Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Foutje

• Johanan

Je begrijpt het nog niet helemaal; volgende voorbeeld;…Het oude Israël was goed georganiseerd.

Mozes kreeg van Jehovah God de opdracht om de Israëlieten te organiseren voor de ware aanbidding.

Ze konden dat niet zonder hem.

Neem bijvoorbeeld het opslaan van een kamp tijdens hun verblijf in de Sinaïwoestijn.

Het zou zeker een chaos zijn geworden als elk gezin zomaar ergens zijn tent mocht opzetten. Jehovah schreef precies voor waar elke stam zijn tenten moest opslaan Numeri 2:1-34.

In de wet van Mozes stonden ook specifieke voorschriften in verband met gezondheid en hygiëne, bijvoorbeeld het wegdoen van uitwerpselen Deuteronomium 23:12, 13.

Toen de Israëlieten in het beloofde land kwamen, waren ze in veel opzichten een goed georganiseerd volk.

Ze waren in twaalf stammen verdeeld, en elke stam kreeg zijn eigen stuk land.

De Wet die Jehovah via Mozes had gegeven, raakte elk aspect van het leven: aanbidding, huwelijk, gezin, onderwijs, zaken, voedsel, landbouw, de zorg voor dieren, enzovoorts.

Sommige wetten waren specifiek en gedetailleerd, maar ze waren allemaal een uiting van Jehovah’s zorg voor zijn volk en droegen bij tot hun geluk.

Als de Israëlieten deze liefdevolle voorschriften opvolgden, zouden ze bij Jehovah een speciale plaats innemen Psalm 147:19, 20.

Hoewel Mozes een talentvol leider was, hing zijn succes niet af van zijn kwaliteiten als leider maar van zijn trouw aan Gods richtlijnen. Hoe bepaalde Mozes bijvoorbeeld welke route hij door de woestijn zou nemen? Jehovah wees de weg: overdag door een wolkkolom en ’s nachts door een vuurzuil (Exodus 13:21, 22). God gebruikte mensen, maar hij leidde en organiseerde zijn volk zelf. Dat was ook zo in de eerste eeuw.

Johanan.

• theo

God geeft nu geen leiding mer aan zijn volk Israel of aan zijn volgelingen of aan zijn schepselen?

• Frederik D

Andere volkeren die geen Jahweh bezaten, hadden soortgelijke regels. Een primitieve samenleving in de Amazone-oerwoud is alleen primitief wat betreft technologie maar niet wat betreft sociale organisatie.

Dus als je iets bewijst, dan bewijs je dat Jahweh niet nodig is.

Ken je Claude Levi-Strauss?

• theo

Niks foutje.

Jij meent het recht te hebben om kritiek te mogen hebben op alle geloofsgroepen maar je kunt geen kritiek verdragen als het gaat om J.G.

Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar je berichten bewijzen dit wel.

• BOAZ

Niet een foutje.

Dit is niet een J.G. prikbord.

Propaganda voor de religie van de J.G. is op dit prikbord onderhevig aan kritiek en terecht.

Boaz.

• M*j*r**

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Niet een foutje.

> Dit is niet een J.G. prikbord.

Wat een onzin.

“Het bijbelprikbord is voor diegenen die positief staan tegenover de bijbel en vanuit hun geloof over de bijbel willen discussiëren”

Er staat toch niet uit welk geloof? Als iemand in kaboutertjes gelooft en vanuit dat geloof over de bijbel wil discussieren, dan mag dat volgens de regel.

> Propaganda voor de religie van de J.G. is op dit

> prikbord onderhevig aan kritiek en terecht.

Elke prikker komt hier met zijn/haar eigen propaganda geloof hoor.

• Marjorie

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> Johannes 14:6

>

> 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het

> leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door

> mij.

Dat weet een ieder.

• M*j*r**

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Je hebt altijd hufters die niet normaal kunnen

> reageren.

>

> Johanan.

Dan reageer je daar toch niet op?

Overigens heb ik in het verleden en vorige week serieus op jouw berichten gereageerd, maar jij reageert nooit. Niet dat ik dat erg vind, maar gezien je reaktie hierboven vond ik het nu wel vermeldenswaard. (bestaat dat woord?)

• M*j*r**

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> Johannes 14:6

>

> 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het

> leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door

> mij.

Of andersom. Eerst van de Vader horen en leren.

Joh.6

45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God geleerd zijn. Een ieder, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.

• Frederik D

Waarom mag het geloof van Johanan wel bekritiseerd worden en dat van Peri niet?