Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

geloof staat haaks op humanisme

• madam mikmak

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik snap hoe radicaal de boodschap van Paulus is en hoe deze afwijkt van humanisme. Onze hele samenleving is doordrenkt van humanisme. Men snapt het eenvoudig niet wat de waarheid is. Een voorbeeld van de plank misslaan is een nieuw fenomeen dat transition towns heet. Men snapt het gewoon echt niet.

• theo

MEN snapt het gewoon zo schreef je. JIJ snapt het wel begrijp ik.

Onderstaande maakte ik een tijdje geleden als “praatstuk”" — misschien heb je er wat aan.

———————————————

Verticalisme – Horizontalisme.

Wij mensen zijn vaak heel goed in het zwart/wit denken; goed/fout – conservatief/liberaal—vrijzinnig/orthodox—om maar wat voorbeelden te noemen.

De werkelijkheid is echter meestal (of altijd ? !) niet zo zwart/wit.

Al naargelang onze cultuur en opvoeding en dingen die we meemaken in ons leven hebben we onze mening en vormen meningen en wijzigen we onze meningen (gelukkig ) ook tijdens ons leven.

Verticalisme: Dit is de term voor mensen die vooral interesse hebben in de zogenaamde heilsfeiten: Het lijden en sterven en de opstanding van Jezus Christus.

Er is dankzij Jezus verzoening tot stand gekomen voor mijn zonden. Jezus heeft de relatie tussen mensen en God hersteld dankzij zijn sterven en opstanding. Daardoor heeft een mensenleven zin en inhoud gekregen.

Jezus werkt troostend in een mensenleven als mensen moeiten en zorgen en tegenslagen te verwerken krijgen.

Met Jezus komen we het aardse leven door en na ons aards bestaan worden we opgenomen in zijn heerlijkheid.

God als bevrijdende God.

Dit zijn de mensen die vaak de nadruk op het ”juiste geloof” leggen.

Horizontalisme: Dit is de term voor mensen die vooral interesse hebben in het dagelijkse leven hier en nu.

De nadruk ligt dan doorgaans ook niet op het “juiste geloof” maar veel meer op het juiste doen.

De bijbel is zeer waardevol en er staan grote waarheden en waarden in, er is alle lof voor Jezus maar de kern ligt op naastenliefde en correct politiek, sociaal en economisch handelen.

God en Jezus als inspiratiebron voor het dagelijkse leven.

Bovenstaande is zeer beknopt en is aan te vullen met talloze voorbeelden.

Het kruis wordt in die zin ook wel gebruikt als symbool: De verticale balk wijst op de verbinding tussen mens en God en de horizontale balk als symbool tussen mensen onderling.

Kolossenzen 3 : 1 – 4 richt zich op het verticalisme. Uit deze woorden wordt het zeer duidelijk dat er een verticale band is tussen gelovige mensen en God.

Dat is dan ook “het grote gelijk” van mensen die verticalistisch denken.

Het frappante is echter dat meteen na deze woorden in vers 5 verder wordt gegaan met aardse zaken.

In zekere zin kan gezegd worden dat Paulus hier onmiddellijk doorverwijst naar onze aardse werkelijkheid.

De verticale band met God roept op tot de horizontale band met mensen onder elkaar.

Stelling: Zowel horizontalisme als verticalisme is tot onvruchtbaarheid en ondergang gedoemd.

Het houdt geen stand en in beide gevallen zal een geloofsgemeenschap vroeg of laat ophouden te bestaan als deze los van elkaar gescheiden zijn.

• madam mikmak

Het kruis wordt in die zin ook wel gebruikt als symbool: De verticale balk wijst op de verbinding tussen mens en God en de horizontale balk als symbool tussen mensen onderling.

inderdaad humanistisch geklets+ het is maar helemaal de vraag of Jezus wel aan een kruis gestorven is, waarschijnlijk aan een paal. De Humanisten weten overal wel een mouw aan te passen. Zelfs aan een t/shirt.

• theo

Je positieve uitstraling op dit prikbord is een verademing, ook nu na deze reactie van jou voel ik me gelijk weer een heel stuk gelukkiger.

• madam mikmak

fijn.

• David

Hoe denk jij uit het oordeel te komen als de Mensenzoon terugkomt ?

Als bok of als schaap?

Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

• madam mikmak

ik kom eruit tevoorschijn als een Groenlandse kangoeroe met 5 poten. Maar jij als bok want je spreekt slecht over werklozen.

• David

madam mikmak Schreef:

——————————————————-

> ik kom eruit tevoorschijn als een Groenlandse

> kangoeroe met 5 poten. Maar jij als bok want je

> spreekt slecht over werklozen.

>

Ik spreek slecht over een bepaald soort werkelozen namelijk de werkschuwen.

Maar dat doet de bijbel ook.

• madam mikmak

en ik spreek slecht over jou met je eeuwige geoordeel en je farizeeïsche knipoog in je smiley. En verder ben ik totaal niet geïnteresseerd in jouw mening want die heb je niet.

gr. en einde discussie.

• Frans

?