Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Heidense feestdagen of Gods heilige dagen?

• Eliyahu

Bs'd

Heidense feestdagen of Gods heilige dagen?

Het leven zit vol moeilijke keuzes…..

Een christen heeft een boekje opengedaan over het onderwerp “Heidense feestdagen of Gods heilige dagen?”

Hier is een uittreksel uit zijn epistel:

Een achteloze en misleide wereld is geketend door de feestdagen van het Rome van de Oudheid, zoals Kerstmis, nieuwjaarsdag, Pasen en vele andere, allemaal van heidense oorsprong. Elk van deze dagen wordt aangewend ten behoeve van commerciële doeleinden. Wanneer men zich hierin oprecht verdiept, ziet iedereen die naar waarheid zoekt dat deze dagen allemaal een heidense oorsprong en betekenis hebben. Hij ziet in dat hij er geen deel aan kan hebben. Moet de christen van deze tijd het echter zonder jaarlijkse heilige dagen stellen? Heeft God zijn volk, naast de sabbat, nooit jaarlijkse hoogtijdagen gegeven?

Zijn de jaarlijkse feestdagen van het oude Rome niel louter vervalsingen van Gods ware heilige dagen, evenals de zondag een vervalsing van de ware sabbat is?

Vooroordelen afleggen

Laten wij in oprechtheid onze bijbel openen en, biddend om inzicht, deze zaak onderzoeken. Ons wordt gezegd Gods wil te bestuderen — niet erover te argumenteren, maar, teneinde ons welbeproefd ten dienste van God te stellen, Gods wil te leren kennen. Als christen wordt ons geboden in zowel kennis als genade toe te nemen (2 Petr. 3:1Cool. De gehele Bijbel is door God geïnspireerd en is nuttig om ons te corrigeren en terecht te wijzen, waar wij, door veronderstellingen, door valse leer of door vooroordelen, hebben gedwaald.

De meeste mensen nemen aan dat alle jaarlijkse sabbatten en feestdagen van het volk Israël zijn afgeschaft. De kerkgeschiedenis toont echter aan dat de vroege ware Kerk, gedurende meer dan vierhonderd jaar — zo niet veel langer — na de opstanding van Christus, deze door God ingestelde jaarlijkse heilige dagen bleef houden en gedenken!

En zoals iedereen die gewoon is de zondag te vieren, de neiging heeft elk Heidense feestdagen of Gods Heilige dagen als een ketterij — te beschouwen, en ieder argument alleen met de negatieve instelling het te weerleggen onderzoekt, evenzo is het menselijk, heel natuurlijk voor ons om, indien wij er niet voor op onze hoede zijn, ieder onderzoek van deze jaarlijkse sabbatten in dezelfde geest van vooroordeel te benaderen. Vergeet niet: „Wie antwoord geeft, voordat hij hoort, die is het tot dwaasheid en smaad" (Spr. 18:13).

Laten wij daarom in bereidwillige onderwerping aan God en zijn wil, met een hart dat vrij is van vooroordeel, en met een open geest, die meer naar waarheid 'dan naar onze eigen wegen verlangt, en met ontzag voor het heilige Woord van God, Hem nederig om de leiding van zijn heilige Geest vragen. En laten wij in deze gelovige, nederige, en bereidwillige houding dit onderwerp nauwgezet en bedachtzaam bestuderen — en alles bewijzen.

Het hele betoog is hier te vinden:

http://www.biblical-truth.com/nederlands/artikelen/Heidense_feestdagen_of_Gods_heilige_dagen.pdf

Dus maak uw keuze: Heidense feestdagen of Gods heilige dagen.

Tip: Voor het naleven van Gods geboden inzake zijn heilige dagen krijgt u een goddelijke beloning.

Voor het volgen van heidense riten en gewoonten mag u blij zijn als u er zonder pijnlijke goddelijke bestraffing van af komt.

Keuzes, keuzes …..

• Douce.

Altijd hetzelfde met jou. Ca. 6 weken voor christelijke feestdagen begin je je eigen ballentent.

Douce

• erik7

Dat komt omdat het ontzettend steekt, dat elk jaar weer de halve wereld achter misleiding aanloopt.

Dan kun je je moeilijk stil houden.

Maar ik mis bij veel reacties inhoudelijke argumenten; elkaar voor rotte vis uitmaken is niet nuttig, toch?

Dat kerst een heidense oorsprong heeft is inmiddels bij elke geïnteresseerde bekend.

Het is dus duidelijk dat de meeste mensen dit niet kan schelen; zie de gelijkenis van de brede en de smalle weg.

Of in Jeremia 5: de profeten profeteerden vals, en het volk (in dit geval Israël) vond dat prima.

• samuel

God is heilig zo Zijn al Zijn dagen ook heilig!

• Douce.

Beste erik7, je doet helemaal zelf niet mee in een discussie en roept maar wat…je bent hier net en discussieert niet mee, maar weet wel gelijk enige kort door de bocht oordeeltjes her en derwaarts (over de prikkers) rond te bazuinen. Gooit er ook nog een paar niet ter zake doende Bijbelteksten tegenaan en huppekee, het vooroordeel STAAT.

Je weet trouwens nog helemaal niets van de mensen hier op de prik, laat staan van hun ideeën in verhouding met elkaar. Dus enige gematigdheid is niet verkeerd.

Maar ja……de jeugd (zo schat ik je in:)) begint tegenwoordig al te blaten voor ze de zaak bekeken hebben.

Ik weet waarover ik praat m'n beste en ook nog tegen wie, leuk he?

Douce

• 'en passant'

nihil

• erik7

Is een discussie niet uitwisselen van argumenten?

Ik lees alleen maar weer subjectieve tekst, met waarde-oordelen over mij, wat mij niet echt kan boeien, omdat daarover in discussie gaan nergens toe kan leiden.

• Douce.

Begin dan eerst eens in een topic van jezelf op de argumenten van mensen in te gaan, dat noemt men, gelovig of ongelovig, respect.

Dan gaan we wellicht eens verder praten over jouw vooroordelen, waar ik uiteraard vele Bijbelteksten over kan deponeren, maar vooralsnog doe ik dat niet.

Douce

• erik7

Hallo Marith,

Ik heb geen kerst, omdat dit voor mij vanuit de bijbel geen enkele waarde heeft (eerder afkeer - zie oorsprong).

Dus ik doe hetzelfde als op 23 of 27 december.

Bidden en inkeer is voor elke dag goed.

Ik kan me voorstellen dat mensen vanuit hun familie en kerk zeer gehecht zijn aan kerst, maar dat is traditie en cultuur. Toch?

Wat zou Jezus er Zelf van vinden, denk ik dan.

Gr.

Erik

• erik7

Op welk argument van jou mag ik dan ingaan?

Betekent Douce niet “zacht”? Met respect.