Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Militaire Dienst en Oorlog

• perihelium

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Ik zou het anders formuleren . Dus volgens jou mag

> de militaire dienst met al wat er bij hoort.

> Hoe zie jij dan het gebod Gij mag niet doden?

Gaat het je om mijn mening of om hoe de Bijbel er tegenover staat?

• Sfred+

Wat maakt gelovigen dan beter als niet gelovigen

Heel simpel, geloven maakt ze beter denken zij.

• Sfred+

Ja he he, wie moet anders de was en de afwas doen?

• perihelium

Sfred+ Schreef:

——————————————————-

> Ja he he, wie moet anders de was en de afwas doen?

Als je het op die manier bekijkt, wat niet nodig is, is het de man die tekort schiet.

• Frans

Gelovigen zijn geen haar beter dan ongelovigen, ze zijn wel tot het besef gekomen en meer dan wie ook verantwoordelijk voor hun eigen daden.

Hier bedoel ik natuurlijk wie echt gelooft, niet voor de vorm.

• Sfred+

Gelovigen zijn geen haar beter dan ongelovigen

Inderdaad. (tu)

• Sfred+

Humor mag ook niet van de bijbel?

• 'en passant'

nihil

• erik7

Hallo Lotje,

Ik heb zelf dienst geweigerd toen de dienstplicht nog bestond.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Jezus zou gaan vechten, met wat Hij leerde over de naaste en de vijand.

Aangezien de wereld zich niet bepaald houdt aan Gods geboden is het voor regeringen helaas noodzakelijk dat men een politiemacht/leger heeft (zij mag bijbels gezien geweld gebruiken ter bescherming van de burger/ter bestraffing van de misdadiger).

In die zin zou je niet dienst hoeven weigeren (of politie agent worden), maar de geschiedenis leert dat oorlog meestal niet wordt gevoerd voor nobele doeleinden.

Daar wil ik me niet voor lenen (zit ik tegen mijn wil te schieten op iemand die dat ook liever niet doet).

In het oude testament is sprake van veel oorlog en bloedvergieten, maar toen was het heil uit Israël en hun vijanden waren in feite ook vijand van God.

Gij zult niet doodslaan is dus m.i. universeel.

Het argument dat je jezelf moet verdedigen is in de praktijk niet aan de orde als je een ander geen aanleiding geeft.

Als God dit dan toch toelaat (dat er iemand strijd zoekt, zeg maar), dan hoop ik me in te kunnen houden.

Want onze eerste reflex is inderdaad: harder terugslaan.

Ik denk dat er meer moed voor nodig is, je daar aan te houden, dan te gaan vechten in een oorlogssituatie.

Er wordt denk ik veel geweld gebruikt uit angst voor geweld door de ander.

Gr.

Erik

• ¥ Lotje ­­¥

Ik vraag me af hoe het gebod word gezien . De Bijbel zegt : Gij mag niet doden . Hoe denk jij over dat gebod en hoe zie jij als gelovige doden . …..Dan ga je toch tegen het gebod in???