Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vergeving, draad nr 4: Je zal maar slachtoffer zijn.

• LeSage

Gesteld je bent een christenouder en je hebt een kind dat net even onvoldoende op let met oversteken - het noodlot slaat toe, en een andere christen, een automobilist die ergens in jouw buurt woont, let even net niet voldoende op en rijdt het kind aan. Het is je enige kind, en onderweg naar het ziekenhuis sterft het.

Je bent in grote rouw.

Een week later zie je de automobilist. Het verbaast je dat de man er nogal kalm onder is. Je stapt op hem af - vraagt hoe het kan dat hij zo relaxed is en of hij beseft wat hij heeft gedaan.

De man zegt:" jazeker. Ik was fout, en ik heb mijn fout beleden - maar halleluja Jezus leeft en God ziet mij aan in Christus. God heeft mijn zonden vergeven en ik mag nu leven uit zijn rust.

Kan ik misschien met jou bidden?"

De vraag die ik wil stellen, is hoe het mogelijk is dat God “alvast” zonden vergeeft terwijl het slachtoffer nog lang zover niet is - en of het slachtoffer daarmee niet voor een tweede keer onrecht wordt aangedaan.

Heeft God eigenlijk wel het recht om wat-dan-ook te vergeven als er slachtoffers in het spel zijn?

• Frans

Lijkt me niet zo een goed voorbeeld voor wat je wil zeggen, ik begrijp het echter wel.

Dit was dan noodlot, kon iedereen gebeuren, schuld ? ja en nee…

Het zal inderdaad zwaar vallen als zo iemand naar je toekomt en rustig blijft onder God vergaf het me dus…, ik denk niet dat een gelovige zo zou praten.

• Boris

Frans Schreef:

——————————————————-

> Lijkt me niet zo een goed voorbeeld voor wat je

> wil zeggen, ik begrijp het echter wel.

>

> Dit was dan noodlot, kon iedereen gebeuren, schuld

> ? ja en nee…

>

> Het zal inderdaad zwaar vallen als zo iemand naar

> je toekomt en rustig blijft onder God vergaf het

> me dus…, ik denk niet dat een gelovige zo zou

> praten.

En wanneer hij dat wel zou doen en het zou mij betreffen dan zou ik hem een enorme knal voor zijn kanis geven.

• theo

Er staat nadrukkelijk ook in de bijbel dat Gods niet ongestraft laat wie……..

Overigens, als veel mensen huichelaars zomaar doorzien, hoe te meer zal God huichelaars doorzien !!!… denk je niet?

• Nada

Het feit dat de doodrijder er kalm onder is en de correcte gelovige woorden kan vinden zegt alles over zijn inlevingsvermogen en zijn geweten. Wat haast niet goed ontwikkeld kan zijn.

• Boris

Mooi gezegd, inderdaad heeft de persoon in dit theoretische geval totaal geen empathish vermogen.

• Nada

Ook al is het buiten je schuld, dat er zoiets gebeurd is en er is een kind dood dan moet je er toch minimaal mee zitten? Dus ik snap de vraag ook niet goed denk ik :D

• Nada

Je dicht God trouwens een menselijke eigenschap toe.

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> Er staat nadrukkelijk ook in de bijbel dat Gods

> niet ongestraft laat wie……..

….zijn Naam ijdel misbruiken. Is daar hier sprake van denk je?

En de HG lasteren wordt ook niet ongestraft gelaten.

maar het doden van mensen, al of niet met opzet, valt daar niet onder voor zover ik weet.

>

> Overigens, als veel mensen huichelaars zomaar

> doorzien, hoe te meer zal God huichelaars

> doorzien !!!… denk je niet?

Waarom vind je de automobilist een huichelaar? Ik wil hem best serieus nemen met dat belijden van die aanrijding.

Wie weet is hij er een paar dagen kapot van geweest. Maar als je dan mag geloven dat God inderdaad zonden vergeeft, waarom zou je bij de pakken neer blijven zitten?

Maar de vraag die ik aan het eind stelde vind ik veel essentieler om over na te denken. Wil je daar eens op ingaan?

• Boris

Er een paar dagen kapot van geweest? Iemand die na een week op deze manier reageert is een hufter eerste klas.