Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kerst mis!

• erik7

Hallo allen,

De donkere dagen zijn weer begonnen en je hoort al weer geluiden van de komende kerstdagen.

Gezien de bekende oorsprong van kerst (midwinterfeest, verering van afgoden) verbaast het me elk jaar weer dat iedereen hierin meegaat.

Ik houdt ook van gezelligheid en lekker eten, maar daar heb ik geen sentimenteel feest voor nodig.

In de geschiedenis is door de (katholieke) kerk een christelijk sausje over de (vele) heidense tradities gegoten en de mensen vonden het prima, want we houden niet van verandering (bekering?).

Het Licht is inderdaad in de wereld gekomen, maar de mens heeft de duisternis liever gehad (en nog steeds).

Vergeefs is het leringen van mensen te doen; alleen Gods wil en Jezus' geboden brengen vrede.

Het is trouwens ook duidelijk uit de bijbel aantoonbaar dat Jezus niet in december kan zijn geboren.

Erik

• perihelium

Kolossenzen 2:16-17

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

• erik7

Wat vind je van kerst dan?

• perihelium

erik7 Schreef:

——————————————————-

> Wat vind je van kerst dan?

Ik laat me niks voorschrijven op het gebied van feestdagen en de werkelijkheid voor mij is Christus. Met kerst vier ik daarom ook de geboorte van Christus (+/- 2000 jaar geleden op aarde en +/- 6 jaar geleden in mij) en de manier waarop maakt mij op zich niet zoveel uit. Met kerstbomen en kerstinkopen heb ik nooit iets gehad maar ben er ook niet op tegen als anderen kerst op die manier vieren. Ik hoop wel dat mensen bij de ware betekenis van kerst stil mogen staan en daardoor worden geraakt, dus niet de heidense afstamming maar de geboorte van Jezus Christus.

• Douce.

Mooie reactie peri.

Douce

• Douce.

Eerst krijgen we toch nog Sinterklaas? :)

Douce

• perihelium

:)

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• Frederik D

Kerstmis is voor katholieken. Wij, protestanten en ongelovigen, hebben het over kerst(feest).

Kerstfeest geeft vaak stress bij gastheer en gastvrouw en leidt vaak tot familieruzies. Kerstbomen horen niet in huis en zijn binnenshuis een sta in de weg.. Als cadeautje krijg je iets wat je niet wenste.

Kerst is eigenlijk iets voor het plebs: kitscherige versiering en onbeschoft (onbeschaafd) je vol plempen.

En dan al die openbare kerstbomen en -verlichting. De aarde wordt flink opgewarmd en de toekomst van je kindertjes wordt verknald.

Je kunt beter Sinterklaas vieren. Zelf creatief bezig zijn. En het sinterklaasavondje duurt niet zo lang. Zo, ik ga nu vieze hondenbrokken kopen die op pepernoten lijken. Over een paar weken ga ik ze strooien. Moet je de gezichtjes van die goedgelovige kindjes zien. Vol blijde verwachting steken ze een hondenbrokje in hun mond in de veronderstelling dat het een pepernoot is. En dan die teleurgestelde gezichtjes. Gemeen? Nee, hoor. Pedagogisch uiterst verantwoord. Kijk uit voor heiligen en hun knechten. :)