Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Ter Ziele / Vluchtelingen

• perihelium

Datum: 2 november, Allerzielen.

Locatie: Herdenking overleden bootvluchtelingen aan Europese buitengrenzen

"Ik ben Solomon, 26 jaar oud. Ik ben allereerst God dankbaar dat ik nog leef. Ik zat met 72 anderen op deze boot. Kijk, hier zie je me zitten. Dat weet ik, omdat ik de enige was met een wit reddingsvest. We waren op de vlucht vanuit Libië naar Italië. En samen met 8 anderen heb ik deze boottocht overleefd.

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/59376000/jpg/_59376643_refugeeboat.jpg

De eerste dag ging het goed. Een marineschip gaf ons water en biscuits. Daarna viel onze motor uit. We zaten met 50 mannen, 20 vrouwen en twee baby’s aan boord. Twee weken hebben we rondgedobberd. We hadden geen eten, geen drinken. Ik dronk mijn eigen urine.

De militaire schepen hielden ons goed in de gaten, soms kwamen ze tot 100 meter van ons vandaan. Helikopters vlogen dagelijks over ons heen. We vroegen om water, om voedsel. We hielden de baby’s omhoog. Misschien dat ze die zouden redden.

Ze hebben ons niet geholpen. Twee weken hebben we daar rondgedobberd. Eén voor één zag ik de mensen om mij heen doodgaan. De twee baby’s gingen dood. De vrouwen gingen dood. 63 mensen stierven voor mijn ogen. Na twee weken waren we weer teruggedreven op de kust van Libië. Met 8 anderen kwam ik weer aan land.

Ik ben God zo dankbaar dat ik nog leef. Ik ben de mensen in Nederland zo dankbaar dat zij mij helpen. Dit was mijn verhaal. Bedankt voor het luisteren."

http://ingervannes.files.wordpress.com/2012/11/list-of-deaths-united.jpg?w=614&h=360

Lijst met 17264 gedocumenteerde vluchtelingen die de dood vonden tijdens hun vlucht naar ‘fort’ Europa. http://ingervannes.wordpress.com/2012/11/02/ter-ziele/

Abraham, Isaäk en Jakob zijn alle drie tijdens hun leven gevlucht vanwege hongersnood (Gen. 12:10, 26:1, 42:1-2). Vandaag de dag zouden we hen economische vluchtelingen noemen.

Mozes is gevlucht omdat hij een Egyptenaar had gedood (Ex. 2: 11-15). Evenals David is hij een voorbeeld van een politieke vluchteling in de Bijbel.

Jezus is de meest bijzondere vluchteling in de Bijbel. Als baby moest hij vluchten naar Egypte (Mat. 2: 13-15). Aan het einde van Zijn leven vluchtten zijn volgelingen bij Hem vandaan. Zelf gaf Jezus zich vrijwillig over aan de soldaten die Hem zochten.

Na Jezus’ dood werden de ontstane christengemeenten vervolgd en verstrooid (Hand. 8:1).

God vraagt van ons zorgzaam te zijn voor vreemdelingen. “En wanneer een vreemdeling bij u in uw land verblijft, zult u hem niet onderdrukken. Als een onder u geboren Israëliet zal u de vreemdeling gelden, die bij u verblijft; u zult hem liefhebben als uzelf, want u bent vreemdeling geweest in het land Egypte: Ik ben de HERE, uw God.” (Lev. 19: 33-34, zie bijvoorbeeld ook Deut. 10:17-18, Ez. 47:21-23)

Jezus vertelt zelf ook over vreemdeling zijn. Het goede dat je voor je naaste doet ziet de Jezus alsof het voor Hemzelf gedaan is. Hierbij hoort ook het onderdak verlenen aan de vreemdeling (Mat. 25:25-36). Sommigen hebben hierdoor onwetend engelen geherbergd (Hebr. 13:2). http://www.gave.nl/gave/wat_kunt_u_doen/betrokken_zijn/de_bijbel_over_vluchtelingen

• CU

Wie heeft ze gevraagd om de vissen te voeren?

Hij had God beter dankbaar moeten zijn om ze tegen te houden die zeereis te doen.

Ik kan met de beste wil geen 70 volwassenen op de foto tellen.

• theo

Beste CU, miljoenen mensen MOE(S)TEN noodgedwongen vluchten vanwege honger of oorlog.

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> Wie heeft ze gevraagd om de vissen te voeren?

Vind je dat zelf een uitspraak die van medeleven getuigt?

>

> Hij had God beter dankbaar moeten zijn om ze tegen

> te houden die zeereis te doen.

Waarom zou God een vluchteling tegenhouden?

>

> Ik kan met de beste wil geen 70 volwassenen op de

> foto tellen.

Het is moeilijk tellen op zo'n onduidelijke foto, maar als je het verhaal goed leest zijn het er tussen de 72 en 8.

• ¥ Lotje ­­¥

mwahhhhh waarom zijn die andere postings eraf?Die er onder stonden???

• CU

Als je op dat bootje al zo behandeld wordt door de Europeanen, door ons dus, zou ik echt niet naar zo'n land gaan.

• CU

Deze in die boot “vluchten” vanwege de economische omstandigheden.?

Ik heb niet eens zo'n boot.

• CU

Hij is God zo dankbaar dat ie nog leeft. Is ie de duivel dan dankbaar dat de anderen niet meer leven?

• Douce.

Plagen is niet erg CU, maar om te gaan treiteren vanuit eigen frustratie (je verleden b.v.) vind ik ongepast.

Douce

• CU

Je bent liefhebber van struisvogelpolitiek?