In Pakistan waar de Taliban het nodig vond het veertien jarige meisje Malala Yousafsai, door het hoofd te schieten. Een onschulig meisje en het enige wat zij had ‘misdaan’ was dat zij met andere meisjes naar school wilde. Gisteren kwam op het journaal dat Malala en haar familie weer konden lachen! Nu zij in Engeland werd verpleegd was ze weer behoorlijk opgeknapt. Een wonder, waarvan ik mij afvraag; of de mensen die God altijd toerekenen dat de wereld zo verrot is, het feit dat dit meisje de aanslag goed heeft doorstaan ook aan God te danken geven. De familie Yousafsai werd op televisie vertegenwoordigd door Malala zelf, liggend in een ziekenhuisbed, haar broertje en haar vader. Bij geen van dezen zag ik ook maar iets van een lach. Integendeel in hun ogen stond ‘terror’! Waarbij opgemerkt moet worden dat het meisje als enige zeer doelbewust keek.
Bij mijzelf, anders behoorlijk goedlachs, voel ik geen enkele lachspier aktief worden. Eerder werden er tegenovergestelde lichamelijke reacties in werking gezet bij het zien van dit tafereel.
Honderd ‘waarom’ vragen schoten door mijn hoofd, vooral “wat vindt zo’n kerel er nu zelf van om het geweer op een kind te richten, met de bedoeling om haar een kogel door haar kop te jagen”. Het minkukel kon nog niet eens raak schieten, aangezien dat het meisje niet gedood was. Ook werden per ongeluk nog twee andere meisjes in de bus geraakt. Geen haan die er naar kraaide.
Omdat Malala gevaar loopt in Pakistan, want de Taliban heeft gedreigd haar alsnog te zullen doden, zouden zij en haar familie vast wel asiel kunnen krijgen. Maar de vraag is; willen ze dat? Ik vermoed dat Malala terug wil om te vechten voor de rechten van meisjes op onderwijs. Meisjes, zoals die haar in de schoolbus aanwezen aan de moordenaars van de Taliban.
Waarom wil iemand naar zo’n godverlaten onherbergzaam land terugkeren. Waar je niet alleen als vrouw, maar ook als man moet meemaken; dat het leven van je vrouw, zus, dochter of moeder geen cent waard is. Wat moeten ‘wij’ doen met Afganistan? Waar het gebeurd dat de door ‘ons’ getrainde politieagenten zich steeds vaker tegen ‘onze jongens’ keren en Pakistan de uitvalsbasis is van de Taliban. Zou het geen goed idee zijn om alle vrouwen en meisjes voor lange tijd te evacueren uit dat gebied. Een soort moderne vrouwenroof. Toen ik ooit de zus van een Afgaanse collega zag, was ik helemaal perplex; wat een prachtige vrouw was dat! Toch eeuwige zonde om daar een burka overheen te gooien? Als het over Hel gaat denk ik altijd dat ze het daar over hebben, of het moet zijn dat het over de Sahel gaat, daar zit het woord ‘hel’ al in.
Ja, de hel is maar een paar uurtjes vliegen hier vandaan.