Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

het weg doen van de zonde

• LeSage

1

Joh 1,29

De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.

2.

Heb 9,26

want dan had Hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld; maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen.

__________________________________________________________________________________________

Wat willen beide teksten zeggen?

Hebben beide teksten betrekking op hetzelfde, of wordt er iets verschillends bedoeld?

Is er iets weggedaan door Jezus' dood? En waaruit blijkt dat dan?

• Sfred+

Maar wat is een zonde en wie maakt uit wat een zonde is?

• LeSage

Zonde is het toebrengen van een beschadiging. Aan jezelf (meestal) of aan anderen (ook heel vaak).

De ervaring maakt uit wat een zonde is.

Neem nu iets simpels als liegen bijvoorbeeld. Konsekwent leugens volhouden is ingewikkelder en lastiger voor jezelf, dan gewoon de waarheid zeggen.

• Michiel...

Beste LeSage,

Wat weggedaan is door Jezus'dood is een vraag die voor ieder mens individueel tot andere antwoorden zal leiden. En dat heeft weer te maken met de geloofsvisie van ieder mens persoonlijk. Voor de ene mens is er niets weggedaan door Jezus'dood, voor de andere mens is dit een schijnvraag omdat die zal zeggen dat Jezus' bestaan zelfs nog bewezen moet worden worden en voor weer een andere mens is door de dood van Jezus de dood zelf verslagen en krijgt ieder mens toegang tot het leven.

De vraag die jij ons stelt is de verkeerde vraag. De enige juiste vraag is om deze vraag aan jezelf te stellen. En het antwoord dat je zelf zal geven is het belangrijkste antwoord. Ons antwoord is niet interessant omdat het jou zelf niets verder zal helpen bij de eigen beantwoording van deze vraag.

Met een groet,

Michiel…

En gij LeSage, wie zegt gij dat Ik ben ? Thats's the question…

• Sfred+

Zo lang een ander maar niet uitmaakt dat iemand in zonde leeft volgens zijn overtuiging, zolang vind ik alles best.

• LeSage

ben je aar dan bang van?

Volgens mij hebben wij, beperkte mensen, het meeste aan opbouwende kritiek van een anderen.

• LeSage

Hoi Michiel

Jij zegt dat ik de verkeerde vraag stel - ik meen dat jij de vraag daardoor ontloopt. Wat ik ook al aan Sfred+ berichtte: wij mensen zijn aan elkaar gegeven, om elkaar door opbouwende kritiek verder en wijzer te helpen.

Zeggen dat je dat zelf maar uit moet zoeken, of ‘dat is voor ieder anders’, is dus het ontlopen van de opdracht die we voor elkaar hebben. Uiteraard kan die opdacht niet zijn: ‘jij zult dit-of-dat-geloven’.

Maar zondigen is het toebrengen van beschadiging. En dat vraagt toch een wat andere houding. Zoals Kain tegen God zei ‘ben ik mijn broeders hoeder’, zo verstevigt Jezus het antwoord op de vraag met: ‘zegen wie je vervolgt’. Je ben dus niet alleen inderdaad je broeders hoeder, je bent méér dan dat.

Aan ons SAMEN (als mensheid dus) hoe we het begrip zonde en zondigen invullen. In gemeenschap (een kernwoord in hoe christenen met elkaar omgaan) met elkaar ervaren wat waarheid en licht is. De nadruk moet niet liggen op wat iets voor ieder individu voor dat individu betekent. Dat is té vrijblijvend en té veel in de sfeer van: ‘je zoekt het zelf maar uit’, de antwoorden die ik op dit bord kreeg toen ik jaren lang de act opvoerde van de terugkeer naar het fundamentalistische geloof en het vervolgens door iedereen in de steek gelaten worden bij de meest essentiele vragen.

• CU

Kompleet gestoord.

Een hapje van een zogenaamde verboden vrucht brengt als straf de dood voor iedereen. Maar de moord op een Egyptenaar door Mozes, of de moord op je broer door Kain is bij lange na niet zo erg. Beiden leefden gewoon door beschermd door God.

En dan die eikel van koning David, moord en overspel, maakt dat hij Gods oogappel is waar nota bene Jezus dan ook nog eens van af moet stammen. Het zondebesef op zijn kop , toch?

• keessie

Gods wegen zijn niet te doorgronden CU, de ene mens is de andere niet.

• LeSage

behalve als je het eten van de-vrucht-van-de-boom-der-kennis-van-goed-en-kwaad niet moet zien als het eten van een appel, en als je A & E niet moet zien als 2 individuele mensen..

Maar daar gaat het in deze draad niet om. Er IS nu eenmaal zonde in de wereld, Dat kunnen we moeilijk ontkennen. En op 2 NT-plaatsen wordt gesteld dat die zonde door het offer van Jezus is weggenomen.

Ik wacht op uitleg daarover.