Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

onmacht

• LeSage

Je probeert goed te doen, goede keuzes te maken, je naaste voorop te stellen ook al leven ze ver weg, en toch krijg je het gevoel dat het allemaal geen fl….r uit maakt……:(

Vanmorgen in www.nu.nl

______________________________________________________________________________________________________

AMSTERDAM - Cacaoboeren in Afrika die zijn aangesloten bij de stichting Max Havelaar schieten daar niets mee op.

MAX HAVELAARKOFFIE

Van het extra geld dat de consument betaalt voor de chocolade, gaat tweederde naar de stichting. Het overige geld bereikt de boer vaak niet.

Dat meldt het Nederlands Dagblad op basis van eigen onderzoek in samenwerking met Afrikaanse journalisten.

Voor het onderzoek werd gesproken met meer dan zeventig cacaoproducenten in onder meer Ivoorkust, Ghana, Kameroen en Nigeria. Ook werden de financiën van verschillende coöperaties en Max Havelaar onderzocht.

Fairtrade

Veel boeren bleken niet eens bewust te zijn dat hun oogst als ‘fairtrade-cacao’ wordt verkocht en dat het lidmaatschap aan coöperaties hen geld kost. Vaak hebben ze niet eerder gehoord van het begrip fairtrade, zelfs al zijn ze aangesloten bij Max Havelaar.

Bij de besteding van de zogenaamde fairtrade-premie kwamen talrijke gebreken aan het licht. Boeren ontvangen soms een kleine individuele bonus, maar dat is eerder uitzondering dan regel, zeggen de onderzoekers.

Max Havelaar erkent in een reactie in de krant dat boeren te weinig krijgen voor hun producten, maar ontkent beloften te breken. “Wij doen zaken met de coöperatie, niet met de individuele boer. Van de prijs die wij betalen gaan nog allerlei kosten af, daar hebben wij geen grip op.”

• Frederik D

Ik zei gister nog tegen mijn vrouw: geen fair trade nootjes, dat is mij te duur en bovendien word je opgelicht. Ik zag voor me de vele schijven waarover het ging en dat iedereen een unfair trade graantje mee moest pikken en jatten.

• perihelium

Vanmorgen ook het bericht dat een penningmeester van een kankerstichting 6 ton achterover heeft gedrukt. Als je de reacties op nu.nl leest lijkt het of de wereld van heel wat mensen door zoiets instort zo teleurgesteld zijn ze en ze willen meteen het goede doel opgeven.

Zonder God en Zijn Woord kan je overal teleurgesteld in raken maar met God en Zijn Woord is er hoop, door alle ellende heen.

Psalmen 9:19

Maar God vergeet de armen niet, voor de zwakken is niet alle hoop verloren.

• Douce.

Met God en zijn Woord zijn en blijven het oplichters.

Kreeg via facebook een lijstje van de salarissen van directeuren van 10 instellingen (zoals het Rode Kruis), je slaat volledig stijl achterover…..Dan is Gods Woord even niet in tel, dan moet er gewoon horizontaal actie worden ondernomen.

Douce

• theo

Dat zei de pastoor/dominee ook tegen de moeder van 15 kinderen in een plaggenhutje wonend terwijl hij aan zijn dure sigaar lurkte.

• perihelium

Douce Schreef:

——————————————————-

> Met God en zijn Woord zijn en blijven het

> oplichters.

> Kreeg via facebook een lijstje van de salarissen

> van directeuren van 10 instellingen (zoals het

> Rode Kruis), je slaat volledig stijl

> achterover…..Dan is Gods Woord even niet in tel,

> dan moet er gewoon horizontaal actie worden

> ondernomen.

>

> Douce

Gods Woord is altijd in tel en je moet niet mijn woorden verdraaien. Ik zei dat we zonder God en Zijn Woord onmachtig zijn maar dat we met God en Zijn Woord elke teleurstelling te boven kunnen komen.

Dat lijstje heb ik ook gelezen en ik begrijp ook niet waarom het salaris van de directie van charitatieve instellingen zo hoog moet zijn.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Dat zei de pastoor/dominee ook tegen de moeder van

> 15 kinderen in een plaggenhutje wonend terwijl hij

> aan zijn dure sigaar lurkte.

En wat zei jij tegen die pastoor/dominee die dat zei tegen de moeder van 15 kinderen in een plaggenhutje wonend terwijl hij aan zijn dure sigaar lurkte?

• theo

Dattie een weekje mag ruilen met die moeder.

• Frederik D

Zo'n plaggenhut is zeer knus en nog romantischer en met zijn vijftienen zeer gezellig. En dan nog de lekkere rook van een goede sigaar erbij.

• theo

Tuurlijk joh.