Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hebreeën 13:14

• samuel

Ik lees elke dag in een dagteksten boekje van de Evangelische Broedergemeente, en nu bezit ik het boekje voor 2013.

In dit boekje staat een inleiding die ik graag met jullie wil delen.

14 Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige. Hebreeën 13:14 NBG 51

God bevindt Zich zelden daar, waar wij Hem verwachten. Hij laat zich niet fixeren op plaatsen, die wij met Hem in verband brengen. Dat is ontnuchterend en telkens weer teleurstellend. Toch is het ook een bijzonder heerlijke en bevrijdende ervaring, die ons als christenen zomaar kan toevallen, vooral wanneer we ons op Christus richten.

Als wij Jezus bij de notabelen verwachten, zit Hij bij de tollenaars en zondaars. Als Jezus op weg is naar Jeruzalem, moet Hij zich tot koning laten kronen; daarom bejubelden de mensen Hem tijdens de intocht. En dan laat Hij zich arresteren. De schrijver van de Brief aan de Hebreeën herinnert ons daaraan in het vers voorafgaande de de inleidende tekst.

En dat niet alleen: aan het eind staat de veroordeling en de terechtstelling buiten de stad. God laat Zich verdrijven uit de stad, uit het machtscentrum van kerk en geloof, omdat Hij zich niet laat binden aan onze verwachtingen en voorstellingen, die vaak zulke dodelijke consequenties hebben. God gaat in Jezus Christus de weg naar het sterven, aan het kruis, opdat eens voor al de koers en de plannen van hen, die zich een verzekerde positie ten koste van anderen verschaffen, doorkruist worden. Wij worden daarom met klem uitgenodigd telkens weer onze positie en onze zekerheid niet slechts te evalueren maar er ook afstand van te nemen, en Christus na te volgen.

Navolging betekend bij Christus zijn, en daarom steeds weer op plaatsen die geen aanzien opleveren, maar smaad en lijden. dat was en is het risico voor de de gemeente, voor de kerk, dat zij een instituut wordt, en probeert vestigingen te bouwen, afgeschermd van alles, wat stoort, irriteert of belast. Juist op dat punt komt de Brief aan de Hebreeën met ontwapende nuchterheid op ons af: Wij hebben hier geen blijvende stad.

Niet alleen dat wij allemaal sterven moeten, maar omdat wij in dit leven onderweg zijn naar een doel. En Hij die ons voorgaat, Jezus Christus, schept telkens weer plekken om op adem te komen, plaatsen waar vrijheid heerst en heil geschiedt, waar allen geroepen zijn dit te beleven en zich te laten veranderen.

Maar met Hem zijn wij onderweg naar een doel: wij zoeken de toekomstige, de stad die komt, het nieuwe, hemelse Jeruzalem, de plaats waar God alle tranen zal afwissen, en waar geen leed, geen geween en geen moeite meer zal zijn, zoals Johannes het schildert in het boek Openbaring.

God bevindt zich zelden daar, waar wij Hem verwachten. Hij is wel daar waar mensen Hem nodig hebben, om hun levensweg te gaan. Zo nodigt het Woord ons uit, om ons vrolijk en met vertrouwen op deze weg in te zetten, omdat wij een helder doel hebben. En als wegwijzers, om Christus na te volgen, hebben wij de Schriftwoorden, die ons naar buiten roepen, waar dat nodig is, opbouwen als wij nieuwe kracht nodig hebben en richting geven, waar behoefte is aan oriëntatie.

De Evangelische Broedergemeente.

• Stefan

.

• samuel

thomas Schreef:

——————————————————-

> Zo lees ik de tekst van Mat. 27.

>

> 52 En de graven werden geopend, en vele lichamen

> der heiligen, die ontslapen waren, werden

> opgewekt;

> 53 En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn

> opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn

> velen verschenen.

Ja dat staat geschreven in Matteüs 27.

>

> Jezus toonde door de weg van Bethlehem tot

> Golgotha te gaan, dat een ieder die dit ook

> voltooit uit, in en door Hem, in de heilige stad

> gezien wordt.

Jij hoeft niet de weg van Bethlehem naar Golgotha te voltooien, dat heeft Jezus Christus namelijk gedaan, en Hij zei aan het kruis het is voltooid, daar kan jij niks van af halen of toe voegen. dat heeft Hij voor ons gedaan.

>

> Ik laat het hierbij.

• Ellen-Josee

God is inderdaad daar waar wij hem niet verwachten. Zelfs als wij niet in hem geloven.

Dat is mijn ervaring uit een zeer donkere tijd uit mijn leven. Ik was zo ontzettend teleurgesteld omdat iedereen mij had verlaten en ik zo ontzettend eenzaam was. Iedere morgen wanneer ik wakker werd en me realiseerde dat ik nog leefde in die rot wereld, die hel, sprong ik vloekend naast mijn bed.

Ik ben toch wel zo dankbaar en blij dat God mij heeft laten leven!

Dankbaar nu voor iedere dag en jaar, omdat ik Gods liefde heb mogen leren kennen door de Here Jezus en dat ik mag weten dat mijn grootste Vriend altijd bij mij is. Ik weet nu ook dat God er al bij was in de meest duistere tijd van mijn leven, dat Hij mijn zonden heeft gezien, de zonden die om mij heen gebeurden en dat Hij mij gered heeft van mijzelf. En ook dat God toen in die duisternis al van mij hield, ook al ervaarde ik dat zelf anders.

Ellen

• Douce.

Ook al ervaar ik het niet iedere dag gevoelsmatig…ik weet dat God getrouw is aan zijn belofte(s), dat vertrouwen heb ik. Gisteren trouwens de regenboog nog gezien:)

Aanvulling:

Hebr. 11:10

… want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is.

Douce

• Gonnie

Zal ik jou wat vertellen Ellen, die donkere tijd in jouw leven, daar ben jij echt niet alleen in. Er zal maar heel weinig mensen zijn die zonder veel verdriet en gevoel van eenzaamheid door het leven komen.!!

• Stefan

.

• CU

Dit topic gaat niet over jou hoor, maar waar God is of waar God niet is.

• samuel

Ja Ellen mooie getuigenis, ik moet altijd aan Jesaja 45 denken bij getuigenissen als deze, de mijne is niet veel anders.

• samuel

Ja mooi he Douce, Gods is Zijn geloftes trouw.