Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Symbolisch of letterlijk?

• Frederik D

Ik citeer Theo (en verbeter her en er zijn spelling):

—————————-

Ik blijf me verbazen over het gemak waarop symbolisch en letterlijk door elkaar wordt gebruikt/mag en kan worden gebruikt en gelijktijdig anderen sterk worden ge/veroordeeld wanneer ze iets symbolisch nemen wat dan volgens diegene dan TOCH per se weer letterlijk gelezen dient te worden.

Ik begrijp het werkelijk niet.

———————-

Tot zo ver Theo. Nu ik weer.

De “vier hoeken van de aarde” moet je symbolisch nemen maar de zesdaagse Schepping letterlijk. Maar waarom niet andersom? De hemel is, zo zegt de Bijbel, als een tent over de aarde uitgespannen. Een ouderwetse tent heeft vier hoeken. Dus de aarde heeft vier hoeken en is dus plat. Maar het scheppingsverhaal gaat eerder over de sabbathsrust dan over de schepping en dus dien je het scheppingsverhaal qua verhaal over de schepping symbolisch te lezen.

• Stefan

.

• ¥ Lotje ­­¥

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik citeer Theo (en verbeter her en er zijn

> spelling):

>

> —————————-

>

> Ik blijf me verbazen over het gemak waarop

> symbolisch en letterlijk door elkaar wordt

> gebruikt/mag en kan worden gebruikt en

> gelijktijdig anderen sterk worden ge/veroordeeld

> wanneer ze iets symbolisch nemen wat dan volgens

> diegene dan TOCH per se weer letterlijk gelezen

> dient te worden.

>

> Ik begrijp het werkelijk niet.

>

> ———————-

>

> Tot zo ver Theo. Nu ik weer.

>

> De “vier hoeken van de aarde” moet je symbolisch

> nemen maar de zesdaagse Schepping letterlijk. Maar

> waarom niet andersom?De aarde is er toch die kan je niet weg moffelen De hemel is, zo zegt de

> Bijbel, als een tent over de aarde uitgespannen.

> Een ouderwetse tent heeft vier hoeken. Dus de

> aarde heeft vier hoeken en is dus plat.Jij hou je vast aan een tent . . Je denk vast aan vakantie op een camping . Nou de aarde is groter dan een 4 persoons tentje :D[God spreid zijn armen en dan heb je alles in een . Ook de mensen die gestorven zijn in waren een bol . De aarde is een bol :). Maar het

> scheppingsverhaal gaat eerder over de sabbathsrust

> dan over de schepping en dus dien je het

> scheppingsverhaal qua verhaal over de schepping

> symbolisch te lezen.Als er geen schepping was , was er ook geen sabbathrust . dus de schepping staat boven aan .

Fijne zondag ben er maar ook weer weggies .Andere dingen .

• LeSage

Ik zou nog steeds graag willen weten wat voor bijbelschrijvers de regels waren over symbolisch en letterijk.

Mozes heeft vast ook wel geweten dat de hemel geen 4 hoeken had.

En de psalmdichter heeft vast niet bedoeld dat God het prettig vindt als baby's tegen rotsen werden dood geslagen.

En zou God nou werkelijk de dood van een onschuldig mens nodig hebben gehad om misdadigers te vergeven?

• LeSage

Zou Jezus begrepen hebben dat het gebruik van gelijkenissen de zaak soms juist vertroebelt?

• Stefan

.

• perihelium

Of we met een letterlijke of met een figuurlijke betekenis te maken hebben moet uit de Bijbel zelf blijken.

• theo

Ben ik weer onzorgvuldig geweest en heeft mijn taalles op de lagere school weinig tot niks uitgehaald ?

• Frederik D

Je wordt door mij niet veroordeelD, hoor. :)

• theo

Je kund van mij de pod op met je thees en en je dees

Maar hetd staad natuurlijk wel erg zlordig al die tiep en taalvouten .

Ik zla mijn leven beteren als ik er om denk.