bereid bent om kritisch over je eigen standpunten na te denken, dan zou je dergelijke boeken willen lezen en willen kunnen weerleggen met inhoudelijke argumenten. Dat maakt een discussie op een prikbord als dit ook een stuk interessanter.

• Nicole

Ik zal me nooit aangevallen voelen door de verhalen van hen die niet uit God zijn, zoals ik al zei, het versterkt alleen maar mijn geloof in Hem, wetende dat satan probeert een wig te drijven tussen Christenen en God. Aan het kruis is ook satan verslagen voor mij