Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jehovah — Wie is hij?

• Johanan

De Persoon die door de naam wordt geïdentificeerd.

Jehovah is de Schepper van alle dingen, de grote Eerste Oorzaak; hij is derhalve ongeschapen, zonder begin Opb 4:11.

In aantal zijn zijn jaren onnaspeurlijk;…Job 36:26.

Het is onmogelijk hem een leeftijd toe te schrijven, want er is geen tijdstip vanwaar men kan beginnen te tellen.

Hoewel hij tijdloos is, wordt hij terecht de Oude van Dagen genoemd, aangezien zijn bestaan teruggaat tot het eindeloos verre verleden Da 7:9, 13.

Ook in de toekomst komt er nooit een eind aan zijn bestaan Opb 10:6, want hij is onvergankelijk, onsterfelijk.

Daarom wordt hij de Koning der eeuwigheid genoemd 1Ti 1:17, voor wie 1000 jaren slechts als een nachtwake van enkele uren zijn. ;…Ps 90:2, 4; Jer 10:10; Hab 1:12; Opb 15:3.

Ondanks zijn tijdloosheid is Jehovah op een in het oog springende wijze een historische God, en men kan hem met specifieke tijden, plaatsen, personen en gebeurtenissen in verband brengen. In zijn bemoeienissen met de mensheid heeft hij volgens een nauwkeurig tijdschema gehandeld Ge 15:13, 16; 17:21; Ex 12:6-12; Ga 4:4.

Omdat zijn eeuwige bestaan onloochenbaar en het meest fundamentele feit in het universum is, heeft hij bij zijn bestaan gezworen met de woorden: Zo waar ik leef, en daardoor de absolute betrouwbaarheid van zijn beloften en profetieën gegarandeerd;…Jer 22:24; Ze 2:9; Nu 14:21, 28; Jes 49:18.

Ook mensen hebben bij het feit dat Jehovah bestaat, gezworen Re 8:19; Ru 3:13.

Alleen personen zonder verstand zeggen: Er is geen Jehovah;….Ps 14:1; 10:4.

Woont God op één bepaalde plaats?

Verschillende religies leren dat God alomtegenwoordig is,zo ook velen op dit p, wat betekent dat hij overal tegelijk is.

Is dat werkelijk zo?

De Katholieke Encyclopedie zegt bijvoorbeeld: God is geheel tegenwoordig in de bestaande ruimte en in ieder deel daarvan.

Ook John Wesley, de grondlegger van de methodistische kerken, schreef in een preek getiteld Over de alomtegenwoordigheid van God dat er geen plek in de ruimte is, binnen of buiten de grenzen van de schepping, waar God niet is

Moet hij toch maar eens de bijbel echt gaan bestuderen!.

Wat leert de Bijbel? Is God alomtegenwoordig?

Is hij tegelijk op elke plaats in de hemel en op aarde, en zelfs in mensen?

De Bijbel zegt over God dat hij een specifieke woonplaats heeft: de hemel.

Koning Salomo vroeg in gebed aan God: Moogt gíj vanuit de hemel, uw vaste woonplaats, luisteren;…1 Koningen 8:43.

Toen Jezus Christus zijn volgelingen leerde bidden, zei hij dat ze hun gebeden moesten richten tot Onze Vader in de hemelen;…Mattheüs 6:9.

Na zijn opstanding ging Christus naar de hemel zelf, om nu ten behoeve van ons voor de persoon van God te verschijnen;…Hebreeën 9:24).

Deze verzen geven duidelijk aan dat Jehovah God niet overal woont, maar alleen in de hemel.

Is dat de hemel die wij kennen?Natuurlijk niet hierwordt met de hemel niet onze atmosfeer of het uitgestrekte heelal bedoeld.

De stoffelijke hemel kan de Schepper van het heelal niet bevatten;…1 Koningen 8:27.

De Bijbel zegt: God is een Geest;..Johannes 4:24.

Hij woont in het geestenrijk, dat losstaat van het stoffelijke heelal 1 Korinthiërs 15:44.

Maar hoe zit het met Bijbelteksten,die sommigen van jullie zullen aanhalen, die lijken te zeggen dat God overal is?

David zei bijvoorbeeld in Psalm 139:7-10 over God: Waarheen kan ik uw geest ontgaan, en waarheen kan ik uw aangezicht ontlopen?

Zou ik naar de hemel opstijgen, daar zoudt gij zijn; en zou ik mijn rustbed in Sjeool spreiden, zie! gij zoudt daar zijn.

Zou ik de vleugels van de dageraad nemen, opdat ik verblijf zou kunnen houden in de verst verwijderde zee, ook daar zou úw hand mij geleiden.

Laten deze verzen zien dat God inderdaad alomtegenwoordig is en in al die plaatsen woont?

David vroeg eerst: Waarheen kan ik uw geest ontgaan? Door middel van zijn heilige geest kan God alles zien en kan hij overal laten gebeuren wat hij wil, zonder er letterlijk heen te gaan of er te wonen.

Ter vergelijking: de afgelopen jaren hebben wetenschappers de bodem van Mars onderzocht, miljoenen kilometers van de aarde vandaan. Hoe? Niet door er zelf heen te gaan, maar door gedetailleerde foto’s en andere informatie te bestuderen die via ruimtesondes op Mars naar de aarde werden gestuurd.

Zo hoeft ook Jehovah God niet overal aanwezig te zijn om te kunnen waarnemen wat er op elke plek in het heelal gebeurt. Zijn Woord zegt: Geen schepping is voor zijn ogen niet openbaar;…Hebreeën 4:13.

Zijn krachtige heilige geest kan overal komen. Daardoor kan Jehovah alles zien en zijn wil ten uitvoer brengen vanaf één plaats, zijnheilige woning in de hemel;… Deuteronomium 26:15.

Johanan.

• Frederik D

Er zijn twee soorten eeuwigheid die men niet met elkaar moet verwarren.

De eerste eeuwigheid is een lange, eeuwige duur zonder begin en eind.

Maar er is nog een eeuwigheid. De goddelijke eeuwigheid. God bevindt zich niet in de tijd maar boven de tijd. Hij ziet verleden, heden en toekomst in één blik. Terwijl hij de wereld schiep, zag hij tevens het einde van de wereld. Sterker gezegd: Openbaring is al gebeurd en Genesis moet nog plaats vinden.

Het is dus onzin te beweren dat er een hemelse strijd bezig is. Een strijd vindt plaats in de tijd maar God staat boven de tijd en dus boven elke strijd.

Heidense goden zoals Zeus en Wodan (waarschijnlijk verwanten van elkaar) zijn aan de tijd onderworpen. Maar Jahweh en de christelijke God staan boven de tijd.

Daarom grijpt God ook niet in. De toekomst ligt vast. De toekomst is bij God bekend. En daarom grijpt God niet in zijn eigen kennis in.

Ook Jehovah's (eigenlijk Jehovahs) Getuigen verwarren beide soorten eeuwigheid.

• theo

Johanan Schreef o.a.:

>

> Zijn krachtige heilige geest kan overal komen.

> Daardoor kan Jehovah alles zien en zijn wil ten

> uitvoer brengen vanaf één plaats, zijn heilige

> woning in de hemel;… Deuteronomium 26:15.

>

> Johanan.

Je bewijsteksten laat ik even achterwege.

Je laatste zin spreekt alles wer tegen?? ( let op het vragteken, het is geen uitroepteken)

; Of het nou God de Heer/JWHW/Jehova is OF Zijn Geest….. maakt dat verschil?

Jullie hebben niks met de drie eenheid maar God en Gods Gest is toch wel een twee eenheid?

Mensen ervaren Gods nabijheid of zeggen achteraf dat ze Gods nabijheis ervaren of het beroemde gedicht: Voetstappen in het zand…..

Is wat je in je stuk voorstelt letterknechterij of echt ter zake doende voor des mensens heil of troost of inspiratie?

• Johanan

theo Schreef:

——————————————————-

> Johanan Schreef o.a.:

>

> >

> > Zijn krachtige heilige geest kan overal komen.

> > Daardoor kan Jehovah alles zien en zijn wil ten

> > uitvoer brengen vanaf één plaats, zijn

> heilige

> > woning in de hemel;… Deuteronomium 26:15.

> >

> > Johanan.

>

> Je bewijsteksten laat ik even achterwege.

>

> Je laatste zin spreekt alles wer tegen?? ( let op

> het vragteken, het is geen uitroepteken)

>

????

>

> ; Of het nou God de Heer/JWHW/Jehova is OF Zijn

> Geest….. maakt dat verschil?

>

Ja heel veel,want hij zegt zelf";…. Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven, noch mijn lof aan gehouwen beelden.

En in het bijbelboek Eze geeft hij regelmatig te kennen: De natiën zullen moeten weten dat ik Jehovah ben.

> Jullie hebben niks met de drie eenheid maar God en

> Gods Gest is toch wel een twee eenheid?

Nee theo,ook geen twee eenheid;..Jehovah is de almachtige buiten hem is er geen God.

Jezus is zijn eerste schepping,en noemd hem: "Mijn zoon.

>

> Mensen ervaren Gods nabijheid of zeggen achteraf

> dat ze Gods nabijheis ervaren of het beroemde

> gedicht: Voetstappen in het zand…..

>

> Is wat je in je stuk voorstelt letterknechterij of

> echt ter zake doende voor des mensens heil of

> troost of inspiratie?

Ja zeker ter zake doende;Hij geeft zelf te kennen : En ieder die de naam van Jehovah aanroept,…die zal worden gered.

• Johanan

De naam van Jehovah is van levensbelang;…. De naam vertegenwoordigt derhalve God zelf. Daarom staat in het boek Spreuken: „De naam van Jehovah is een sterke toren.

Hier snelt de rechtvaardige binnen en ontvangt bescherming;…Sp 18:10.

Ps 91:14;…Omdat hij op mij zijn genegenheid heeft gezet,

Zal ik hem ook ontkoming verschaffen.

Ik zal hem beschermen omdat hij mijn naam heeft leren kennen.

Johanan.

• theo

Sorry, ik zie dat niet zo.

Denk je dat het echt verschil maakt ?

Een gemeend hartstochtelijk gebed tot Jehova- God- Heer- Jezus- Maria …maakt het wat uit?

Bidden tot Maria is mij volkomen vreemd maar anderen vinden dat normaal en putten er troost uit…zou God daar kwad om worden?

Mijn ogen gingen jaaaaaren geelden een beetje open toen ik (nog als betweterig gereformeerd jongetje door het leven ging) in oost europa ergens een prachtige kathedraal bezocht als toerist .

Ik zag een vrouw met links en rechts een boodschappentas de kerk inlopen en ze knielde voor een altaar in de kerk en ze ging daar bidden of danken. Vast en zeker to Maria. Haar dank uitsprekend of biddend om uitkomst of haar zorgen uitend.

TOEN bedacht ik mij: Wat ben ik/zijn wij gereformeerden toch eigenlijk een arrogant betweterig clubje .

Ik had geleerd hoe goed wij gereformeerden altijd waren en zijn en hoe fout anderen en met name roomschen met hun vervloekte afgoderij en hun paapse mis.

Verder wisten wij ook weinig tot niks van die roomschen behalve dat ze fout waren.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

• ruud

Mat 17, 5 Terwijl hij nog sprak, zie, een lichtende wolk overschaduwde hen; en zie, een stem uit de wolk zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem!

Geven wij ook gehoor aan deze oproep van God de Vader?

Waar staat bijv. dat Jezus ons oproept om Zijn hemelse Vader Jehovah te noemen?

En waar staat dat Jezus Zelf Zijn Vader Jehovah noemde?

• Johanan

Een goede vertaling nemen.

Johanan.

• Johanan

Dat geeft toch niet,maar wij hebben allemaal een naam en willen ook graag met die naam

aan gesproken worden.

Zo ook Jehovah,hij is zelfs jaloers ten aanzien van zijn naam;…Jehovah is jaloers ten opzichte van zijn naam en duldt wat de aanbidding betreft, geen mededinging of ontrouw (Ex 34:14;Want gij moogt u niet neerwerpen voor een andere god, want Jehovah, wiens naam Jaloers is, hij is een jaloerse God.

Ez 5:13;.. En mijn toorn zal stellig tot voltooiing komen en ik wil mijn woede op hen koelen en mijzelf troosten; en zij zullen moeten weten dat ikzelf, Jehovah, heb gesproken in mijn staan op exclusieve toewijding, wanneer ik mijn woede tot voltooiing doe komen over hen.

Johanan.

• Frederik D

Waarom neem je het woord “naam” letterlijk en niet symbolisch? Ken je de uitdrukking “iemands goede naam”?