Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

God past zijn openbaring aan aan wat wij kunnen begrijpen

  • Sietse 45

    God past zijn openbaring aan aan wat wij kunnen begrijpen

    Wat mij getroffen heeft bij Calvijn is dat hij laat zien dat de Here God zich in zijn openbaring aanpast bij wat de mens kan begrijpen. Aanpassing of accommodatie is daarom ook een sleutelwoord in de theologie van Calvijn. God past zich aan aan de menselijke maat.

    Juist bij Calvijn worden we herinnerd aan de verhevenheid en de majesteit van God, maar ook bij hem horen we dat die verheven God zich aanpast aan de menselijke maat.

    Mensvormige uitdrukkingswijzen noemen we antropomorfismen.God heeft een neus, een mond, handen. Dat zijn geen menselijke projecties, maar vormen van accommodatie. Zonder accommodatie kunnen we God niet kennen.

    Eén van de belangrijkste woorden die bij Calvijn Gods handelen beschrijven is neerdalen. Gods handelen is een beweging van boven naar beneden. Direct daarmee verbonden vinden we ook het woord opklimmen. Gods handelen wordt door hem beschreven als een beweging in de ruimte.In die begrippen afdalen en opstijgen moeten ruimte en afstand realistisch genomen worden.

    Ook als er geen breuk was ontstaan tussen God en mens door de zonde, zou die accommodatie, die aanpassing en bemiddeling ook nodig geweest zijn.

    Als de hoogheilige God tot ons spreekt gebruikt hij simpele taal, zoals een moeder met een baby babbelt. Die brabbeltaal is niet ontworpen voor de zelfbewust mens. Ze is bedoeld voor de mens die in alle opzichten de mindere is van God. Onder het oude verbond verkeert de kerk nog in het stadium van het kind. De ceremonies onder de oude bedeling zijn als het ware de leesplankjes waardoor het kind leert spellen.

    God gebruikt die simpele taal in vier opzichten. In de schepping, in de Schrift, in Jezus Christus en in de sacramenten. Kenmerkend voor de openbaring is haar beweging de laagte in. God buigt zich zo ver voorover, dat Hij zich opzettelijk in het blikveld en in het gezichtsveld van het schepsel bevindt. Hij past zich aan.Hij spreekt ons aan als een mens op een mensvormige manier.Hij heeft ook ogen, oren een mond. Wij zouden helemaal niets van God kennen, als God niet afgedaald was tot ons niveau

    De hoogste vorm van accommodatie is dat Hij onder ons verschenen is in Jezus Christus.Hij spreekt ons aan als medemens, in menselijke taal en met mensvormige woorden Nooit was die accommodatie zo indrukwekkend als in Jezus Christus.

    Die aanpassing van God aan verschillende tijden en omstandigheden zijn niet een gevolg van een onbestendigheid van God zelf. Calvijn noemt een voorbeeld; als een boer gedurende de winter andere opdrachten geeft aan zijn knechts dan gedurende zomer, dan zullen we die boer niet van onstandvastigheid beschuldigen. God spreekt in het Oude Testament anders dan in het Nieuwe.

    God gebruikt ook beelden en metaforen. Bijvoorbeeld bij de sacramenten. Hij spreekt tot ons in de beeldtaal van brood en wijn, en water. Ook daarin accommodeert God zich aan ons begripsvermogen.

    Na Kant beschouwen velen echter bijbelse beelden als menselijke constructies, menselijke ontwerpen. Nee, het is God die gebruik maakt van bijvoorbeeld de metafoor van de goede Herder. Het beeld van de Goede Herder is geen zoekontwerp van de mens, maar een beeld door middel waarvan god laat zien wie Hij is. Hij is als een herder, als een vader,

    Inhoudskopierechten worden uitgegeven door Ds. van den Berg of Stichting Reformatica

    http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/A/Aanpassing/2/

  • Eliyahu

    Sietse 45 Schreef:

    ——————————————————-

    > God past zijn openbaring aan aan wat wij kunnen

    > begrijpen

    Bs'd

    Wat ik niet kan begrijpen is dat de christenen niet kunnen begrijpen dat 1 + 1 = 2.

    Als het op het geloof aan komt, dan kunnen de christenen ineens niet meer tot twee tellen, en denken ze dat 1 + 1 = 1, en 1 + 1 + 1 = 1.

    Ze geloven in een God de Vader, ÉN in een god de zoon, en dan denken ze toch nog dat ze maar één god hebben. Ze snappen niet dat 1 + 1 = 2.

    Hoe moet je je aanpassen aan iemand die niet tot twee kan tellen?

  • Sietse 45

    Je zit zelf muurvast in je eigen cocon,

    en ziet niet verder dan je neus lang is.

  • Stefan

    .

  • Eliyahu

    Sietse 45 Schreef:

    ——————————————————-

    > Je zit zelf muurvast in je eigen cocon,

    > en ziet niet verder dan je neus lang is.

    Bs'd

    En jij denkt dat als ik verder kijk dan mijn neus lang is, dat ik dan zal zien dat 1 + 1 = 1 ?

  • Eliyahu

    thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoe moet je je aanpassen aan iemand die niet tot

    > twee kan tellen?

    >

    >

    > Wees als een kind..;)

    Bs'd

    Dus om christen te kunnen zijn moet je je verstand op nul zetten, en geloven dat 1 + 1 = 1 ?

    Alleen héél kleine kinderen geloven dat nog…..

  • Stefan

    .

  • Frans

    Eliyahu Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat ik niet kan begrijpen is dat de christenen niet kunnen begrijpen dat 1 + 1 = 2.

    >

    > Als het op het geloof aan komt, dan kunnen de christenen ineens niet meer tot twee tellen, en denken ze dat 1 + 1 = 1, en 1 + 1 + 1 = 1.

    >

    > Ze geloven in een God de Vader, ÉN in een god de zoon, en dan denken ze toch nog dat ze maar één god hebben. Ze snappen niet dat 1 + 1 = 2.

    >

    > Hoe moet je je aanpassen aan iemand die niet tot twee kan tellen?

    Wat ik niet kan begrijpen is dat jij alle Christenen op één hoop gooit om je negatief oordeel te kunnen verspreiden.

    Zelfs al is al vaak uitgelegd dat niet alle Christenen daar zo over denken.

  • Eliyahu

    thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > "En dit zegt de Heere: Als die tijd is gekomen,

    > zullen tien mannen uit de volken een Joodse man

    > bij de slip van zijn mantel grijpen met de

    > woorden: “Wij willen ons bij u aansluiten, want

    > we hebben gehoord dat God met u is."

    > Zach 8:23

    >

    > Ook deze mannen waren bereid zich als een kind

    > open te stellen..en de eerste zogen melk te

    > nuttigen. Ook al hadden ze de wijsheid van de

    > wereld in pacht.

    Bs'd

    Oh. Dat heb ik er niet bij zien staan. Waar staat dat? Of zuig je dat ter plekke uit je duim?

    Dat laatste waarschijnlijk, hé?

    22 Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om de HEERE der heerscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht van de HEERE te smeken.

    En nu eens hoe het er echt staat: "Zo zegt J-H-W-H der heerscharen: Wederom zullen er volken komen en inwoners van vele steden, 21 en de inwoners van de ene zullen zich begeven naar die van de andere, en zeggen: Laten wij toch heengaan om de gunst van J-H-W-H af te smeken en om J-H-W-H der heerscharen te zoeken; ook ik wil gaan. Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om J-H-W-H der heerscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht van J-H-W-H te smeken."

  • Eliyahu

    Frans Schreef:

    ——————————————————-

    > Eliyahu Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    >

    > > Wat ik niet kan begrijpen is dat de christenen

    > niet kunnen begrijpen dat 1 + 1 = 2.

    > >

    > > Als het op het geloof aan komt, dan kunnen de

    > christenen ineens niet meer tot twee tellen, en

    > denken ze dat 1 + 1 = 1, en 1 + 1 + 1 = 1.

    > >

    > > Ze geloven in een God de Vader, ÉN in een god

    > de zoon, en dan denken ze toch nog dat ze maar

    > één god hebben. Ze snappen niet dat 1 + 1 =

    > 2.

    > >

    > > Hoe moet je je aanpassen aan iemand die niet tot

    > twee kan tellen?

    >

    > Wat ik niet kan begrijpen is dat jij alle

    > Christenen op één hoop gooit om je negatief

    > oordeel te kunnen verspreiden.

    > Zelfs al is al vaak uitgelegd dat niet alle

    > Christenen daar zo over denken.

    Bs'd

    Nee, niet allemaal. Maar 99,9% wel, dus dat is voor mij “de christenen”.