Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

komst en wederkomst

• theo

Wij gelovigen hebben vaak het eigenaardige trekje om de onderlinge verschillen ernstig te benadrukken en bespreken of er een stevig robbertje over te bekvechten.

Komende zondag is het Israel zondag waar veel kerken met name stil staan met de verbondenheid van het joodse volk/geloof waaruit wij christenen zijn voortgekomen.

Er zijn ( naar mijn mening helaas) nog steeds christenen die de vervangingstheologie aanhangen; de kerk is in de plaats gekomen van Israel en vaak ook nog beperkter; HUN kerk is in de plaats gekomen van Israel.

Nou ben ik het bepaald niet eens met de politiek van Israel mar daar gaat het nu ook niet over.

Veel christenen zijn van mening dat we aan jodenzending moeten doen, dat was ook binnen de gereformeerde traditie de opdracht, nu spreken we liever over de dialoog aangaan.

Eén raakvlak jodendom/christendom is natuurlijk het O.T. en een ander raakvlak is de (weder) komst van de (beloofde) Messias.

Ik houd niet van jodenzending, de joodse gelovige is en blijft Gods oogappel en wij christenen mogen er ook bij horen.

Kunnen en willen we een dialoog aan met joodse gelovigen met de beide raakvlakken: O. T. en de (weder)komst van de Mesias?

Of zetten we de hakken in het zand en moeten joodse gelovigen perse Jezus als de beloofde Messias erkennen want anders ….

(Overigens zijn er veel joodse theologen die geen problemen met Jezus hebben maar wel als zoon van God, als de beloofde Messias)

Wat is jullie mening hierover?

• Frederik D

Helemaal logisch vind ik je verhaal niet. Als je christen bent, moet je zending bedrijven, ook onder de joden en Joden. En die dialogen leiden slechts tot inhoudsloos gekeuvel.

• theo

Door de strot duwen leidt slechts tot verharding.

• Frederik D

Niet door de strot duwen. Maar wel een goed verhaal verkondigen.

• theo

Niet over onderwerp maar: Heb je de indruk dat hier een gelovige ronddwarrelt op dit prikbord die een goed verhaal heeft waarmee hij/zij de ander heeft kunnen overtuigen?

Echter : Liever heb ik het in deze posting over de raakvlakken joden / christenen.

• Frans

een stap naar elkaar toer zou zijn dat wij dan allemaal op de sabbath samenkomen, een goede start voor beide overtuigingen.

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Wij gelovigen hebben vaak het eigenaardige trekje

> om de onderlinge verschillen ernstig te

> benadrukken en bespreken of er een stevig

> robbertje over te bekvechten.

>

> Komende zondag is het Israel zondag waar veel

> kerken met name stil staan met de verbondenheid

> van het joodse volk/geloof waaruit wij christenen

> zijn voortgekomen.

>

> Er zijn ( naar mijn mening helaas) nog steeds

> christenen die de vervangingstheologie aanhangen;

> de kerk is in de plaats gekomen van Israel en vaak

> ook nog beperkter; HUN kerk is in de plaats

> gekomen van Israel.

In de traditionele kerken is de vervangings theologie gelukkig op zijn retour.

Maar in de evangelische/charismatische gemeente beleefd het een revival maar dan in een ander jasje, de zegen voor ons de vloek nog steeds voor Israel.

Een groot voorbeeld is de opname voor de grote verdrukking.

>

> Nou ben ik het bepaald niet eens met de politiek

> van Israel mar daar gaat het nu ook niet over.

>

> Veel christenen zijn van mening dat we aan

> jodenzending moeten doen, dat was ook binnen de

> gereformeerde traditie de opdracht, nu spreken we

> liever over de dialoog aangaan.

Getuigen is noodzakelijk en het woord dialoog is een verwaterd begrip geworden.

>

> Eén raakvlak jodendom/christendom is natuurlijk

> het O.T. en een ander raakvlak is de (weder) komst

> van de (beloofde) Messias.

> Ik houd niet van jodenzending, de joodse gelovige

> is en blijft Gods oogappel en wij christenen mogen

> er ook bij horen.

Dan moet jij het eens zijn met de politiek van Israel.

>

> Kunnen en willen we een dialoog aan met joodse

> gelovigen met de beide raakvlakken: O. T. en de

> (weder)komst van de Mesias?

> Of zetten we de hakken in het zand en moeten

> joodse gelovigen perse Jezus als de beloofde

> Messias erkennen want anders ….

Ja wat anders?

Een naamloze god aanroepen schiet ook niet op:S

>

> (Overigens zijn er veel joodse theologen die geen

> problemen met Jezus hebben maar wel als zoon van

> God, als de beloofde Messias)

Dan hebben zij dus wel een probleem.

Boaz.

>

> Wat is jullie mening hierover?

• BOAZ

Frans Schreef:

——————————————————-

> een stap naar elkaar toer zou zijn dat wij dan

> allemaal op de sabbath samenkomen, een goede start

> voor beide overtuigingen.

Waarom de joden komen al samen op de Sabbath:D

Boaz.

• Frans

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Waarom de joden komen al samen op de Sabbath:D

>

> Boaz.

Ja, natuurlijk, nu wij nog want zo leert ons zowel het oude als het nieuwe testament.

• Frederik D

Jouw draad. Een andere keer hebben we het dan maar over de wijze van verkondigen.

Ik zie zelf niet zoveel raakvlakken tussen jodendom en christendom. De 666 wetjes van het jodendom zijn heel wat anders dan Jezus' kruisdood, opstanding en beloftes.

Wellicht hebben christendom en boeddhisme meer raakvlakken dan christendom en jodendom.