Hoi Michiel
Jij zegt dat ik de verkeerde vraag stel - ik meen dat jij de vraag daardoor ontloopt. Wat ik ook al aan Sfred+ berichtte: wij mensen zijn aan elkaar gegeven, om elkaar door opbouwende kritiek verder en wijzer te helpen.
Zeggen dat je dat zelf maar uit moet zoeken, of ‘dat is voor ieder anders’, is dus het ontlopen van de opdracht die we voor elkaar hebben. Uiteraard kan die opdacht niet zijn: ‘jij zult dit-of-dat-geloven’.
Maar zondigen is het toebrengen van beschadiging. En dat vraagt toch een wat andere houding. Zoals Kain tegen God zei ‘ben ik mijn broeders hoeder’, zo verstevigt Jezus het antwoord op de vraag met: ‘zegen wie je vervolgt’. Je ben dus niet alleen inderdaad je broeders hoeder, je bent méér dan dat.
Aan ons SAMEN (als mensheid dus) hoe we het begrip zonde en zondigen invullen. In gemeenschap (een kernwoord in hoe christenen met elkaar omgaan) met elkaar ervaren wat waarheid en licht is. De nadruk moet niet liggen op wat iets voor ieder individu voor dat individu betekent. Dat is té vrijblijvend en té veel in de sfeer van: ‘je zoekt het zelf maar uit’, de antwoorden die ik op dit bord kreeg toen ik jaren lang de act opvoerde van de terugkeer naar het fundamentalistische geloof en het vervolgens door iedereen in de steek gelaten worden bij de meest essentiele vragen.