….tenminste als die bestaat natuurlijk.
Maar laat ik er voorlopig van uit gaan (ik ‘zit’ hier p.s.v.rekening op een bijbelprikbord) dat die bestaat.
De gedachte dat God de wereld door (het lijden en sterven en de wederopstanding van) Jezus Christus met zich verzoend heeft, maakt het ten enen male onmogelijk dat mensen naar een plek gaan die zij als een hel ervaren.
Ik formuleer dit precies zo als ik het zeg.
Want waarom zeg ik het zo?
Ik vraag me af of er wel één, voor ieder uniforme hemel bestaat. Straten van goud, diamanten poorten etc.
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die zich de hemel zo voorstellen. Compleet met harpmuziek, Ave maria's dan wel Kyrie eleison's.
Maar voor anderen, mensen die van hardrock houden, of goth, of noem maar wat anders op, zou een verblijf daar, de pure hel betekenen.
Voor hen is een hardrockcafé + coke de hemel. Terwijl dit nu juist voor de gemiddelde missionaris een goddelijke straf zou betekenen. En voor sommige anderen zou een kindercreche wel eens de hemel kunnen betekenen, omdat deze pedofiel zich nog net voor zijn sterven bekeerde.
Dit betekent dat God, wil een plek voor iemand de hemel zijn, bijzonder ruimdenkend zal moeten zijn. Want een hemel moet een hemel zijn, en geen hel.