Nauwelijks is het Sinterklaasfeest voorbij of overal verschijnen de kerstversieringen. Hoe het ook gevierd wordt, Kerstmis is een feest van warmte, gezelligheid en overvloed.
De winkelstraten worden versierd met verlichte sterren en bollen en met dennegroen. Overal in de stad kun je kerstbomen kopen. Voor de ramen van de huizen zie je gekleurde lichtsnoeren en sterren.
Hoe korter de dagen worden, des te meer lichtjes worden er aangestoken. In de christelijke kerk wordt deze tijd de adventtijd genoemd; in de vier weken voor kerst bereidt men zich voor op de geboorte van Jezus. Elke zondag steekt men in de kerk een grote kaars aan, zodat er met kerst vier adventkaarsen branden. Ook hangt men thuis adventkransen van groene takken aan linten op of adventkalenders, waarvan iedere dag een luikje open mag, tot het Kerstmis is.
Dan is het 24 december en wordt er in veel gezinnen kerstavond gevierd. De kerstboom staat opgetuigd, vol lichtjes, versieringen zoals ballen, engeltjes, klokjes, met bovenop een glimmende piek. Onder de kerstboom staat soms een kerststal met de figuren uit het bijbelse kerstverhaal uitgebeeld door middel van poppen.
Het huis is verder ook versierd met dennegroen, veel kaarsen en kerststukjes. Er worden feestelijke maaltijden gehouden en men trekt mooie kleren aan.
Het is gebruikelijk om Kerstmis met je familie te vieren. Voor sommige mensen ligt het hoogtepunt van de kerstviering op kerstavond, voor anderen op eerste kerstdag. Nu is lang niet iedereen in Nederland meer lid van een christelijke kerk, maar met kerst gaan veel meer mensen dan anders naar een kerkdienst. En er is bijna, geen Nederlander die niet een kerstliedje kent. Zonder kerstboom en kaarsen is het kerstfeest evenwel niet compleet. Op veel straathoeken kun je kerstbomen kopen en wie niet van al die uitgevallen dennenaalden in huis houdt, koopt een opvouwbare plastic kerstboom, die jaren meegaat. Vroeger prijkten er echte kaarsjes in de boom.
Het was een speciaal moment als ‘de boom aanging’. Er stond wel een emmer water met een dweil achter, voor het geval de boel in brand vloog. Tegenwoordig durven weinigen dat nog maar aan en worden de meeste Nederlandse kerstbomen met elektrische lichtjes verlicht.
Hoe het ook gevierd wordt, Kerstmis is een feest van warmte, gezelligheid en overvloed. Op scholen en in instituten wordt een paar dagen voor Kerstmis ook kerstfeest gevierd, met een kerstspel, waarin het kerstgebeuren wordt nagespeeld, of met een kerstverhaal dat meestal over opoffering, naastenliefde en vrijgevigheid gaat. Er wordt veel gezongen.
Weerspreuken:
“Vliegen op Kerstdag de muggen rond, dan dekt op Pasen het ijs de grond.”
“Kerstmis nog altijd niet koud, wordt de winter nooit heel stout.”
“Zit op Kerstmis de kraai nog in ’t klavergroen, op Pasen zal hij ’t in ’t sneeuwveld doen.”
bron Feestenalmanak
Kerstmis , de een vind het niks de andere gezellig de ander weer een vreetschuur van gerechten . Nou zoals ik het viert . wij zijn met Kerst altijd thuis . Niet weggies op vakantie . Er land hier van alles aan kinderen , familie etc. Dan ga ik niet weg . vind het wel gezellig. Kaarsjes aan ( hoewel ik heel het jaar de kaarsjes aan heeft ._ Maar ik vind met Kerstmis dat er meer licht is . Overal wel.. In winkelstraten , Als je zo eens binnen kijkt bij mensen overal de sfeer wel…… Eten doe ik gewoon zoals heel het jaar , maar maak de tafels wel gezellig. Ik ben niet een persoon die alles inkoopt en nadien weg kan gooien dat overblijft . Ik gooi niks geen eten weg . Kan daar niet tegen ,…….eten weggooien zoveel mensen snakken naar eten en hier dan eten weggooien . …… ik kan dat niet.. Heerlijk de Kerstboom in huis . net na Sinterklaas zet ik hem al . Manlief doe altijd de lichies er in . De boom aankleden -zo je dat wel noemt- doe ik . Hoe vieren jullie Kerst????