Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Komst van de Mensenzoon

• keessie

Er komt een nieuwe hemel en aarde

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde

1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.

• Johanan

Geef niet,je bent niet de enige en bij wat moeilijkere teksten is het stil.

Johanan.

• Frederik D

In de Bijbel heb je het tastbare hemelgewelf dat als een tent over de (platte aarde) is gespannen. In dat hemelgewelf zitten sluizen en die gingen tijdens de Zondvloed open. De bijbelse kosmologie is een andere dan onze kosmologie.

• Johanan

llona,let maar niet al te veel op onze Frederik is een wetenschapper maakt altijd grapjes.

Johanan.

• Johanan

Keessie,geloof je echt wat je schrijft?

nieuwen hemel en een nieuwe aarde,en de zee was niet meer.

Johanan.

• Frederik D

Er zijn in de cultuur vele dingen veranderd, bijvoorbeeld de kosmologie. Het WTG heeft een ahistorische kijk op het verleden. En zelfs het WTG is veranderd.

• keessie

Johanan dat staat in de Bijbel die ik lees (dus heb ik geen reden om dat niet te geloven), hoe staat dat in jou bijbel dan?

• Johanan

Wil de uitleg van deze verzen juist zijn, dan moet die overeenstemmen met de context en met de rest van de bijbel

Als deze teksten 2 Petrus 3:7, 10 en Openbaring 21:1 betekenen dat de letterlijke planeet Aarde door vuur vernietigd zal worden, dan moeten de letterlijke hemelen ….de sterren en andere hemellichamen… ook door vuur vernietigd worden.

Zo’n letterlijke opvatting is echter in strijd met de verzekering die in teksten die hier onder staan.

Welk effect zou vuur bovendien op de reeds intens hete zon en sterren hebben? De uitdrukking aarde in de bovenaangehaalde teksten moet dus een andere betekenis hebben.

Psalm 104:5;… Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.

Psalm 37:29;… De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Prediker 1:4;… Een geslacht gaat, en een geslacht komt; maar de aarde staat zelfs tot onbepaalde tijd.

Spreuken 2:21, 22;… Want de oprechten zijn het die op de aarde zullen verblijven, en de onberispelijken zijn het die erop zullen overblijven. 22 Wat de goddelozen betreft, zij zullen van de aarde zelf worden afgesneden; en wat de verraderlijken betreft, zij zullen ervan worden weggerukt.

Johanan.

• theo

Wat ik wel eerder schreef: Ik blijf me verbazen met welk een gemak symbolisch en letterlijk al naar gelang behoefte en overtuiging door elkaar gebruikt mogen worden.

• Frederik D

Psalm 104:5;… Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.

———————

De aarde rust dus op iets. En dat houdt dus in dat zij plat is. Geologie en kosmologie in de Bijbel zijn heel anders dan de huidige kosmologie en geologie.