Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De omgekeerde wereld

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• Frederik D

Ja, dat zou ook kunnen.

• Frederik D

En wat nu?

• LeSage

Er zijn joodse gebeden waarin God wordt aangeroepen als "Heer der wereld'

En het christelijk geloof is niet echt konsekwent in wie nou als De Baas moet worden gezien.

Is het satan, de veroorzaker van de val waarmee Thomas kwam, en van wie Jezus volgensde evangelist zielen los kocht door te sterven?

Of is het Jezus, die door zijn opstandigd de sterkere bleek boven satan - maar die het toch in de eindtijd nog een keer tegen elkaar op zullen nemen?

We weten het niet.

En dat zijn de lastige ondoordachte bezonken bedenksels die binnen het geloof nooit helemaal uitgekristalliseerd raken.

we weten wel dat gelovigen bijdragen aan het lijden door met allerlei bedenksels aan te komen die aantoonbaar het lijden nie toplossen.

• LeSage

Onlangs was ik in gesprek met een rolstoelrijdster van 42 j.

Een zeldzaam opgewekt en gelukkig mens. Ze leek me veel gelukkiger dan ikzelf, ondanks dat zij een handicap heeft, en ik gewoon gezond ben.

Van haar begrijp ik dat lijden niet iets is wat je overkomt, maar dat het vooral de eigen reaktie op je omstandigheden is.

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• Frans

Ik denk dat we uit onszelf niet in staat zijn zulke pijnen en folteringen, het verdriet enz…. kunnen verdragen als mens.

Ook hebben we volgens mij de kracht niet om de beulen, moordenaars enz… te vergeven.

Maar God kan het in ons, ik kan er van meespreken tot op een zekere hoogte.

• Stefan

.