God heeft dus de houding van ‘ik zie het niet en dus is het er niet’?
Vergeet het maar.
Als je zo denkt, dan zou je bij het laatste oordeel misschien nog wel eens bedrogen uit kunnen komen.
ik moet denken aan de waarschuwende woorden van Jezus in Mth 5:18 vv
18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
Kijk dus uit met het idee dat God christenen door Jezus aan ziet en dus de zonden niet ziet.
De enige troost die je mag hebben is dat God je je zonden vergeeft, als je daar oprechtberouw van hebt. Maar dat is niets nieuws, want dat was in het OT ook al zo. Het nieuwe is dat zoals men in het OT Grote Profeten als Mozes en Elia (die ten hemel voer en dus de dood niet zou hebben ervaren) als lichtend (wat van Mozes is gezegd) als voorbeeld had, nu een meer recenter Voorbeeld hebt, nl. Jezus van Nazareth.
Heb je geen oprecht berouw, dan is er niets dat je verder kan helpen, ook al heb je het mooiste geloof van de hele wereld.