Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Miste Jezus kansen?

• LeSage

Math. 19

16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.

23 Jezus wendde zich tot zijn leerlingen: ‘Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. 24 Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 25 Toen de leerlingen dit hoorden, waren ze hevig ontzet en vroegen: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 26 Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’

Geen wóórd over het enige juiste zaligmakende geloof.

Geen wóórd over de aangeboren slechtheid van de mens.

Geen wóórd over voor iedereen de straf op de zonden moeten dragen.

Waarom mist Jezus hier zulke geweldige kansen?

• theo

Morgen preek ik hierover.

Moet Jezus in iedere gelijkenis en/of discussie de door jouw genoemde gemiste kansen benoemen?

• theo

Serieuze bijbelstudie wordt hier op dit bijbelprikbord ietsiepietsie minder interessant gevonden zo blijkt.

• Frederik D

Je hebt nu gelijk.

Maar ik heb geen zinnige reactie op Lesages bericht.

• CU

Kansen die Jezus mist? Jezus maakt het juist kansloos met zijn uitbreiding van de geboden. Nogal logies dat de jongeling opkrast.

Jezus zegt dat het moeilijk is voor een rijke om het koninkrijk der hemel in te gaan. Hij spreekt zichzelf tegen, want als je alles verkoopt en uitdeeld, ben je geen rijke meer. Het is dus niet moeilijk, maar onmogelijk.

• LeSage

De gemiste kansen waren (ff knippuh en plakkuh)

Geen wóórd over het enige juiste zaligmakende geloof.

Geen wóórd over de aangeboren slechtheid van de mens.

Geen wóórd over voor iedereen de straf op de zonden moeten dragen.

Zoveel gelijkenissen zijn er niet waar die 3 thema's aan de orde komen. Zo snel schiet me alleen de gelijkenis over de graankorrels te binnen als het om geloof gaat. En het interessante is dat het daarbij dan nog niet eens om de suprematie van het christelijke geloof gaat, maar om de kracht van geloven op zich.

En de aangeboren slechtheid van de mens: ergens zegt jezus dat de mens slecht is ('indien gij nu slecht zijt') maar het lijkt erop alsof hij daar ter wille van de argumentatie het argument van anderen inzet. En volgens mij komt het verzoenende sterven al hemaal niet aan de orde.

Overigens lijkt mij deze konkrete situatie in het leven van Jezus toch een excellent moment om op deze 3 punten in te gaan. Neem nu hoe hij aangeeft te denken over hoe moeilijk het is voor een rijke om het Koninkrijk der Hemelen binnen te gaan. En toch noemt hij geen van de 3 punten expliciet.

• LeSage

aou jij het kruipen door het oog van een naald dan niet als kansloos aanmerken?

• CU

Een mens kan wel door het oog van de naald. Daar is dat oog voor gemaakt. Door een mens te vergelijken met een kameel is weer zo'n schoffering, een belediging naar de mens, van Jezus.

• LeSage

CU Schreef:

——————————————————-

> Een mens kan wel door het oog van de naald. Daar

> is dat oog voor gemaakt.

Hoe dan?

> Door een mens te

> vergelijken met een kameel is weer zo'n

> schoffering, een belediging naar de mens, van

> Jezus.

• CU

Ik was van mening dat je wist wat Jezus, en destijds in het MO normaal, met het oog van de naald bedoelde.

Het oog was een tunneltje door een stadsmuur waar je alleen als mens kruipend doorheen kon als de stadspoort bij nacht gesloten was.

Eén bewaker was genoeg om dat tunneltje tegen ongewenst bezoek te bewaken.