Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Discriminatie.

• Ellen-Josee

Ze hebben zich verzet, zoals mijn vader en ze zijn ondergedoken zoals veel van mijn familie.

Als ze gewoon in die trein naar b.v. Auschwitz zijn gestapt was dat omdat ze dachten dat ze daar zouden gaan werken.

Hier in Zwolle hebben veel Joden zich vrijwillig gemeld toen ze een oproep kregen, dat was gewoon omdat ze niet wisten wat er gebeuren zou.

Denk je nu echt dat wanneer ze wisten wat hen te wachten stond, dat ze meegegaan waren?

Ellen

• Gonnie

Klopt, zo weet ik van joodse familie, grootouders met kinderen en kleinkinderen, die ik gekend heb die toen der tijd door de de verzets mensen hulp hebben geboden om ergens te gaan onder te duiken , maar zij hadden geweigerd en zo zijn zij op een nacht op gehaald en waarschijnlijk naar Auschwitz gebracht en zijn daar allen vermoord.

Deze mensen hebben dat niet geweten hoe dat zou aflopen want vergeet niet dat zij van alle nieuws werden afgesloten, zij mochten nauwelijks naar buiten , en was verboden hen te bezoeken.

Een meisje van mijn leeftijd en ik hebben dat wel gedaan ,bij die grootouders ,ik weet nog dat ik niet wist waar ik over praten moest maar dat andere meisje was niet op haar mondje gevallen en was gezellig aan het teuten met hen, en die grootouders hadden plezier in ons, want dat kon ik aan hun gezichten zien.

• Ellen-Josee

(tu) ;)

• Sfred+

De joodse raden en de nl ambtenaren hebben aardig meegewerkt aan de deportaties. het is helaas een zwarte bladzijden van onze geschiedenis

• Gonnie

Mijn oudste schoonzuster toen nog niet getrouwd met mijn broer werkte op het gemeente huis van dat kleine plaatsje waar ik mij toen woonde, en zij heeft in de oorlogsjaren altijd voor distributie bonnen voor voedsel kunnen bemachtigen voor Joodse onderduikers die toen in de polder waren ondergedoken zodat zij van eten voorzien konden worden, en God zij dank zij zijn nooit gevonden en hebben die vreselijke jaren in angst overleefd.